Maratoni tárgyalások után az olasz Alitalia nemzeti légitársaság megállapodást kötött a pilóták szakszervezeteivel a szanálási programról: az egyezség értelmében 289 embert bocsátanak el 2005-2008 között, és ezzel évi 52 millió eurót takarít meg a csődközelben lévő vállalat.
Az egyezség a 24. órában született, miután a kormány szeptember 15-i határidőhöz kötötte a csaknem 400 millió eurós áthidaló hitel megadását, a szakszervezetekkel való megegyezést feltételezve. A javarészt állami tulajdonban lévő Alitaliának az utaskísérők és a földi kiszolgáló személyzet szakszervezetivel is meg kell állapodnia. Az egyezség lényegében a német Lufthansa légitársaságnál alkalmazott elvek alapján született meg. Az eredetileg elbocsátandó 450 pilóta helyett csak alig háromszáztól válik meg az olasz légitársaság, viszont a repülőszemélyzet számos kedvezményét megnyirbálják, növelik a repült órák számát, és a pilóták fizetése nagyobb mértékben függ majd az Alitalia gazdasági teljesítményétől. Az Alitalia kormánybiztosa olyan, ötezer fős létszámcsökkentést követelő tervet terjesztett elő a múlt héten a szakszervezeteknek, amely főleg a 15 ezer fős földi kiszolgáló személyzet mérséklésével, de emellett 450 pilóta és 1050 légi kísérő elbocsátásával is számolt 2006-ig, 315 millió eurót takarítva meg évente a bérköltségeken. Az olasz nemzeti légitársaságot most irányító Giancarlo Cimoli kormánybiztos terve a komoly veszteséget - az idei első félévben 330 millió eurót, tavaly pedig 519 millió eurót - termelő Alitaliának 2006-ra 830 millió, 2008-ra pedig már 1027 millió euró összesített költségcsökkentést remél. Az Alitalia jelenleg a közepes távú járatoknál 11 eurót költ egy kilométernyi légi útra, míg az Iberia és a Lufthansa hat-hét eurót, a Ryanair fapados pedig ezt öt euróból hozza ki. Az Alitalia szerda délelőtt 0,30 euró volt a milánói értéktőzsdén - ez tizenkét havi csúcsa -, 9,41 százalékkal drágább a keddi, 0,27 eurós zárónál. Szerdán 0,30 eurón is nyitott. Szerdán 15,38 százalékkal drágább volt, mint az év elején - eddig 0,30-0,19 euró között alakult -, és ugyancsak 15,38 százalékkal drágább, mint egy éve.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.