2025. 06. 18. szerda
Arnold, Levente
: 404 Ft   : 351 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szerződéskötésre vár - Thaiföld légierejének JAS 39 Gripen E százada

Szerződéskötésre vár - Thaiföld légierejének JAS 39 Gripen E százada
Trautmann Balázs  |  2025. 04. 14., 17:00
Szerződéskötésre vár - Thaiföld légierejének JAS 39 Gripen E százada

A Gripen-felhasználók meglehetősen szűkkörű csoportjának talán legegzotikusabb tagja Thaiföld. A Délkelet-Ázsiában fekvő alkotmányos monarchia katonai vezetői még 2008-ban választották ki a Saab cég negyedik generációs vadászbombázóját. Jól tették.

Thaiföld meglehetősen izgalmas geopolitikai környezetben található: a térség biztonságpolitikai helyzete, Kína felemelkedésének és katonai ereje jelentős növekedésének köszönhetően az elmúlt két évtizedben jelentősen megváltozott. Ennek számos, meglehetősen izgalmas eredménye van már most is: gondoljunk csak az Oroszország helyett immár az Amerikai Egyesült Államoktól és Franciaországtól nagy mennyiségben repülőgépeket vásárló Indiára (Kína legnagyobb térségbeli riválisára) vagy éppen a Vietnamba érkező amerikai Beech­craft T-6C Texan II-ekre, melyeket hamarosan követhetnek majd vadonatúj C-130J Super Herculesek is.

Thaiföld azonban nem is annyira alakítója, inkább túlélője a térségbéli háborúknak és más, jelentős eseményeknek. A korábban még Sziámnak nevezett ország sorsát sokáig az amerikai, angol és francia kormányok egymás közötti vetélkedése határozta meg, majd a második világháborúban a francia gyarmatbirodalom meggyengülését követően a légierőre építő, területszerző hadjáratot indított Laosz és Kambodzsa ellen. A francia haditengerészet térségbeli flottája azonban túl erős ellenfélnek bizonyult, s így 1941. január 28-án japán közvetítéssel Tokióban békét kötöttek. Ez viszont a közvetítőként fellépő japán császárság befolyásának növekedését hozta, uralom alá került az ország egy része, majd a második világháború ázsiai befejezését követően visszatért az Egyesült Királyság és Franciaország. A korábban megszerzett területek elúsztak, de megmaradt valami fontos: a légierő hatékonyságának bizonyítottsága.

Történelmi gyökerek

A Királyi Thai Légierő (Kong Thap Akat Thai) harci gépei beszerzésének története követte az ország kapcsolatainak változását a sorsát befolyásoló helyi vagy európai hatalmakkal. Az első lökést egy belga úriember, nevezetesen Charles Van Den Born adta meg. Ő volt az, aki 1910 február másodikán Farman III-as kétfedelűjével tartott egy bemutatót a Sra Pathum lóversenypályán az ámuló polgárok és Chakrabongse Bhuvanath herceg, hadseregtábornok, a Királyi Thai Hadsereg vezérkari főnöke szeme előtt. Mivel ő IV. Ráma király testvére is volt, így meglehetősen nagy befolyással rendelkezett. A technika fejlődése iránt érdeklődő herceg azonnal meglátta a lehetőséget, így Kamphaengphet Akarayothin altábornagy irányításával, a hadsereg szervezeti keretei között felállt az első, még ideiglenesnek szánt repülőalakulat. Franciaországban három tiszt sajátíthatta el a légjárás izgalmas tudományát - és hamarosan négy-négy Nieuport IV-es és Bréguet III-as is érkezett. 1914-ben már a király előtt tartottak bemutatót a gépek és hajózóik: a siker egyértelmű volt, így a Bangkok melletti Don Muangban egy repülőtér épülhetett, ahol immár állandó egységként dolgozhattak a levegő meghódításán a sziámi pilóták és műszakiak. Érdekesség, hogy az 1200 fős Sziámi Expedíciós Erőkkel az ország egyedüli ázsiai államként vett részt az első világháború európai frontjának harcaiban. A katonák között 370 pilóta és műszaki is volt, akik azonban csak a háború utolsó szakaszában hajtottak végre néhány bevetést. Veszteség nélkül, igaz, légigyőzelmet sem arattak.

Irány a modernizáció!

Cserében viszont Sziám elmondhatta, hogy az 1920-as évekre már náluk volt a térség meghatározó légiereje. Ennek megfelelően nem csak a létszám bővült, de egyre újabb és modernebb típusok is érkeztek. Az 1920-as években az Egyesült Királyságtól vásárolt Avro 504N-eket 1933-1934-ben már az új barát, az Amerikai Egyesült Államok technikája követte. A Vought O2U Corsairek, a Curtiss 75N Hawkok és a furcsa kinézetű, de már teljesen fémből épített, egyfedelű, kéthajtóműves Martin B-10-esek már az 1930-as években elérhető képességek javát hozták el. Elindult a hazai tervezés és gyártás is, hiszen jelentős költségekkel és rengeteg idővel járt az exportált gépekhez szükséges alkatrészek behozatala. 1927-ben emelkedett a levegőbe a Boripatra: az első olyan repülőgép, amelyet teljes egészében már a hadsereg légierejének mérnökei terveztek és építettek. Két példánnyal egészen az indiai Új-Delhi városáig, majd később a vietnami Hanoiba is eljutottak. 1929-ben egy Prajadhipok nevet kapott vadászgép gördült ki a hangárból, melyet 1930-ban egy gyakorlógép követett. 1937. április kilencedikén alakult meg a Királyi Sziámi Légierő, Phra Vejyanthrangsarit ezredes parancsnoksága alatt. 1939-re az országnév megváltozásával immár Thai Királyi Légierőként ismert haderőnem a Nemzetek Ligájának adatai szerint öt légiezredben 207 merevszárnyúval rendelkezett: 128 gép harci, míg 79 oktató és kiképző feladatokat látott el. Többek között a sokat látott, első világháborús Avro 504N-ek egy része is repült még…

Térfélváltás

A második világháborúban az ország és így légiereje is japán befolyás alá került. Pibul Songgram tábori marsall, az ország miniszterelnöke Tokió-barát politikát folytatott, így nem meglepő, hogy hamarosan közel 100, modern japán harcigép érkezett. Így kaptak thai felségjelzést a még merev futóműves, de már egyfedelű, fémépítésű Nakajima Ki-27-esek, a Mitsubishi Ki-30-as könnyű- és Ki-2-es nehézbombázók, a Tachikawa Ki-36-os felderítő-futárgépek és a legendás vadászok, a Nakajima Ki-43-as Hayabusák is. A Francia Indokína és Thaiföld határvitája miatt 1940 októberében kitört háború során a Vichy-féle francia haditengerészet egységei mellett szárazföldi célpontokat is támadtak, illetve Laosz és Kambodzsa területén is indultak bombázó bevetésekre. A négy vadászgép által kísért hat bombázóval végrehajtott, Hanoi elleni 1941. január 10-i támadás is azt jelezte: a légierőt szükséges komolyan venni. Thai források szerint egy Mo­rane-­Saul­nier M.S. 406-os vadászgépet lőttek le, míg a francia források szerint saját veszteségük nem volt, ellenben két támadót sikerült megsemmisíteni. Az akció - legfőképp lélektani - sikerét tartják az egyik fő oknak a japán közvetítésre, amely a konfliktus megoldásához vezetett. Az 1941. január 28-án beállt tűzszünetig hét thai gép veszett oda a bevetések során.

Régi-új barátok

Az 1950-es évek elejétől, a hidegháború korai szakaszában, a koreai háború idején Thaiföld már az Amerikai Egyesült Államokkal működött együtt, meglehetősen szorosan. Nem véletlenül: az ország szerette volna elkerülni a kommunista hatalomátvételt. Így a legtöbb katonai repülőgépét is az Államokban vásárolta meg, kezdve a világháború csúcstípusát jelentő Grumman F8F Bearcatekkel, majd az első generációs sugárhajtásúakkal, azaz a még egyenesszárnyú T-33 Shooting Starokkal és az 1956-ban hadrendbe álló F-84G Thunderjetekkel. Megkapták Korea csillagát is: a villámgyors North American F-86F és L változatú Sabre-ökből 74-et állítottak hadrendbe 1961-től. A nemzetközi helyzet azonban egyre fokozódott, így 1966-1967-ben, a vietnami háború igazán forró szakaszának kezdetén Washington már szuperszonikus sebességű F-5A/B Freedom Fighter könnyű vadászgépeket szállított Thaiföldnek. Sokáig az F-5-ösök számítottak a légierő vadászképessége alapjának: az utolsó F-5E Tiger II-es 1988-ban érkezett meg.

Ekkor már javában zajlott egy másik, cikkünk szempontjából kiemelten érdekes beszerzés. Washington ugyanis hűségesnek bizonyuló barátjának átadta az 1980-as évek egyik sztárjának számító General Dynamics F-16-os Fighting Falcont. Igaz, először még a jelentősen kisebb teljesítményű, de nagyobb fogyasztású General Electric J79-es hajtóművel épített F-16/79-es változatot ajánlották fel számukra, de a fejlesztés sikertelenségét követően már „rendes” Falconok érkezhettek. Méghozzá több csoportban is: a Peace Naresuan I programban nyolc egy- és négy kétüléses, Block 15OCU változatú Sólyom érkezett, az 1987 decemberében aláírt szerződésnek megfelelően. Ezeket 1996 végéig 24 további vadászbombázó követte, melyek egyben az utolsó Block 15-ös változatnak is számítanak. Így teljessé vált a 103. „Lightning” és a 403. „Cobra” század állománya. A harmadik, 102. „Star” század Block 15ADF gépeit - 15 együléses és egy kétüléses B változatot - már használtak vásárolták meg a feleslegessé vált amerikai készletekből: az erősítést 2022-2003 között kapták meg. 2005-ben ehhez további 3+4 Block 15OCU érkezett Szingapúrból, melyet az Udon Thai légibázison végezhető kiképzési repülésekkel fizettek ki.

Ezzel fokozatosan sikerült felváltani a korábbi generációt képviselő F-5-ösök döntő többségét. Ma már csak az alaposan modernizált TH és THF Super Tigerek dolgoznak a 211. „Eagles” század állományában - pedig az eredeti tervek szerint már 2010-ben nyugdíjba kellett volna vonulniuk. Igaz, ma már az sem tűnik valószínűnek, hogy a Falconoktól el lehessen búcsúzni 2039-ig…

Távoli segítség?

Annak, hogy 2025-ben még mindig a Falconok jelentik a RTAF legfontosabb típusát, több oka is van. Egyrészt ott van a mindent átszövő bürokrácia hatása. A monarchia korábban sem volt híres a gyors és tiszta döntési folyamatokról, de a helyzetet súlyosbította az országot 2000 után sújtó gazdasági nehézségek, illetve az ebből fakadó pénzhiány, azaz a légierő korszerűsítéséhez szükséges források elégtelensége. Ez nem csak a beszerzésekre, de bizony a már meglévő vadászgépek üzemeltetésére s így a hajózók képességeinek szintentartására és fejlesztésére is alaposan rányomja a bélyegét.

Tervek pedig voltak és vannak is - s mindebből egyelőre egyetlen, századnyi JAS 39 Gripen (8 együléses C és négy kétüléses D) beszerzése valósult meg. Az sem ment egyszerűen, hiszen már a 2000-es évek elején megkezdődött a Falconok helyére szánt, új generációs vadászbombázók keresése. A leglogikusabb lépésnek a továbbfejlesztett F-16C/D-k vásárlása tűnt - a légierő vezetése is ezt tartotta a legjobb döntésnek. A 2001-ben megválasztott Thaksin Shinawatra azonban igyekezett nagyobb távolságot tartani az Amerikai Egyesült Államoktól, így növelve országa stratégiai mozgásterét a térségben. Thaiföld katonai függőségének csökkentését abban látta, hogy kormánya tárgyalásokat kezdett Oroszországgal 12 darab Szuhoj Szu-30-as vadászbombázó beszerzéséről. Az akkori indoklás szerint ezzel jelentős költségeket tudtak volna megtakarítani az amerikai ajánlathoz képest. Ezzel szemben a légierő akkori parancsnoka, Chalit Phukpasuk marsall, a haderőnem legtöbb magas rangú tisztjéhez és a királyi családhoz hasonlóan egyértelműen a Falconokat részesítette előnyben. Feltűnt azonban a nevető harmadik, a semleges Svédország kínálta JAS 39 Gripen. A kis méretű, egyhajtóműves, a Szuhojhoz és a Sólyomhoz képes jelentősen kisebb fegyverterhelésű gép elsősorban a fiatalabb, az újdonságot kereső és igénylő tisztek körében aratott tetszést. 2006-ban egy fegyveres puccs megbuktatta az éppen New York-ban tartózkodó Thanksin Shnawatrát, s a katonai junta az F-16-osok korszerűsítéséről döntött. A puccs miatt Washington azonban befagyasztotta a Thaiföldnek nyújtott védelmi támogatást, beleértve a vadászgépek modernizálásához szükséges segítséget is. Ezt követően a junta alternatív repülőgépforrásokat keresett - és talált. Ezt segítette, hogy már korábban, 2005 februárjában a svéd király a védelmi ipar képviselőivel Thaiföldre látogatott. A Gripenek mellett szólt a két uralkodóház szoros kapcsolata, az északi ország semleges politikája és az is, hogy a svéd fél meglehetősen rugalmasnak bizonyult a pénzügyi megoldások területén. Új gépekre pedig valóban égetően szükség volt, így Phukpasuk is „gyorsan” megkedvelte a típust, mi több, lelkes támogatója lett. 2007 októberében így Thaiföld 1,1 milliárd dolláros megállapodás keretében hat JAS 39C/D Gripen megvásárlásáról írt alá szerződést, melyet 2012-ben egy hatgépes utánrendelés követett. A gépek a Surat Thani légibázisra, a 701. „Sharks” század állományába kerültek. A flotta ma már nem teljes: az egyik JAS 39C 2017. január 14-én pilótahiba miatt egy családi nap légibemutatóján lezuhant. Pilótája, a 34 esztendős Dilokrit Pattavee őrnagy életét veszítette.

Versenyhelyzetben

A Gripenek beszerzése a jelek szerint több évtizedre elnyúló korszerűsítési folyamat első lépése volt. A kormányt nem csupán az sürgeti, hogy az öregedő amerikai gépek fenntartása és hadrafoghatóságának biztosítása egyre drágább és egyre nehezebb, de a térség államai sem maradnak tétlenek. A szomszédos Mianmarhoz (azaz az egykori Burmához) hosszú és meglehetősen bonyolult történelem fűzi Thaiföldet. 2010 és 2012 között komoly határvillongások is voltak, melyet sikerült valódi háború nélkül lezárni. A mianmari fegyveres erők légiereje azonban jelentős modernizáláson esett át. A csúcsot már a hat Szu-30SzME jelenti, melyet a szintén korszerű JF-17 Block 2 Thunder egészít ki: egy 2016-os vásárlásnak köszönhetően ebből összesen 16 áll hadrendbe. Igaz, ez utóbbival kevéssé vannak megelégedve az üzemeltetők és a hajózók - de már ott vannak és repülnek. Ez arra kényszerítette a thai kormányt, hogy lépjen. Mertek nagyot álmodni és 2023-ban ismét Washingtonhoz fordultak segítségért. Méghozzá nem is akármiről lett volna szó: 12 darab F-35A Lightning II-es megvásárlásának engedélyezéséről kezdődtek meg az előzetes tárgyalások. Ezeknek azonban meglehetősen hamar vége szakadt: május utolsó hetére nyilvánvalóvá vált, hogy a generációváltásból - kellő politikai akarat híján - nem lesz semmi.

Nem véletlenül döntött így Joe Biden kormánya: kényelmetlenül közelinek érezték a 2014 és 2018 között kifejezetten Peking-barát politikát folytató Thaiföld és Kína kapcsolatait, így attól tartottak, a Lightning II-es technológiáját a rivális is könnyen és első kézből megismerheti. Washington inkább azt javasolta, hogy Bangkok további, modernebb változatú Falconokkal bővítse légiereje képességeit. 2023 végére így az RTAF vezetése és persze a bangkoki kormány előtt két választási lehetőség állt. F-16 Block 70/72 vagy JAS 39 Gripen E? Mindkét opció egyformán költséges, de cserében mindkét eladó jelezte: komoly ellentételezési lehetőségeket kínál fel az esetleges megrendelést elősegítendő. Washington természetesen a Kínával szemben kiépítendő geopolitikai ellensúly elemeként tekintett az ajánlatra, így megfelelő kölcsönöket is kész volt biztosítani. A SAAB a maga részéről széleskörű technológiatranszfert, a rendszerek későbbi továbbfejlesztéséhez szükséges képzéseket és ismeretátadást, valamint a nagy hatótávolságú, aktív radarvezérlésű Meteor légiharcrakéták átadását ígérte. Az ajánlatukat erősen támogatta az Egyesült Királyság is, hiszen az új generációs Gripenben is rengeteg brit eredetű alkatrész és részegység található.

A légierő vezetése végül 2024. augusztus 27-én döntött 12-14 Gripen E/F igényléséről. A szállítások a jelenlegi elképzelések szerint 2028-ban kezdődnének meg és a 102. század F-16A/B ADF-eit váltják majd le velük. A végleges szerződés ugyan még nem született meg, de Phumtham Wechayachai védelmi miniszter január végi nyilatkozata is megerősítette: a kabinet támogatja a katonák kérését. Ezt segíti, hogy a thaiföldi kormányok ritkán utasíthatják el a haderő beszerzési döntéseit, annak ellenére sem, hogy hivatalosan a törvényhozás hagyja jóvá a védelmi költségvetést. A tervek szerint az új Gripen E-század megvásárlásáról szóló dokumentumokat még 2025 végéig aláírják, de arról egyelőre nincs információ, hogy milyen fegyverzetet kérnek majd a vadászgépek mellé. Egyes értesülések szerint a kormány és a légierő a költségvetési források függvényében legalább még egy századra elegendő Gripen E hadrendbe állítását tervezik, hiszen az elsőnek megrendelésre kerülő 14 gép nem lesz képes pótolni a közeljövőben leállítandó Super Tigereket és a lassan mindenképp nyugdíjba kerülő, korai Falconokat. Kérdés, hogy a Saab és a kétüléseseket építő Embraer gyártósorai még meddig maradnak fenn: egyelőre csak Brazília és Svédország rendelt a közös projektként készülő típusból.

Forrás: Aranysas

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.