Horvátország új pályázatot ír ki 12 darab többcélú harci repülőgép beszerzésére, miután idén januárban meghiúsult az izraeli F-16C/D Barak típusú harci repülőgépek megvételére irányuló üzlet - írta a Vecernji List című horvát napilap július 3-án, szerdán.
Az új pályázat kiírásáról a parlament védelmi bizottsága döntött, erre a célra pedig egy tárcaközi bizottságot is létrehoznak. Damir Krsticevic védelmi miniszter a sajtónak nyilatkozva azt mondta, hogy rendkívül körültekintően kell végigvinni a folyamatot. „Okosan, figyelmesen, de gyorsan és átláthatóan kell cselekednünk a kormánypártok és az ellenzék támogatásával” - húzta alá. Mindazonáltal hozzátette, hogy csak komoly ajánlatok jöhetnek szóba.
A horvát kormány még tavaly márciusban döntött a harci repülőgépek megvételéről. A horvát védelmi minisztérium öt országtól - Svédországtól, Görögországtól, Izraeltől, az Egyesült Államoktól és Dél-Koreától - kért ajánlatot harci gépek beszerzésére 2017-ben. Dél-Korea kivételével mindegyik küldött ajánlatot. Zágráb a kedvező ár miatt az izraeli gépek mellett döntött. Az izraeli ajánlat tíz együléses és két kétüléses korszerűsített F-16-os harci gép, valamint egy szimulátor szállítását, 6-8 pilóta és 45 technikus továbbképzését, a teljes infrastruktúra (hangárok és üzemanyagraktár) és a gépekre felszerelhető fegyverek biztosítását tartalmazta. A gépek 25-30 évesek. Az ügylet félmilliárd dollár értékű lett volna. Izrael azonban idén januárban bejelentette, hogy nem tudja teljesíteni a vállalását, mert nem tudta megszerezni az Egyesült Államok szükséges jóváhagyását a harci repülők Zágrábnak történő eladásához. A fiaskó miatt az ellenzék a horvát védelmi miniszter lemondását követelte, de a bizalmatlansági indítvány nem kapott többséget a parlamentben.
Horvátország egyetlen vadászrepülő százada tizenkét szuperszonikus nagyjavított MiG-21 Bisz harci és UM gyakorló repülőgépből áll. A gépek nagyjavítását komoly botrány kísérte: a horvát katonai ügyészség 2016 márciusában nyomozást indított, mert sorozatos hibák jelentkeztek a repülőgépek használata közben. A vizsgálatok során kiderült, hogy Ukrajna nem eredeti MiG-21-es vadászrepülőket adott el Horvátországnak, hanem több, más országból beszerzett alkatrészből összeállított gépeket. A megvásárolt repülőgépek sorozatszámait átütötték, és az alkatrészek sorozatszámai sem egyeznek a dokumentációkban lévőkkel. Jelenleg mindössze néhány repül közülük, és azok is csak minimális időt töltenek a levegőben.
Forrás: https://honvedelem.hu
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.