Hatodikként a sorban, Csehország is csatlakozni kíván a NATO multinacionális légi utántöltő flottájához: az erről szóló szándéknyilatkozatot 2019. október 24-én írták alá a felek Brüsszelben.
A programot Luxemburg és Hollandia indította el még 2016-ban: lényege, hogy az európai NATO tagállamok egy közösen megvásárolt és üzemeltetett tankerflottával rendelkeznek majd, csökkentve ezzel a "függőségüket" az Amerikai Légierő légi utántöltő képességétől. Napjainkig Luxemburg és Hollandia mellett Belgium, Németország és Norvégia csatlakozott a programhoz, mosz hatodikként pedig Csehország.
Az országok az Airbus Defence & Space A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgéppel üzemeltetik majd a flottát, melyből nyolc példányt szereznek be. Az első két példány érkezésére már nem is kell túl sokat várni: 2020 májusában, illetve júniusában érkeznek. A korábbi elképzelés szerint az A330MRTT flotta a hollandiai Eindhoven repülőtéren állomásozna, ahol a Holland Királyi Légierő jelenlegi, leváltandó KDC-10-es tanker- és szállítógépei is települnek.
Csehország hazánkhoz hasonlóan Gripen flottát üzemeltet, így repülős berkekben jogosan merül fel a gondolat, hogy Magyarország is csatlakozhatna ehhez a kezdeményezéshez. A magyar Gripen vadászpilóták 2015 nyarán hajtottak végre először légi-üzemanyag utántöltést, segítségül akkor is egy amerikai tankergép, méghozzá a brit Mildenhall bázison állomásozó KC-135R Stratotanker érkezett.
Forrás: https://www.flightglobal.com
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.