Christopher Pyne, Ausztrália védelmi minisztere 2018. április 9-én, hétfőn jelentette be, hogy újabb három darab F-35A ötödik generációs harci repülőgépet vehettek át (AU-3, AU-4, AU-5 jelzéssel), szoftverük azonban már eltér a korábban átadott két példányétól.
Az első két ausztrál F-35-öst a Block 3i (Initial Combat Capability) szoftverrel adta át a gyártó, az újabb három példány pedig már a legújabb, Block 3F (Full Combat Capability) szoftvercsomaggal került az ausztrál félhez. Ausztrália ezzel az első külföldi partner, aki a legújabb szoftverrel kapta meg gépeit (nem megfeledkezve természetesen Izrael hasonló standardú gépeiről, mely országot inkább vásárlónak, mint partnernek tekintünk).
Mind az öt ausztrál F-35-ös egyelőre az Amerikai Légierő Luke légibázis 61. vadászszázadának állományában van Arizona államban, ahol a nemzetközi kiképző flotta részét képezik. További 5 F-35A még a 2018-as esztendő vége előtt csatlakozik az Egyesült Államokban állomásozó flottához, de nem kell már sokat várni az első példány Ausztráliába történő megérkezésére sem, hiszen várhatóan még idén sor kerül erre is.
Előzetes tervek szerint az F-35A 2018 végétől állhat hadrendbe Ausztráliában, folyamatosan leváltva a kiöregedő F/A-18A/B Horneteket, illetve kiegészítve a Super Hornet és a Growler flottát. A teljes bevethetőségi szintet vélhetően 2023-ban érhetik el. Ausztrália 72 db F-35A beszerzésével számol, ami a későbbiekben további 28 példánnyal bűvülhet, kialakítva ezzel egy 100 gépes ötödik generációs flottát.
Ausztrália szeretne lenni a világ első, hálózatba szervezett platformokból álló, ötödik generációs légiereje, mely az F-35A-ön kívül olyan típusokból építené fel flottáját, mint a Super Hornet, a Growler, a Boeing E-7 Wedgetail korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgép, a Gulfstream 550 ISREW (intelligence, surveillance, reconnaissance, and electronic warfare) repülőgép (5 példány), a Northrop Grumman MQ-4C Triton UAV rendszer (7 db), illetve egy General Atomics Aeronautical Systems Inc MQ-9 Reaper kategóriájú UAV (1 példány).
Forrás: Jane's
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.