Egy rövid, fényképekkel dúsított élménybeszámolóval kedveskedünk Olvasóinknak a Lengyel Haditengerészet Mi-14-eseinek jelen helyzetéről és jövőjéről, melyről egy bolgár repülési szakértő, Alexander Mladenov ad tájékoztatást.
A Lengyel Haditengerészet egy nemrégen meghozott döntést követően szorult helyzetbe került, ugyanis az ország kormánya elállt az Airbus vállalat H225M Caracal típusú többcélú forgószárnyasainak vásárlásától. Tengeralattjáró elhárító hadviselésre, illetve kutató-mentő feladatkörben Lengyelország már csak néhány, kiöregedő félben lévő Mi-14-essel rendelkezik, melyek kivonása 2017-2021 között időszakra van tervezve, azonban váltótípus egyelőre nincs.
Korábbi elképzelések szerint, a haditengerészet összesen nyolc új, tengeralattjáró-elhárító, illetve további hat kutató-mentő szerepkörre átalakított Caracal helikoptert kapott volna. Napjainkban már csak a 44. haditengerészeti bázison, a Balti-tenger partján, Darlowo-ban állomásoznak az eredeti szerepkörben alkalmazott Mi-14-esek, Európában. (Az ukrán verziókat nem számolva, ugyanis azok nagyrészt szállítási feladatokat hajtanak végre). A forgószárnyasok néhány éve átestek kisebb modernizációkon, a lódzi WZL-1 javító üzemben, melyből az első példány 2007-ben került vissza a haditengerészethez.
Lengyel pilóták beszámolója szerint, a modernizáláson átesett helikopterek jelenleg is alkalmasak a tengeralattjárók elleni hadviselésre, illetve kutató-mentő feladatok végrehajtására a megújult fedélzeti berendezéseiknek köszönhetően. Mind a nyolc tengeralattjáró-elhárító Mi-14PL (1001, 1002, 1003, 1005, 1007, 1008, 1010 és 1011 oldalszámúak), valamint a két kutató-mentő Mi-14PL/R (1009, 1012) is átesett a ráncfelvarráson. A 44. bázison továbbá két, lengyel fejlesztésű W-3R Anakonda, (a W-3 Sokol tengerészeti verziója) is üzemel, melyek szintén kutató-mentő szerepkörűek.
A Mi-14PL-ek elsőként az 1990-es évek második felében újultak meg, akkor konkrétan az Oka-2 meríthető szonárbója helyi (Gdansk) modernizálására került sor. A következő fázisban a vontatható APM-60 mágneses anomália detektor volt soron, továbbá nyugati fedélzeti berendezéseket és GPS-t is kaptak. A 2000-es évek elején a fegyverzet modernizációja volt napirenden, akkor a Mi-14PL-ekre a francia-olasz EuroTorp vállalat által fejlesztett MU90-es torpedókat is integrálták. 2010-ben két Mi-14PL-t átalakítottak kutató-mentő feladatkörűvé, melyet az ukrán Alpha vállalat hajtott végre, a lengyel WZL-1 szakemberei segítségével. Ezekből a forgószárnyasokból eltávolítottak minden olyan berendezést, mely a tengeralattjárók elleni hadviseléshez kellett, majd szélesebb oldalajtókat, elektromos csörlőt, új navigációs berendezéseket, illetve Buran-A időjárás radart kaptak. Továbbá 3 fényszóró, illetve új légkondicionáló berendezések is beépítésre kerültek.
A látogatás idején négy Mi-14PL volt üzemképtelen állapotban (1001, 1002, 1003, 1005). Elképzelések szerint a következő évben kettő, 2018-ban további egy, majd a legutolsó a 1008-as (üzemidő hosszabbításon és nagyjavításon esett át még 2014-ben) 2021-ig tartható hadrendben. A Mi-14PL-ek modernizációjáról esetleges további üzemidő hosszabbításról sajnos nincs szó, mint ahogy a Mi-14PL/R-ek esetében sem, utóbbiak 2010-ben estek át egy ráncfelvarráson, tervek szerint jövőre vonják ki őket a szolgálatból.
Forrás: bmpd.livejournal.com
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.