2023. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 388 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Évzáró Az Ég Katonáinál

Évzáró Az Ég Katonáinál
JETfly  |  2016. 12. 19., 14:43

Néhány hete számoltunk be Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2017-es terveiről. Akkor beszéltünk róla, hogy a MiG-23-as típus utolsó repülésének 20. évfordulója alkalmából, találkozót szerveznek Pápán. Erről kérdeztük az egyesület vezetőségét.

  • MiG-23-as találkozót szervezett az egyesület Pápán
  • A találkozó ötletét a MiG-23-as utolsó repülésének 20. évfordulója adta
  • Zajlik a Keceli Hadipark MiG-17-esének felújítása is

JETfly: Kedves Robi és Zsolti! Üdvözöllek benneteket ismét! Robi, téged kérdezlek, mivel üzemeltetted a típust, hogyan telt a megemlékezés, mi volt a találkozón?

Robi: Sziasztok, üdvözlöm az Olvasókat! Hú, fantasztikus volt! Eljöttek olyanok is, akiket 15 éve nem láttam! Nagyon megható volt, több mint 100-an összejöttünk!

JETfly: Hogy alakult a program?

Robi: A műszaki század utolsó parancsnoka, Szolyák Sándor mérnök őrnagy emlékezett meg, az általunk felújított 08-as oldalszámú gép mellett. Ezután Reinhardt Zsolt, a repülőkatasztrófában elhunyt Reinhardt Róbert unkaöccse és Cseporán Mihály, egykori MiG-23-as pilóta koszorúzta meg a típus emléktábláját, majd Horváth Ferenc és Kuti Sándor egykori repülőműszakiak helyezték el a megemlékezés koszorúját, a Repülőműszakiak emléktáblájánál. Ezután a Csapat Művelődési Otthonban Kositzky tábornok Úr, mint akkori 2. Repülő és Légvédelmi Hadtest Parancsnok beszélt a MiG-23-asok kivonásának hátteréről. Ezután Zsolti mondta el a Kajla flottájának mai helyzetét. Ezután már a filmeké volt a főszerep. Az est az egyik belvárosi étteremben zajlott. Azt gondolom, hogy megérte a fáradozás, mindenki remekül érezte magát!

Képgaléria megtekintése (41 db kép)

Viszont a találkozót megelőző héten még azért dolgoztunk egy kicsit Kecelen is, a MiG-17-esen. Át is adom a szót Zsoltinak.

Zsolt: Én is üdvözöllek Titeket és a kedves Olvasókat is! Engedve az erőszaknak, sikerült leengednünk majd 40 év után a gép fegyvergondoláját, ami okozott pár kellemetlen percet, mivel a gondola hátsó rögzítési pontjai nagyon elkorrodálódtak, így kénytelenek voltunk keményebb eszközöket is bevetni a kiszabadításukra! A gondola leengedése után eltávolítottuk a gép teljes fegyverzetét, a hozzá tartozó mechanikus és elektromos alkatrészekkel együtt.

A gép vízszintes vezérsíkját is le kellett vennünk, mivel az idő vasfoga itt is megtette káros hatásait, amit csak a sérült lemezek cseréjével tudunk majd orvosolni. A merev trimmek is balesetveszélyes állapotban voltak, így menthetetlennek bizonyultak. Azokat a szegecsek lefúrásával eltávolítottuk és pótlásra fognak kerülni.

A szárnyak takarólemezeit is lecsavaroztuk, így fel tudtuk mérni a kormányfelületeket mozgató mechanika illetve a szárnyakat a géptörzshöz rögzítő csapok állapotát amelyek, nagyon jó állapotban vannak.

A gép kabinjából elkezdtük kiszerelni a műszereket, illetve paneleket, amelyek korukhoz képest elég jó állapotban vannak, igaz itt szembesülnünk kellett az előző ”felújítás” házi barkács megoldásainak jeleivel, mivel a műszerkereteket rögzítő csavarok helyett kapupánt csavarokat használtak, amik annyira elrozsdásodtak, hogy csak kitartó munkával tudtuk őket távozásra bírni.

A katapultülést az idő rövidsége és egy speciális szerszám hiányából fakadóan még nem tudtuk kiemelni, de a Pintér Művek szakemberei megígérték, hogy jövő év januárjáig elkészítik a szerszámot.

JETfly: Nem kevés munka ez ilyen rövid idő alatt, de gondolom találkoztatok komolyabb problémákkal is a gép korából és múltjából fakadóan, amelyeket nem lesz egyszerű megoldani.

Zsolt: Igen, jól látod a helyzetet! Tartogatott a gép egy elég komoly meglepetést számunkra a rosszabbik fajtából, ami a szó szoros értelemben mázsás súlyként nehezedik ránk.

A gép kivonásakor és selejtezésekor ugyan is eltávolították a rádiótérben található összes berendezést és az így kikerült súly pótlására barbár módon beton darabokat használtak fel. Ezt majd kivesszük és mással fogjuk pótolni.

Képgaléria megtekintése (41 db kép)

JETfly: Tényleg nem lesz egy egyszerű feladat, de ahogy benneteket ismerlek, meg fogjátok oldani ezt is! Mint azt korábban is elmondtátok, a jövő év második felében elkezditek egy MiG-21U restaurálását is, ezzel kapcsolatban történtek-e lépések?

Zsolt: Valóban így van, már túl is vagyunk a gép előzetes állapotfelmérésén és kimondhatjuk, hogy a 1418-as nagy örömünkre rendkívül jó állapotban van! A kabin teljesen ép és érintetlen, a műszerek is egytől – egyig meg vannak.

A gép belső tartó illetve külső héjszerkezete is jól vészelte át az elmúlt évtizedek időjárásának viszontagságait! Ami itt is nagy feladat lesz, az a kormányszervek kilépőélein található merev trimmek. Ezen a gépen is elrohadtak, le fogjuk fúrni és pótolni kell majd őket.

JETfly:Köszönjük szépen az egész éves munkátokat! Ahogy haladtok a 17-es felújításával, keresni fogunk benneteket! Végezetül magam és az Olvasóink nevében kívánok Nektek Kellemes Ünnepeket!

Zsolt: Köszönöm szépen a csapat nevében és engedd meg hogy, én is minden kedves Olvasónak Áldott Békés Karácsonyt és Sikerekben Gazdag Boldog Új Évet kívánjak!

Forrás: Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 07., 15:52
A HUNOR - Magyar Űrhajós Program egy orvossal és három mérnökkel kezdi meg a kétéves kiképzését Magyarország újonnan felállított hivatásos űrhajósállományának – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium március 7-én, kedden.
2023. 03. 07., 15:05
2023. március 7-én a déli órákban, kötelékrepülés közben összeütközött az Olasz Légierő két SIAI-Marchetti S-208M típusú kiképző repülőgépe, személyzetük életét vesztette a katasztrófa során.
2023. 02. 17., 14:18
2021-es hírek szerint a ghánai parlament rábólintott arra a közel 111 millió eurós beszerzésre, melynek keretein belül hat példányt vásárolnak az Aero Vodochody új L-39NG típusából. Előrelépés azóta sincs az ügyben.
2023. 02. 16., 14:49
2022 decemberében kaptak szárnyra azok a hírek, mely szerint a Görög Légierő használt C-130J Hercules közepes, katonai szállító repülőgépeket kíván beszerezni a kiöregedő C-130B és C-130H változatok helyére.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.
2023. 03. 21., 14:34
Összesen 463 darab makettet láthattak az érdeklődők a XXXI. Országos Makett Kiállításon és Versenyen, Szolnokon, március 18-án.
2023. 03. 20., 11:53
Joe Biden amerikai elnök jóváhagyta az újgenerációs Air Force One, a VC-25B színtervét.

  Legfrissebbek most

Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A NATO Kiemelt Éberségi Tevékenységű Többnemzeti Harccsoport olasz század katonái sikeres aknavető és tüzérségi éleslövészetet hajtottak végre a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.