Egyre többen választják újra a repülős utazást; júliusban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma elérte a 1 294 608 főt, amely a járvány előtti, 2019-es szint 80%-a, a tavalyi év azonos időszakához képest pedig több mint 140%-os növekedést jelent. A Budapest Airport mind technológiai, mind infrastrukturális szempontból felkészülten, elegendő humán erőforrással készült a nyári időszakra, hogy a minőségi utasszolgáltatásokat biztosítani tudja. A budapesti repülőtéren nem tapasztalható a legtöbb európai légikikötőre jellemző fennakadás; az utasforgalom kezelése a magas utasszám mellett is gördülékeny és folyamatos. Júliusban az öt legnépszerűbb úti cél az utasok körében London, Tel Aviv, Antalya, Amszterdam és Frankfurt volt.
A Budapest Airport cargo forgalma a globálisan jellemző légiáruszállítási volumencsökkenés ellenére is stabil; a vállalat az év hetedik hónapjában 14 647 tonna árut kezelt. Habár a cargo növekedés üteme a budapesti légikikötőben is csökkent tavasz óta, az első hét hónapban összesen 113 181 tonna légiáru fordult meg a budapesti repülőtéren, 11,1%-kal több, mint 2021 januárja és júliusa között, és 47%-kal több, mint a világjárványt megelőző, 2019-es év júliusig tartó időszakában.
7,4 milliárd forint értékű infrastrukturális fejlesztéssorozat kezdődik szeptemberben
A Budapest Airport számára elsődleges szempont a repülésbiztonság; az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szabályozásaival összhangban ezért szeptemberben nagyszabású gurulóút- és futópálya-felújítási munkák kezdődnek a repülőtéren. A munkálatok keretében a szakemberek több szakaszon kiszélesítik a B3-B5 gurulóutak teherbíró felületeit és padkáit, megújulnak a csapadékelvezető rendszerek és a fénytechnikai hálózat is. A fejlesztés két ütemben valósul meg, az első ütem várhatóan augusztus 8-tól december elejéig tart, a projekt összköltsége eléri a 3,5 milliárd forintot (9 millió eurót).
Ezzel párhuzamosan a Budapest Airport növekvő cargo forgalmának gördülékeny kiszolgálása érdekében megkezdődik a BUD Cargo City forgalmi előterének bővítése is, amelynek köszönhetően a jövőben párhuzamosan - a jelenlegi kettő helyett - már akár négy F kategóriás cargo repülőgép kiszolgálása is megvalósulhat. Azt előtérbővítés 3,9 milliárd forintból (9,8 millió euróból valósul meg).
A Budapest Airport szakemberei azért döntöttek a munkálatok egyidejű megkezdése mellett, hogy azokat minél hatékonyabban, még a következő nyári szezon előtt el tudják végezni.
Elköltöztek az ürgék
A B3-B5 gurulóutak és a II. futópálya felújításának, illetve a BUD Cargo City forgalmi előtere bővítésének egyik első előkészítő lépéseként – a helyi élővilág biztonságát szem előtt tartva - többhetes tervezés után, sikeresen megvalósult az érintett fejlesztési területeken élő védett ürgék áttelepítése, még mielőtt az állatok téli álomba merülnek.
Az ürgék elköltöztetésére természetvédelmi és repülésbiztonsági okokból volt szükség; a folyamatot a Budapest Airport környezetvédelmi munkatársai segítségével egy biológusokból álló szakértői csoport végezte. Kollégáink 56 egyedet költöztettek át a repülőtér kerítésén belül egy másik területre, ahol nem jelentenek repülésbiztonsági kockázatot, és háborítatlanul, biztonságban élhetnek. A védett ürgecsaládokat új lakóhelyükön már előre kialakított járatrendszer várta; az áttelepítést végző csapat kézi talajfúróval fúrt lyukakat a fölbe, így alakítva ki az állatok számára az új „lakótelepet”.
Új tűzoltóautó a repülőtér szolgálatában
Szolgálatba állt a repülőtéri tűzoltóság legújabb, Squad-2 hívójelű Rosenbauer tűzoltóautója. Az eddig használt Squad-1 utódja rendkívül magasfokú hatékonysággal vethető be; 4000 liter oltóvíz és 400 liter habképző anyag szállítására alkalmas, 2500 liter/perc szivattyúteljesítmény mellett. Ultramagas nyomású oltórendszerének köszönhetően már kismennyiségű víz felhasználásával is hatékony beavatkozást tesz lehetővé, a tűzoltók munkáját pedig olyan modern felszerelések segítik, mint a fülkéből üzemeltethető, a vízsugár irányítását megkönnyítő orrmonitor, valamint a jó látási viszonyokat külön aggregátor nélkül is biztosítani képes beépített fényárboc.
A gépjárműfecskendő egyedi megjelenése követi elődje példáját, a könnyű észrevehetőség érdekében sárga fényezést kapott, a hátsó ajtó felső részén található LED tájékoztató feliratok pedig a forgalom haladását segítik.
A Squad-2-t elsősorban a repülőtéren esetlegesen kialakuló tűzesetek felszámolására, illetve a műszaki mentések elvégzésére tartják készenlétben, de természetesen a repülőgépekkel összefüggésben fellépő kényszerhelyzet során is kiválóan alkalmazható.
Forrás: https://honvedelem.hu/
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.