2025. 04. 18. péntek
Andrea, Ilma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Különleges Malév-gép a 2B Terminálon!

Különleges Malév-gép a 2B Terminálon!
Budapest Airport  |  2018. 09. 25., 10:20
Különleges Malév-gép a 2B Terminálon!

Hihetetlen látvány fogadja azokat az utasokat, akik ezekben a napokban utaznak a Budapest Airport 2B Termináljáról: az új utasmólónál egy hibátlan Malév-festésű Tupoljev Tu-154B2 típusú repülőgép áll az egyik utashídon. A különös látvány nem érzéki csalódás; az Aeropark a nemrégiben felújított repülőgépet oktatási célból kölcsönadta a repülőtéri közösségnek.

A szóban forgó Tupoljev Tu-154-es a HA-LCA lajstromjelet viseli; ez volt az első, a repülőtéri zsargonban csak „nagyvasnak” becézett utasszállító repülőgéptípus, amely megjelent a Malév flottájában. Mindez 1973. szeptember 5.-én történt, vagyis a típus most ünnepli magyarországi pályafutásának 45. évfordulóját. A HA-LCA-t annak idején a Dr. Fülöp András főpilóta vezette személyzet hozta Magyarországra, így a múzeumi gépet néhány nappal ezelőtt átkeresztelték a legendás Malév-kapitány emlékére, és nevét a gép orrára festették.

A múzeumi Tu-154-est az elmúlt hónapokban az Aeropark által verbuvált önkéntesek festették vissza az eredeti színekre, míg a Lufthansa Technik a festőhangárt biztosította a munkához. A repülőgépből jelenleg hiányoznak a régi Kuznyecov NK-8-as típusú hajtóművek, ezek beszerzése folyamatban van. A Tu-154-es típusból már csak néhány „M”-változat repül a világon, elsősorban Oroszországban, Kínában és Észak-Koreában.

A veterán Malév-gép egészen váratlanul talált új szerepre a Budapest Airportnál, miután az Aeropark nagylelkűen kölcsönadta a gépet; a 2B oldali utasmólón az új utashidak üzemeltetését gyakorolják rajta a földi kiszolgálók. A veterán nagyvasat felvontatták az állóhelyre, és a Thyssen-Krupp cég által Spanyolországban gyártott mozgó utashidakkal a repülőtéri személyzet tagjai a dokkolást gyakorolják. Ez a megoldás mindenkinek előnyös, hiszen egyetlen légitársaság sem tud oktatási célokra repülőgépet kölcsönözni a flottájából, a múzeumi gépen viszont nyugodtan lehet gyakorolni. Nem utolsósorban pedig a különleges látvány az előtéren egyben reklámozza a ferihegyi szabadtéri repülőgép múzeum, az Aeropark szolgáltatásait és népszerű autóbuszos repülőtér látogatásait.

„Nagyon hálásak vagyunk az Aeroparknak ezért a gesztusért, hiszen az utashídkezelőknek nagyon fontos, hogy a dokkolás minden részletét készség szinten elsajátíthassák. Egy-egy utasszállító repülőgép értéke milliárdokban mérhető, így ezen a területen nem lehet hibázni, csakis a sikeres gyakorlati vizsga után állhatnak szolgálatba a kollégák az új utashidakon” – hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója, majd hozzátette, hogy látványnak sem utolsó egy hibátlan, múzeumi minőségben felújított Malév-festésű gép megjelenése a repülőtéren.

„Nem volt kérdéses számunkra, hogy ezt a Tupoljevet kölcsönadjuk a repülőtér számára, magam sem gondoltam volna, hogy az LC Aladár, ahogy mi hívjuk a lajstromjele alapján, még egyszer ott állhat a 2B Terminál előtt. Igazán jól sikerült a felújítás, jó volt a gépet a veterán Lada és Wartburg kiszolgáló kocsikkal együtt fotózni. További fotózási alkalmakat is tervezünk, autentikus helyszíneken, a repülésbarát közösség számára” – jelentette ki Somogyi-Tóth Gábor, az Aeropark igazgatója, aki negyven évet töltött el a repülőtéren, és a repülőtér-üzemeltetőtől vezérigazgató-helyetteseként vonult nyugdíjba.

A Tupoljev Tu-154B-2 változat érdekessége, hogy annak kifejlesztésében éppen a Dr. Fülöp András által vezetett csapat működött közre, szovjet mérnökökkel együtt, a Malév igényei szerint. Ez azt jelentette, hogy a gép robotpilótáját alkalmassá tették az ICAO II-es kategóriájú műszeres leszállító berendezés jeleinek vételére, valamint az eredetileg ötfős személyzetet három főre csökkentették. Korábban a Tu-154-es kabinjában kisebb brigádértekezletet lehetett volna tartani, hiszen a kapitány és az első tiszt mellett dolgozott még navigátor, rádiós tiszt és fedélzeti mérnök is. A B-2 változatban a pilóták javarészt átvették a navigálás és a rádiózás feladatát, de megmaradt harmadik tagnak a fedélzeti mérnök.

Az Aeropark Tu-154-ese várhatóan még néhány hétig látható lesz a 2B Terminál légi oldalán.

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
2025-04-02 11:05:56
Kitelepült a dániai Skrydstrup légibázisra a Magyar Honvédség öt JAS 39 Gripenje. A vadászgépek a Ramstein Flag 2025 többnemzeti repülő harcászati gyakorlaton vesznek részt, amelyet Hollandia, Németország és Dánia légtereiben tartanak április 11-ig – közölte a Honvédelmi Minisztérium.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.