Talán így – magyarul – a név nem mond sokat. Azonban, ha azt mondjuk „Berkuti”, valószínűleg sokan felkapják a fejüket. A „Szirti Sasok” (Arany Sasok) – az Orosz Légierő bemutató köteléke. A csoport hat, Mi-28N típusú harci helikopterrel repül. A századot a szárazföldi légierő Torzsokban működő, 344. harci alkalmazási- és kiképző központ állományában hozták létre 1989. április 12-én, akkor még Mi-24 típusú helikopterekkel.
A „Berkuti” egy, a világ kevés helikopterköteléke közül, amelyek földközeli magasságban mutatják be függőleges és vízszintes manővereiket olyan harci helikoptereken, amelyekkel egyébként a központ pilótáinak repülési kiképzését végzik, amelyekkel a lőtereken éleslövészeteket hajtanak végre. A „Berkuti” részvétele a Zsukovszkijban megrendezett nemzetközi légi- és ürszalonon, a Moszkvában, Vlagyimirban, Tulában, Szamaraban zajló ünnepi eseményeken mára már tradícióvá vált.
Torzsokban 1979-ben alapították meg a szárazföldi légierő repülőszemélyzeteinek felkészítésével, továbbképzésével foglalkozó harci alkalmazási- és kiképző központ. Az intézetben a legmagasabb szintü képzés folyik, a végzőket „mesterlövész-pilóta” és „mesterlövész-navigátor” jelzővel illetik. A központ alapjain jött létre a kötelék 1989-ben, Borisz Vorobjev vezérőrnagy, Oroszország Hőse vezetésével.
Kezdetben a kötelék három személyzetből állt, akik megkezdték a gyakorló repüléseket, majd folyamatosan érték el a jelenlegi, hatgépes összetételt.
Az első személyi állomány a következőképpen állt össze: Alekszandr Rudix és Alekszandr Csicskin ezredesek, Vlagyimir Kalis alezredes, Alekszandr Bardakov és NyikolajSzpicskin századosok. Az idők folyamán tovább bővült a pilóták köre.
Ezek után, 1992. április 10-én került sor az első bemutató repülésre Kubinyka repülőtéren, az Ürhajózás napja alkalmából rendezett ünnepségen. A kötelék igazán a Nagy Honvédő Háborúban aratott győzelem 50. évfordulója alkalmából rendezett légiparádén futott be, 1995-ben.
A kötelék bemutatójának különlegessége, több hasonló csapattól eltérően, hogy bemutatják a harci kiképzés több elemét is – úgymint többek között helikopterkötelék légitámogatása légideszant kirakása során, kutató-mentő feladatok során területvédelem megvalósítása, helikopterek kötelékben megvívott légiharca. Saját bevallásuk szerint van még egy dolog, ami megkülönbözteti az orosz „Szirti Sasokat” a külföldi, hasonló csapatoktól; számukra a repülőnapokon való részvétel ünnep és megtiszteltetés, semmiféle hasznuk (az ismertségen kívül) nem származik azokból.
A „Berkuti” 2013. április 12-én ünnepelte fennállásának 24. évfordulóját, Az évek alatt négy alkalommal került sor „vérfrissítésre”. A torzsoki központ és nem utolsó sorban a kötelék is „túlélte” a 90-es évek nehéz gazdasági időszakát is.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Először emelkedett levegőbe az első, Magyarországnak gyártott Gripen vadászrepülőgép Svédországban, 2005. február 16-án.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.