2017. 10. 18. szerda
Lukács
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Scale RC helikopterek

JETfly  |  2011. 11. 17., 13:57

Szinte minden helikopterrel modellezni vágyó első gondolata az, hogy csak az igazi kicsinyített másai érdeklik, az a \"csapkodós, a valóságtól elrugaszkodott dolog\" - mármint a 3D - na az aztán nem. Aztán a legtöbben kigyógyulnak belőle, de vannak páran, akik az eredeti álmot tökélyre viszik.

Az átlagos - hogy úgy mondjuk, kommersz - helikopterek árai sem a bagatell kategória megtestesítői, de a scale gépek mellett ezek eltörpülnek. Az igazi scale helikopterek ára majdhogynem felveszi a nagytestvérekkel a harcot - szinte méretarányosan kisebb.A performance helikopterek is csavaronként szoktak megérkezni, és aki rakott már össze ilyet, az tudja, hogy bizony a müvelet akár két egész napot is igénybe vehet, mire minden a helyére kerül. A scale helikoptereknél azonban nincsenek bejárt utak, nincsenek "kommersz" kitek, minden egyes elemet magunknak kell összeválogatni, rengeteg dolgot magunknak kell kitalálni, elkészíteni, legyártani. A tökéletességnek pedig az igényességen túl a pénztárca szab határt.

Eurocopter EC-135 - scale RC helikopter

Az ausztriai Josef Schmirl sok más modell mellett egy igen szép forgószárnyas gépet mondhat magáénak: egy AH-1 Cobra Red Bull színekben, de egy Eurocopter EC-135 vagy akár más scale helikopter is feltünhet a furgonjában. Mindegyik gép a scale kategória gyöngyszeme, és tökéletes példa arra, hogy miért nem terjednek el ezek a forgószárnyasok a mindennapokban, miért olyan nagy kuriózum egy-egy ilyen helikopter.A RedBull CobraA helikopter Josef bevallása szerint 1700 munkaóra alatt készült el. Eredetileg a világ legnagyobb RC helikoptere projektként indult az építése. A gép 1:4-es méretarányú scale helikopter, 24,2 kg felszállótömeggel. 352 cm hosszú, 100 cm magas, 85cm-es törzsszélességü, 305-335 cm-es rotorátmérővel rendelkezik, amihez 64,5 cm-es farokrotor tartozik. Az hajtásról egy Jakadofsky Pro 5000 gázturbina gondoskodik, aminek üzemi fordulata 98 000 RPM, ahol 5,1 kW teljesítményt ad le. Ilyenkor mintegy 1,7 dl JET A-1 kerozint fogyaszt percentként.

A gép 20 000 USD körüli bekerülési áron készült el, ami a Jakadofsky turbina 5800 dolláros árához képest érthető. De azért ez a helikopter sem lehetne meg - legalábbis sokkal nehezebben lenne repülhető - egy jó flybarless rendszer nélkül: a stabilitást egy Mikado V-Stabi biztosítja. A vezérlést Graupner Jumbo digital szervók végzik.

Az AH-1 Cobra és a pilótája

Amikor nem megy minden simán - EC 135 törésBizony egy ilyen helikopter is képes meghibásodni, és akár meglehetősen csúnyán földet érni, pedig az ilyen gépek pilótái nem nevezhetők rutintalanoknak. Az alábbi videó végén az EC-135 farokkihajtása megszünik. Minden mozdulat érthető, minden mozdulat magyarázható, amit Josef a gép megmentéséért tesz, de a földetérés így sem nevezhető simának - az a fájdalmas csattanás csak ott van.

Amikor a helikopter bepörög, a pilóta feljebb viszi, hogy magasságot nyerjen a rotációhoz. Aztán alapjárat, aminek hatására a forgás csillapodik és a gép vezethetővé válik. De ahogy a nagy testvérnek - az igazi EC-135-nek - úgy ennek sem erőssége a rotáció, ezért a legapróbb hibákat sem tolerálja. Ahogy az ilyenkor lenni szokott: a végén kárfelmérés zajlik. Talán még emlékszünk a HA-ECE tragédiájára, ahol a kényszerleszállás végén a helikopter felborult a keményre sikerült autorotáció miatt: nagyjából így nézhetett ki az is.Semi scale vs. scaleA scale világában ezt a két kategóriát mindenképpen megkülönböztetjük. A semi scale helikopterek emlékeztetnek, de csak emlékeztetnek a nagyokra. Körülbelül úgy néznek ki, de a részletek hiányzonak. A scale helikopterek esetén a legapróbb részletek is helyesek, pontosan olyanok, mint a nagyokon. Éppen ezért scale helikoptert 50-es (600-as) méret alatt nem igazán lehet építeni, mert az alapul szolgáló eszközök nem adnak erre lehetőséget.Semi scale helikopter még Magyarországon is jónéhény akad, de valódi scale helikopterekre kis hazánkban nem sok embernek van lehetősége.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.
2017. 10. 12., 13:22
Egy Kanadából Dubajba tartó civil utasszállító repülőgépet ért bombafenyegetés miatt riasztotta október 12-én, csütörtökön 11 óra 30 perc körül a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit a NATO Integrált Légivezetési Központ.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Július 31-én új parancsnok került az MH Katonai Közlekedési Központ (MH KKK) élére Bárdos Antal ezredes személyében, aki Fejes Károly alezredestől, az addigi megbízott parancsnoktól vette át a csapatzászlót.