2024. 07. 16. kedd
Valter
: 391 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Scale RC helikopterek

JETfly  |  2011. 11. 17., 13:57

Szinte minden helikopterrel modellezni vágyó első gondolata az, hogy csak az igazi kicsinyített másai érdeklik, az a \"csapkodós, a valóságtól elrugaszkodott dolog\" - mármint a 3D - na az aztán nem. Aztán a legtöbben kigyógyulnak belőle, de vannak páran, akik az eredeti álmot tökélyre viszik.

Az átlagos - hogy úgy mondjuk, kommersz - helikopterek árai sem a bagatell kategória megtestesítői, de a scale gépek mellett ezek eltörpülnek. Az igazi scale helikopterek ára majdhogynem felveszi a nagytestvérekkel a harcot - szinte méretarányosan kisebb.A performance helikopterek is csavaronként szoktak megérkezni, és aki rakott már össze ilyet, az tudja, hogy bizony a müvelet akár két egész napot is igénybe vehet, mire minden a helyére kerül. A scale helikoptereknél azonban nincsenek bejárt utak, nincsenek "kommersz" kitek, minden egyes elemet magunknak kell összeválogatni, rengeteg dolgot magunknak kell kitalálni, elkészíteni, legyártani. A tökéletességnek pedig az igényességen túl a pénztárca szab határt.

Eurocopter EC-135 - scale RC helikopter

Az ausztriai Josef Schmirl sok más modell mellett egy igen szép forgószárnyas gépet mondhat magáénak: egy AH-1 Cobra Red Bull színekben, de egy Eurocopter EC-135 vagy akár más scale helikopter is feltünhet a furgonjában. Mindegyik gép a scale kategória gyöngyszeme, és tökéletes példa arra, hogy miért nem terjednek el ezek a forgószárnyasok a mindennapokban, miért olyan nagy kuriózum egy-egy ilyen helikopter.A RedBull CobraA helikopter Josef bevallása szerint 1700 munkaóra alatt készült el. Eredetileg a világ legnagyobb RC helikoptere projektként indult az építése. A gép 1:4-es méretarányú scale helikopter, 24,2 kg felszállótömeggel. 352 cm hosszú, 100 cm magas, 85cm-es törzsszélességü, 305-335 cm-es rotorátmérővel rendelkezik, amihez 64,5 cm-es farokrotor tartozik. Az hajtásról egy Jakadofsky Pro 5000 gázturbina gondoskodik, aminek üzemi fordulata 98 000 RPM, ahol 5,1 kW teljesítményt ad le. Ilyenkor mintegy 1,7 dl JET A-1 kerozint fogyaszt percentként.

A gép 20 000 USD körüli bekerülési áron készült el, ami a Jakadofsky turbina 5800 dolláros árához képest érthető. De azért ez a helikopter sem lehetne meg - legalábbis sokkal nehezebben lenne repülhető - egy jó flybarless rendszer nélkül: a stabilitást egy Mikado V-Stabi biztosítja. A vezérlést Graupner Jumbo digital szervók végzik.

Az AH-1 Cobra és a pilótája

Amikor nem megy minden simán - EC 135 törésBizony egy ilyen helikopter is képes meghibásodni, és akár meglehetősen csúnyán földet érni, pedig az ilyen gépek pilótái nem nevezhetők rutintalanoknak. Az alábbi videó végén az EC-135 farokkihajtása megszünik. Minden mozdulat érthető, minden mozdulat magyarázható, amit Josef a gép megmentéséért tesz, de a földetérés így sem nevezhető simának - az a fájdalmas csattanás csak ott van.

Amikor a helikopter bepörög, a pilóta feljebb viszi, hogy magasságot nyerjen a rotációhoz. Aztán alapjárat, aminek hatására a forgás csillapodik és a gép vezethetővé válik. De ahogy a nagy testvérnek - az igazi EC-135-nek - úgy ennek sem erőssége a rotáció, ezért a legapróbb hibákat sem tolerálja. Ahogy az ilyenkor lenni szokott: a végén kárfelmérés zajlik. Talán még emlékszünk a HA-ECE tragédiájára, ahol a kényszerleszállás végén a helikopter felborult a keményre sikerült autorotáció miatt: nagyjából így nézhetett ki az is.Semi scale vs. scaleA scale világában ezt a két kategóriát mindenképpen megkülönböztetjük. A semi scale helikopterek emlékeztetnek, de csak emlékeztetnek a nagyokra. Körülbelül úgy néznek ki, de a részletek hiányzonak. A scale helikopterek esetén a legapróbb részletek is helyesek, pontosan olyanok, mint a nagyokon. Éppen ezért scale helikoptert 50-es (600-as) méret alatt nem igazán lehet építeni, mert az alapul szolgáló eszközök nem adnak erre lehetőséget.Semi scale helikopter még Magyarországon is jónéhény akad, de valódi scale helikopterekre kis hazánkban nem sok embernek van lehetősége.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 13:35
Az MH 47. Bázisrepülőtéren települő Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) újabb jelentős mérföldkövet ért el, ugyanis átadták a 3200 négyzetméteres Kombinált Légikikötőt (Combined Aerial Port Facility – CAPF) június 19-én, Pápán.
2024. 06. 20., 11:04
Amerikai és magyar katonák részvételével – az előző évhez hasonlóan – az MH 47. Bázisrepülőtéren landolt egy amerikai KC-135 Stratotanker légi utántöltő repülőgép, hogy egy esetleges vészhelyzetet szimuláljanak.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-07 22:39:13
Az elmúlt napokban jelentős mennyiségű járatkéséssel és -törléssel kellett számolnia a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. A Budapest Airport számára ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az utasairól megfelelően gondoskodjon, ezért a menedzsment azonnali döntését követően a repülőtéren egy-egy dedikált várakozóterületet jelölt ki 2A és 2B terminálokon.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.
2024. 07. 11., 10:35
Az 1991-es öbölháborúban lelőtt repülőgépek személyzetének mentése lehangoló képet mutatott.
2024. 07. 10., 10:07
Júliusban 4674 egyirányú légi összeköttetés létesül az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba, csak a Függetlenség Napján, július negyedikén 149 járat repült át nyugat felé az Atlanti-óceán felett.
2024. 07. 08., 14:27
Éppen húsz éve, hogy 2004. július 8-án délelőtt Szentkirályszabadján, a Magyar Honvédség 87. Bakony Harcihelikopter Ezredének repülőterén végrehajtották az utolsó kiképzési repülést.

  Legfrissebbek most

2024. július 12-én, pénteken, dinamikus programját gyakorolta Gdynia-ban a Lengyel Légierő M-346 Demo Team bemutató pilótája. Helyi idő szerint 13 óra 8 perckor a repülőgép lezuhant, kioltva Robert „Killer" Jeł őrnagy életét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.