2024. 12. 01.
Elza
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Scale RC helikopterek

JETfly  |  2011. 11. 17., 13:57

Szinte minden helikopterrel modellezni vágyó első gondolata az, hogy csak az igazi kicsinyített másai érdeklik, az a \"csapkodós, a valóságtól elrugaszkodott dolog\" - mármint a 3D - na az aztán nem. Aztán a legtöbben kigyógyulnak belőle, de vannak páran, akik az eredeti álmot tökélyre viszik.

Az átlagos - hogy úgy mondjuk, kommersz - helikopterek árai sem a bagatell kategória megtestesítői, de a scale gépek mellett ezek eltörpülnek. Az igazi scale helikopterek ára majdhogynem felveszi a nagytestvérekkel a harcot - szinte méretarányosan kisebb.A performance helikopterek is csavaronként szoktak megérkezni, és aki rakott már össze ilyet, az tudja, hogy bizony a müvelet akár két egész napot is igénybe vehet, mire minden a helyére kerül. A scale helikoptereknél azonban nincsenek bejárt utak, nincsenek "kommersz" kitek, minden egyes elemet magunknak kell összeválogatni, rengeteg dolgot magunknak kell kitalálni, elkészíteni, legyártani. A tökéletességnek pedig az igényességen túl a pénztárca szab határt.

Eurocopter EC-135 - scale RC helikopter

Az ausztriai Josef Schmirl sok más modell mellett egy igen szép forgószárnyas gépet mondhat magáénak: egy AH-1 Cobra Red Bull színekben, de egy Eurocopter EC-135 vagy akár más scale helikopter is feltünhet a furgonjában. Mindegyik gép a scale kategória gyöngyszeme, és tökéletes példa arra, hogy miért nem terjednek el ezek a forgószárnyasok a mindennapokban, miért olyan nagy kuriózum egy-egy ilyen helikopter.A RedBull CobraA helikopter Josef bevallása szerint 1700 munkaóra alatt készült el. Eredetileg a világ legnagyobb RC helikoptere projektként indult az építése. A gép 1:4-es méretarányú scale helikopter, 24,2 kg felszállótömeggel. 352 cm hosszú, 100 cm magas, 85cm-es törzsszélességü, 305-335 cm-es rotorátmérővel rendelkezik, amihez 64,5 cm-es farokrotor tartozik. Az hajtásról egy Jakadofsky Pro 5000 gázturbina gondoskodik, aminek üzemi fordulata 98 000 RPM, ahol 5,1 kW teljesítményt ad le. Ilyenkor mintegy 1,7 dl JET A-1 kerozint fogyaszt percentként.

A gép 20 000 USD körüli bekerülési áron készült el, ami a Jakadofsky turbina 5800 dolláros árához képest érthető. De azért ez a helikopter sem lehetne meg - legalábbis sokkal nehezebben lenne repülhető - egy jó flybarless rendszer nélkül: a stabilitást egy Mikado V-Stabi biztosítja. A vezérlést Graupner Jumbo digital szervók végzik.

Az AH-1 Cobra és a pilótája

Amikor nem megy minden simán - EC 135 törésBizony egy ilyen helikopter is képes meghibásodni, és akár meglehetősen csúnyán földet érni, pedig az ilyen gépek pilótái nem nevezhetők rutintalanoknak. Az alábbi videó végén az EC-135 farokkihajtása megszünik. Minden mozdulat érthető, minden mozdulat magyarázható, amit Josef a gép megmentéséért tesz, de a földetérés így sem nevezhető simának - az a fájdalmas csattanás csak ott van.

Amikor a helikopter bepörög, a pilóta feljebb viszi, hogy magasságot nyerjen a rotációhoz. Aztán alapjárat, aminek hatására a forgás csillapodik és a gép vezethetővé válik. De ahogy a nagy testvérnek - az igazi EC-135-nek - úgy ennek sem erőssége a rotáció, ezért a legapróbb hibákat sem tolerálja. Ahogy az ilyenkor lenni szokott: a végén kárfelmérés zajlik. Talán még emlékszünk a HA-ECE tragédiájára, ahol a kényszerleszállás végén a helikopter felborult a keményre sikerült autorotáció miatt: nagyjából így nézhetett ki az is.Semi scale vs. scaleA scale világában ezt a két kategóriát mindenképpen megkülönböztetjük. A semi scale helikopterek emlékeztetnek, de csak emlékeztetnek a nagyokra. Körülbelül úgy néznek ki, de a részletek hiányzonak. A scale helikopterek esetén a legapróbb részletek is helyesek, pontosan olyanok, mint a nagyokon. Éppen ezért scale helikoptert 50-es (600-as) méret alatt nem igazán lehet építeni, mert az alapul szolgáló eszközök nem adnak erre lehetőséget.Semi scale helikopter még Magyarországon is jónéhény akad, de valódi scale helikopterekre kis hazánkban nem sok embernek van lehetősége.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.