2024. 06. 15. szombat
Jolán, Vid
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jet korszak számokban

JETfly  |  2003. 04. 30., 12:02

Az idei év minden repülő eseménye megemlékezik a nagy jubileumról száz éves a motoros repülés, száz éve emelkedett el a Wright fivérek motorral hajtott gépe Kitty Hawk füvéről.

A motoros repülés fontos mérföldkövet jelentett a levegő meghódításában. A repülő ember nem elégedett meg az elért eredménnyel így folyamatosan fejlesztette tovább a kor technikáját. Így jutottunk el motoros gépektől a JET korszakig is. Tekintsük át a Jet, azaz sugárhajtású repülés néhány jelentős dátumát, a teljesség igénye nélkül.

1928 Sir Frank Whittle, a repülés egyik legendás alakja, huszonegyévesen a Királyi Légierő, RAF kadétjaként foglalkozott először a jet hajtómü kidolgozásának lehetőségével. Elképzelését kinevették, ennek ellenére Frank Whittle a sugárhajtómü ötletét 1930-ban levédette.

Sir Frank Whittle

Hans Pabst von Ohain1933 A német rivális, a huszonkét éves Hans Pabst von Ohain kezd kutatni a sugárhajtómüvel kapcsolatban.

Heinkel He 178

Gloster E28/391939 A jet verseny győztese Németország lett, amikor egy Heinkel HE 178-ba szerelték be von Ohain hajtómüvét. Az első sugárhajtómüvel épített repülőgép augusztus 27-én emelkedett a levegőbe.

Messerschmitt Me 262

Gloster Meteor1941 Április 8-án Brockwortban az első angol jet prototípus, a Gloster E28/39 tette meg első repülését. Az esetleges bombatámadások okozta sérülések elkerülésére a kisméretü repülőgépet, amelyet Frank Whittle forradalmian új hajtómüve hajtott, a Regine Motorsnál helyezték el, ahol mai is áll. Május 15-én az E28/39 17 perces repülést hajtott végre Cranwellben.

de Havilland Sea Vampire

1942 A Messerschmitt Me-262 a világ első katonai sugárhajtású repülőgépe, az első teszt repüléseket július 18-án Bavariaban hajtották végre. Az angol és német tervezőket követték az amerikaiak is a jet korszakba. Október 1-én a kaliforniai Muroc Dry Lake fölött megtettte első repülését a Bell XP-59A.

Electric Canberra

1943 A Gloster Meteor kéthajtómüves sugárhajtómüves repülő első repülését hajtja végre. 1944 július 12-én két Meteort adnak át a RAF 616. századának.

Gloster Javelin

Avro Vulcan1945 December 3-án, egy de Havilland Sea Vampire hajt végre leszállást az angol HMS Ocean anyahajóra. Ez az első alkalom, hogy sugárhajtású repülőgép hajó fedélzetén landol. A sikeres manővert az angol haditengrészet pilótája Winkle Brown hajtotta végre. Hét hónappal később az amerikai haditengerészet Phantom I repülőpe is sikeresen landolt egy anyahajón.

Hawker P1127

1945 Egy Gloster Meteor F3-ba épített új Martin-Baker katapult ülés első repülés közbeni tesztje. Bernard Lynch katapultált 2400 méter magasban lévő 320 km/h sebességel haladó repülőgépből.

1949 A nagyév az angol repülésben. Az angol Electric Canberra, az első brit sugárhajtású bombázó május 13-án Roland Beamonttal repült először. 1951 február 21-én a RAF egy Canberrája az első jet, amely üzemanyag utántöltás nélkül repüli át az Atlanti óceánt. A repülő az 1800 tengeri mérföldet öt óra alatt tette meg.

A világ első utasszállító sugarhajtású gépe a de Havilland Comet július 27-én emelkedett először magasba a teszt pilóta John Cunningham irányításával.

1951 A Gloster Javelin az első delta szárnyas vadászgép, amely minden időjárási körülmények között képes felszállni. Első repülése november 26-án történt.

1952 Ebben az évben repült először a deltaszárnyú bombázó Avro Vulcan.

1953 A Hawker vezető teszt piótája megdönti az amerikai légierő F-86D Sabre gépe által tartott sebességi világrekordot. Az új Hunterral beállított rekord 727.48 mph.

1960 A Hawker P1127 prototípusa az első sikeres úttörő kialakítás a vektor hajtómü alkalazásának. Ez az első gép, amely segítette a Harrier Jump Jet program megvalósítását, a világ első függőlegesen fel- illetve leszálló fix szárnyas repülőgépét. A prototípus október 21-én repült először.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.