2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 403 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újjászületett egy „Sas”

JETfly  |  2011. 07. 14., 09:37

Harminchat év után újra levegőbe emelkedett egy magyar felségjelű MiG–15 UTI kétüléses gyakorló vadászrepülőgép. Az első generációs sugármeghajtású „Sast” – ahogy a magyar vadászpilóták hívták – a Jet Age Alapítvány vásárolta meg, és ötévi kitartó munkával, több mint száz ember, huszonötezer munkaóra alatt újította fel. A gép berepülése jelenleg is tart az MH 86. Szolnok Helikopterbázison. Az „old timer” vadászrepülőgép hajtóművét július 13-án, szerdán ünnepélyes keretek között indították be. E rendezvényen számos katona is részt vett – köztük Kovács József vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka.

A vadászgép 1990-ig a lengyel légierő tulajdonában volt, majd tizenhárom évig a Lodz-Lubinek múzeumban pihent, 2006-ban pedig egy öreg pilótától vette meg a Jet Age Alapítvány. Az elmúlt években 4–6 ember dolgozott felújításán „teljes munkaidőben”, a többiek a szabad idejüket áldozták a nagy célért, vagyis azért, hogy a gép újra a levegőbe emelkedhessen.

Mig-15 UTI

Talabos Gábor pilóta, a Jet Age Alapítvány tagja elmondta: „Ezzel a lépéssel szeretnénk bebizonyítani, hogy a magyar repülőipar, a müszaki és a hajózó állomány képes egy ilyen nehéz feladatot is végrehajtani. A felújítási munkálatokban nagyon sokat segítettek a katonák, akik a többi között régi alkatrészekkel is támogattak minket.”

Mig-15 UTI

Talabos Gábor hozzátette: a gépet a mai előírásoknak megfelelő kommunikációs és navigációs eszközökkel, valamint új, az eredetiekhez képest szintén lényegesen kisebb tömegü akkumulátorokkal látták el. A korszerüsítés miatt hetvennégy kilogramm ólmot kellett a gép orrába elhelyezni, hogy a súlypontot vissza tudják állítani az eredeti helyzetnek megfelelően.

Talabos Gábor, Pinkóczy József nyá. ezredes

A magyar géppel együtt a világon összesen három darab üzemképes MiG–15-ös vadászrepülőgép van. Egy az Amerikai Egyesült Államokban, egy Lengyelországban, és egy pedig most már Magyarországon. Az alapítvány a „Sast” bemutatókra szeretné vinni, a részletes programot a közeljövőben állítják össze.

A gépet jelenleg ketten repülhetik, a későbbiekben öt pilóta vezetheti majd. A szovjet tervezésü vadászrepülőgép berepülését Pinkóczi József nyugállományú ezredes illetve tanítványa Rohács Tamás MALÉV-pilóta végzi a szolnoki bázison.

Pinkóczi ezredes egyébként ezzel a típussal kezdte vadászpilóta pályafutását, és az „élet forgatókönyve” úgy hozta, hogy ezen is fejezi be…

Mig-15 UTI

Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka, Lamos Imre dandártábornok örömmel vette a megkeresést, hogy a felújított vadászgépet itt repüljék be. A július 13-i nyilvános „hajtómüindító” rendezvény megnyitóján úgy fogalmazott: „müszaki és logisztikai segítséget nyújtottunk a repülő hagyományok ápolásához, hiszen a repülésre fokozottan vonatkozik az, hogy a múlt ismerete és tisztelete nélkül, nincs jövő.”

A szolnoki berepülés után két útvonalfeladat végrehajtása vár a „Sasra”. Ezt követően újra festik, és csak ezek után kapja meg a végleges Légialkalmassági Bizonyítványt. Ezt követi majd a pilóták kiképzése.

Mig-15 UTI

A MiG–15-ös a keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, és éles harcban bevetett sugárhajtómüves vadászgéptípusa volt. Szovjet, kínai és észak-koreai pilóták számos légi győzelmet arattak vele például a koreai háború ideje alatt. A Magyar Néphadseregben, a második világháborút követően, 1951-ben jelentek meg az első MiG–15-ösök.

A típus nyilvánosság előtt, az 1952. április 4-i katonai díszszemlén mutatkozott be, az eseményen húsz darab MiG–15-ös húzott át a Hősök tere felett.

Mig-15 UTI

Az 1960-as évek elején rendszerbe állították a következő, korszerübb vadászgéptípust, így megkezdődött a MiG–15-ösök folyamatos kivonása a haderőből. A legutolsó Sas 1975-ig repült a Magyar Néphadsereg felségjelzésével.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-01-28 13:19:16
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.