A brit királyi légierő egyik Tornado repülőgépe veszélyes, mindössze 200 méteres távolságban repült el két svéd vadászgép mellett egy skót légibázis közelében. Az eseményre (melyet a közelmúltban hoztak nyilvánosságra) tavaly októberben, süllyedés közben, felhőben került sor, mikor is a Tornado GR4-es a Lossiemouth légibázisra tartott leszállni. Bár egyik gépnek sem kellett elkerülő manőverbe kezdenie, a szakértők szerint pusztán a szerencsén múlott, hogy nem ütköztek össze.
A civil légügyi hatóság jelentése szerint a Lossiemouth légibázis közelében bonyolult időjárási viszonyok uralkodtak, a Tornado pedig, mivel fogytán volt az üzemanyagnak, leszállási elsőbbséget kért a toronytól. Süllyedés közben éppen kiértek egy felhőből, mikor is azt látták, hogy egy svéd Gripen fordul el mellettük balról jobbra, körülbelül 200 méteres távolságban, azonos magasságon. Miután a felhőalap alá süllyedtek, újból meglátták a Gripent, egy másik géppel kötelékben repülve, melyet korábban nem vettek észre.
A lossiemouth-i közelkörzet irányítója képtelen volt megbirkózni az egyre romló időjárás hatásával, így a Gripenek például szándékuk ellenére többször is keresztezték a repülőtér tengelyét és a Tornado siklópályáját. A svédek - bár nem tagjai az Észak-atlanti Szövetségnek - részt vesznek NATO gyakorlatokon, ebben az esetben a Gripenek például a Joint Warrior hadgyakorlaton képviselték hazájukat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.