2024. 06. 18. kedd
Arnold, Levente
: 396 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Zs-5 repülőhajózó sisak

JETfly  |  2011. 06. 23., 13:25

A típust a Zs-3-as repülőhajózó sisak modernizált utódjaként mutatták be a Szovjetunióban az 1960-as évek végén. A teljesen új sisakforma kialakításakor a tervezők már integrálták a kommunikációs rendszer elemeit a sisakban, így a pilótáknak már nem kellett egy külön bőr fejvédőt, úgynevezett slemafont használnia a sisakhéj alatt.

A Zs-5 sisak üvegszál erősítésü mügyantából készült, ami önmagában nem bizonyult kellőképpen erősnek, ugyanis a rossz tervezés miatt a sisak alsó részén, valamint az oxigénmaszk rögzítési pontjainál repedések keletkeztek, a használat során, már rövid idő alatt. A további merevítés valamint a hő és hangszigetelés érdekében a sisak belső, felső részében keményebb polisztirolt ragasztottak, melyre tépőzárral puha szivacs párnák kerültek a fej felső, valamint homlok részéhez.

A nyaki részen a sisakon belül egy felfújható párna helyezhető el, ami közvetlenül a KM-34 típusú oxigénmaszkhoz kapcsolható. Ennek szerepe, főként a komolyabb, nagyobb terheléssel járó harci manőverek során (sugárhajtású vadászgépeken) az, hogy felfújódva a pilóta arcát jobban hozzászorítja az oxigénmaszkhoz, aki ez által több oxigénhez jut.

A sisak külső részére került a lehajtható plexi napellenző, mely három ismert színben is készült. Volt zöld, kék, és szürkés-feketés, úgynevezett szén színü. Ez utóbbi volt egyébként a legkedveltebb és a legelterjedtebb.

Az elődjéhez hasonlóan a Zs-5 sisak napellenzője is 3 fokozatba állítható, felhajtott, középső és lehajtott állásba.

Újdonságnak számít az oxigénmaszk rögzítési pontja, ahova már csak az újabb típusú szovjet maszkokat lehet csatlakoztatni mivel a régebbiek más módon kapcsolódtak a sisakokhoz. Eredetileg a KM-34-es maszk volt rendszeresítve hozzá, de mára ennek újabb változataira cserélik ezt, mint például a KM-34D illetve ennek második szériás változata.

Érdekességként szeretném megemlíteni, hogy a sisakhoz csatlakoztatható a KM-35 típusú oxigénmaszk is, ami eredetileg kifejezetten a Zs-7 típusú sisakhoz van rendszeresítve.

A sisaknak több alváltozata is ismert Zs-5AP, Zs-5A és Zs-5B típusmegjelöléssel.Ezek közül a Magyar Légierőnél a Zs-5A típus volt még rendszeresítve, ami annyiban különbözik az alap típustól, hogy felszerelték egy automatikus napellenző leeresztővel, ami közvetlenül a plexi rögzítése mögött található a sisak bal hátsó részén.

Ez a szerkezet a repülőgép elektromos rendszeréhez csatlakozik, így egy esetleges katapultálás során automatikusan lehajtja a napellenzőt a pilóta arca elé, hogy az védje a gépből való kirepülés során. Természetesen mindemellett megmaradt a manuális állítás lehetősége is.

Különbség még hogy egy újfajta csatlakozót kellett kialakítani a sisakhoz, hogy a mikrofon és a fülhallgató 4 pontos csatlakozásán túl, a leeresztő mechanizmus is vezérlést kapjon, ha szükség lett volna rá. Ez az új csatlakozó viszont nem volt kompatibilis a repülőgépek kiépített rendszerével így egy átalakítót is rendszeresítettek a sisakhoz, ami külön részre osztotta a kommunikációs rendszer, valamint a leeresztő mechanizmus csatlakozását.

A kommunikációs rendszer egyébként egy beépített jól szigetelt fülhallgatóból, és egy külön csatlakoztatható LA-5 (ЛА-5 (ларингофон)) típusú rendszerint fehér bőrborítású gégemikrofonból állt (létezik barna mübőr borítással is), az alap Zs-5 típusnál is, utóbbin azonban csak egy 4 pontos bakelit csatlakozó volt.

Az orosz nevén egyszerüen csak védősisak-5 elnevezéssel megáldott típust egyaránt használni lehet nagysebességü vadászgépeken, és akár helikoptereken is.

A magyarországi rendszeresítése, harcihelikoptereken 1985 januárjában volt, ugyanis addig az előd Zs-3-as sisakot használták a pilóták. Kissé túlzás azt állítani, hogy a komplett Zs-3-as sisakot, merthogy, nem volt kötelező a kemény sisakhéj használata, annak nagy súlya miatt így csak a bőr slemafont hordták a pilóták.

Egészen addig a sajnálatos eseményig, míg 1982.06.22. 08 óra 47 perckor hadmüveleti repülés során a Cseket-hegy közelében földnek ütközött és megsemmisült a 113-as oldalszámú Mi-24D.

A baleset során a fegyverzetkezelő operátoron nem volt rajta a sisakhéj, így halálos fejsérülése abból adódott, hogy becsapódáskor lefejelte a géppuska célzókészülékét, és a bőr fejvédő nem volt képes kivédeni az ütést.

Ez után már hivatalosan parancs szerint is a teljes Zs-3 fejvédőt használni kellett. A később érkező Mi-24-es helikoptereket pedig már a modernebb Zs-5 sisakkal rendelték, és rendszeresítették.

Szintén csak érdekesség szintjén megemlítendő, hogy a Zs-5 sisak eredeti színe hófehér, ami kis magasságú helikopteres repülés során igen feltünő, és harci körülmények között hátrányos is, ezért a magyar alakulatoknál több sisakot is zöld színüre festettek.

A Zs-5 sisakot később egy újabb típus az amerikai licensz alapján Lengyelországban gyártott THL-5 sisak váltotta a harcihelikoptereken (A THL-5 sisak eredetileg a Mi-17-es szállítóhelikopterekhez lett rendszeresítve.), jelenleg pedig amerikai Gentex sisakok vannak használatban, a megnövekedett igények, és elvárások miatt. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 17., 11:52
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kiképzési repüléseket végez június 17-20. 17:00-0:00 óra között.
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.