2025. 04. 30. szerda
Katalin, Kitti
: 405 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyolcezer méteren kártyázott a tábornok

JETfly  |  2011. 04. 19., 09:37

Amíg Afganisztánban volt, lejárt Kilián Nándor dandártábornok szakszolgálati engedélye. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának több mint kétezer repült órája van, de mivel hat hónapja nem vezetett önállóan vadászgépet, az ehhez szükséges „tortúrán” ismét át kell esnie. Az egészségügyi vizsgálatokon már túl van, egy kétüléses gép „utasaként” az úgynevezett helyreállítási repüléseket is megkezdte, már csak az elméleti tudását kell felfrissítenie ahhoz, hogy ismét repülhessen Gripenen.

Kilián Nándor dandártábornok a MH Kabuli Nemzetközi Repülőtér Törzstiszti Csoportjának (MH KAIA) volt fél évig a parancsnoka, április 1-jén érkezett haza. A külföldi missziókat teljesítőknek adható szolgálatmentes napokat azonban nem pihenéssel, hanem a MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ kecskeméti Repülőorvosi Egészségvizsgáló és Kutató Intézetében (REVKI) töltötte: minél előbb meg akarta újítani a szakszolgálati engedélyét. Utoljára ugyanis tavaly szeptemberben repült, rá egy hétre pedig indult Afganisztánba – a kint tartózkodása alatt járt le a „szakszó”-ja. Ráadásul tábornokként, az úgynevezett magasabb parancsnoki szürővizsgálaton is meg kellett jelennie.

A többi vadászpilótához hasonlóan, Kilián tábornokot is szinte „kifordították” az orvosok. Dr. Pozsgai Attila nyugállományú orvos ezredes, a Repülőalkalmasság Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa, a Repülőorvosi Bizottság (ROB) elnöke elmondta: a pilóták egészségügyi alkalmasságát évente kétszer ellenőrzik. A szigorúbb, 2-3 napos ellenőrzés a ROB előtt zajlik, a köztes időben pedig a szakorvosi szürőcsoport végez féléves vizsgálatot. A bázisparancsnok most a legalaposabb ellenőrzésen esett át, ami egy teljes körü laboratóriumi vizsgálattal kezdődött: vérkép, vizelet, vércukor, vérzsírok, máj- és vesefunkció ellenőrzése. Ezután jött a mellkasröntgen és a hasi ultrahang, majd a sebészeti, a belgyógyászati, a szemészeti, a fül-orr-gégészeti, ideggyógyászati, fogászati vizsgálat és a terheléses kerékpározás. A többnapos vizsgálat „csúcspontja” pedig a barokamrai edzés. Az alkalmassági vizsgálaton nem véletlenül a barokamra az utolsó állomás, élettani szempontból ugyanis ez az edzés a legveszélyesebb, a szimulált körülmények közt ez áll legközelebb a valós repülések alkalmával előfordulható vészhelyzetekhez. Ide csak az összes klinikai ellenőrzésen alkalmasnak minősített és a kerékpárterhelésen átesett pilóták jöhetnek.

Dr. Szabó Sándor András orvos alezredestől, a REVKI igazgatóhelyettesétől megtudtuk: a kecskeméti barokamrát a 70-es évek végén, magyar cégek építették. Vákumszivattyús technológiája nagyon megbízható, többszörös elektronikai rendszerrel védett. A vizsgálat alatt az élettani paraméterek - vérnyomás, pulzus, oxigén telítettség - nyomon követését Európában is egyedül álló módon biztosítja, aminek egy esetleges rosszullét vagy cselekvőképtelené válás esetén van jelentősége. A kamrát a nagy magasságot imitáló alacsony légnyomás létrehozására használják. Nagy teljesítményü szivattyúinak köszönhetően percek alatt akár tizenöt-tizennyolcezer méteres magasságnak megfelelő légritkítás is létrehozható benne. Ilyenkor azt ellenőrzik, hogy a pilóták miként viselik a magassággal járó élettani változásokat, az oxigénhiányt és a nyomáscsökkenést. Szabó főorvos elmondta: mivel Kilián tábornok vadászpilóta, ezért a NATO előírásának megfelelő „magasságban”, 7600 méteren kellett volna az edzést végrehajtania, de a Gripen svéd konstruktőrei kérésére ennél magasabbra, 8000 méterre „vitték fel”.

Az „emelkedés” előtt a barokamrában a pilóták fél óráig egy maszkon keresztül száz százalékos oxigént lélegeznek. Ezt követően másfél perc alatt 5500 méteres magasságnak megfelelő szintre csökken a kamrában a nyomás és újabb 10 percig kapnak tiszta oxigént. Ezzel a módszerrel a szervezetükben felhalmozódott nitrogén mintegy kétharmada eltávolítható, így lényegesen csökkenthető a keszonbetegség (buborékbetegség) iránti hajlam. A célmagasságra csak ezután emelkednek, ahol viszont már le kell venniük a maszkot. Légzőkészülék nélkül ezen a magasságon nagyon gyorsan elvész a rövid távú memória, romlik a számolási képesség és látászavar következhet be. Ezt demonstrálja többek közt a 8000 méteren történő „kártyaparti” is. Magyar pilóták természetesen magyar kártyával próbálnak „játszani”, de képtelenek felismerni például a piros ászt, azt sem fogják fel, hogy 21 van a kezükben. Maszk nélkül 8000 méteren 4-5 perc múlva a legegészségesebb ember, a legedzettebb sportoló is elveszíti az eszméletét. Ezeket, az eszméletvesztéshez vezető úton jelentkező tüneteket, a szellemi teljesítményük csökkenését kell megtapasztalniuk a pilótáknak, hogy éles helyzetben felismerjék a veszélyt, legyen tisztában az oxigénhiány tüneteivel és baj esetén időben tudjanak tenni ellene.

Dr. Pozsgai Attila elmondta: az éves alkalmassági vizsgálatokon a légierő pilótái általában megfelelnek a szigorú egészségügyi követelményeknek. Ez azért van így, mert aki érzi magáról, hogy beteg, a gyógyulásáig kéri a vizsgálatok halasztását. Átmeneti – néhány napos vagy hetes – letiltások azonban még így is előfordulnak, azok a pilóták pedig, akik valamilyen mütéten estek át, akár hónapokig sem ülhetnek repülőgépbe vagy helikopterbe. Évente a teljes magyar katonai pilótaállományból öt-hat fő szóródik ki a ROB-on, általában mozgásszervi, ritkábban szív- érrendszeri problémák miatt. Ők a továbbiakban már soha, semmilyen típusú katonai gépet nem vezethetnek.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 30., 12:04
Gripen repülés, kutyás bemutató, valamint vadászpilóta és tűzszerész előadás várta azt a több mint száz honvéd kadétot, akik április 29-én a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz látogattak.
2025. 04. 29., 10:02
Zlin 242L és Zlin 143LSi típusokon teljesítették első önálló repülésüket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szak harmadéves pilótanövendékei.
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.