2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyolcezer méteren kártyázott a tábornok

JETfly  |  2011. 04. 19., 09:37

Amíg Afganisztánban volt, lejárt Kilián Nándor dandártábornok szakszolgálati engedélye. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának több mint kétezer repült órája van, de mivel hat hónapja nem vezetett önállóan vadászgépet, az ehhez szükséges „tortúrán” ismét át kell esnie. Az egészségügyi vizsgálatokon már túl van, egy kétüléses gép „utasaként” az úgynevezett helyreállítási repüléseket is megkezdte, már csak az elméleti tudását kell felfrissítenie ahhoz, hogy ismét repülhessen Gripenen.

Kilián Nándor dandártábornok a MH Kabuli Nemzetközi Repülőtér Törzstiszti Csoportjának (MH KAIA) volt fél évig a parancsnoka, április 1-jén érkezett haza. A külföldi missziókat teljesítőknek adható szolgálatmentes napokat azonban nem pihenéssel, hanem a MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ kecskeméti Repülőorvosi Egészségvizsgáló és Kutató Intézetében (REVKI) töltötte: minél előbb meg akarta újítani a szakszolgálati engedélyét. Utoljára ugyanis tavaly szeptemberben repült, rá egy hétre pedig indult Afganisztánba – a kint tartózkodása alatt járt le a „szakszó”-ja. Ráadásul tábornokként, az úgynevezett magasabb parancsnoki szürővizsgálaton is meg kellett jelennie.

A többi vadászpilótához hasonlóan, Kilián tábornokot is szinte „kifordították” az orvosok. Dr. Pozsgai Attila nyugállományú orvos ezredes, a Repülőalkalmasság Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa, a Repülőorvosi Bizottság (ROB) elnöke elmondta: a pilóták egészségügyi alkalmasságát évente kétszer ellenőrzik. A szigorúbb, 2-3 napos ellenőrzés a ROB előtt zajlik, a köztes időben pedig a szakorvosi szürőcsoport végez féléves vizsgálatot. A bázisparancsnok most a legalaposabb ellenőrzésen esett át, ami egy teljes körü laboratóriumi vizsgálattal kezdődött: vérkép, vizelet, vércukor, vérzsírok, máj- és vesefunkció ellenőrzése. Ezután jött a mellkasröntgen és a hasi ultrahang, majd a sebészeti, a belgyógyászati, a szemészeti, a fül-orr-gégészeti, ideggyógyászati, fogászati vizsgálat és a terheléses kerékpározás. A többnapos vizsgálat „csúcspontja” pedig a barokamrai edzés. Az alkalmassági vizsgálaton nem véletlenül a barokamra az utolsó állomás, élettani szempontból ugyanis ez az edzés a legveszélyesebb, a szimulált körülmények közt ez áll legközelebb a valós repülések alkalmával előfordulható vészhelyzetekhez. Ide csak az összes klinikai ellenőrzésen alkalmasnak minősített és a kerékpárterhelésen átesett pilóták jöhetnek.

Dr. Szabó Sándor András orvos alezredestől, a REVKI igazgatóhelyettesétől megtudtuk: a kecskeméti barokamrát a 70-es évek végén, magyar cégek építették. Vákumszivattyús technológiája nagyon megbízható, többszörös elektronikai rendszerrel védett. A vizsgálat alatt az élettani paraméterek - vérnyomás, pulzus, oxigén telítettség - nyomon követését Európában is egyedül álló módon biztosítja, aminek egy esetleges rosszullét vagy cselekvőképtelené válás esetén van jelentősége. A kamrát a nagy magasságot imitáló alacsony légnyomás létrehozására használják. Nagy teljesítményü szivattyúinak köszönhetően percek alatt akár tizenöt-tizennyolcezer méteres magasságnak megfelelő légritkítás is létrehozható benne. Ilyenkor azt ellenőrzik, hogy a pilóták miként viselik a magassággal járó élettani változásokat, az oxigénhiányt és a nyomáscsökkenést. Szabó főorvos elmondta: mivel Kilián tábornok vadászpilóta, ezért a NATO előírásának megfelelő „magasságban”, 7600 méteren kellett volna az edzést végrehajtania, de a Gripen svéd konstruktőrei kérésére ennél magasabbra, 8000 méterre „vitték fel”.

Az „emelkedés” előtt a barokamrában a pilóták fél óráig egy maszkon keresztül száz százalékos oxigént lélegeznek. Ezt követően másfél perc alatt 5500 méteres magasságnak megfelelő szintre csökken a kamrában a nyomás és újabb 10 percig kapnak tiszta oxigént. Ezzel a módszerrel a szervezetükben felhalmozódott nitrogén mintegy kétharmada eltávolítható, így lényegesen csökkenthető a keszonbetegség (buborékbetegség) iránti hajlam. A célmagasságra csak ezután emelkednek, ahol viszont már le kell venniük a maszkot. Légzőkészülék nélkül ezen a magasságon nagyon gyorsan elvész a rövid távú memória, romlik a számolási képesség és látászavar következhet be. Ezt demonstrálja többek közt a 8000 méteren történő „kártyaparti” is. Magyar pilóták természetesen magyar kártyával próbálnak „játszani”, de képtelenek felismerni például a piros ászt, azt sem fogják fel, hogy 21 van a kezükben. Maszk nélkül 8000 méteren 4-5 perc múlva a legegészségesebb ember, a legedzettebb sportoló is elveszíti az eszméletét. Ezeket, az eszméletvesztéshez vezető úton jelentkező tüneteket, a szellemi teljesítményük csökkenését kell megtapasztalniuk a pilótáknak, hogy éles helyzetben felismerjék a veszélyt, legyen tisztában az oxigénhiány tüneteivel és baj esetén időben tudjanak tenni ellene.

Dr. Pozsgai Attila elmondta: az éves alkalmassági vizsgálatokon a légierő pilótái általában megfelelnek a szigorú egészségügyi követelményeknek. Ez azért van így, mert aki érzi magáról, hogy beteg, a gyógyulásáig kéri a vizsgálatok halasztását. Átmeneti – néhány napos vagy hetes – letiltások azonban még így is előfordulnak, azok a pilóták pedig, akik valamilyen mütéten estek át, akár hónapokig sem ülhetnek repülőgépbe vagy helikopterbe. Évente a teljes magyar katonai pilótaállományból öt-hat fő szóródik ki a ROB-on, általában mozgásszervi, ritkábban szív- érrendszeri problémák miatt. Ők a továbbiakban már soha, semmilyen típusú katonai gépet nem vezethetnek.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.