2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az amerikaiak csak találgatják a Szu-30 MKI valós képességeit

JETfly  |  2008. 11. 12., 13:11

Az amerikai pilótáknak volt már néhány alkalmuk arra, hogy találkozhassanak a különböző hadgyakorlatokon az indiai Szu-30 MKI harci gépekkel, ám reakciójuk igen vegyesnek bizonyult. Természetesen fejet hajtanak a gép lenyűgöző ereje, teherbírása és manőverezőképessége előtt, ugyanakkor biztosak abban, hogy nem jelenthetne valós veszélyt az USAF vadászgépei számára. Teszik mindezt úgy, hogy valójában a típus számos tulajdonságáról nincs valós információjuk...

Az indiaiak által használt Szu-30 MKI a Szu-27 Flanker korszerüsített, megnövelt képességü kétüléses változata. Számos elektronikai rendszere azonban nem orosz eredetü, hanem nyugati forrásból származik. A lenyügöző méretü és erejü 38 tonnás Szuhoj valós képességeiről egyelőre vajmi kevés derült ki, hiszen India – főként az oroszok ösztönzésére – visszautasította az amerikaiakkal vagy egyéb NATO tagállammal folytatott hadgyakorlatokon a gép bizonyos rendszereinek használatát.

Indiai Szu-30MKI Flanker harci gépek. Rejtve maradtak az ütőkártyák

A legutóbbi példa is ezt támasztja alá, hiszen 8 darab indiai Szu-30-as harci gép a közelmúltban részt vett az USAF „Red Flag” hadgyakorlatán. Fontos momentuma volt ennek a találkozásnak, hogy az indiaiak előzetes egyeztetés alapján nem használhatták az orosz gyártmányú NO-11M Bars radart. Erre azonban számítottak is az amerikaiak, mivel a radar müködésének részleteit az Indiaiak szerették volna megtartani maguknak. A radaron kívül a Szuhoj egyes kommunikációs felszereléseit és elektronikai zavaró eszközeit sem használhatták az indiai pilóták.

A népes Flanker típuscsalád egyik legfejlettebb és legnagyobb harcértékü tagja a Szu-30MKI

Az NO-11M radarral kapcsolatban egyébként olyan, meg nem erősített információk is napvilágot láttak, amely szerint amerikai kémek egyenesen az indiai gyárakból jutottak hozzá a szükséges adatokhoz. 

Az amerikaiak az indiaik részvételével lezajlott „Red Flag” hadgyakorlat után elismerték az indiai pilóták rátermettségét, ugyanakkor a Szu-30 MKI-t egyes magabiztosabb nyilatkozók nem tartják valódi ellenfélnek, hiszen „éles” bevetésen – állításuk szerint – nem jelentene különösebb veszélyt az F-15, F-16 vadászgépeknek, nem is beszélve a Raptorról… Ez szöges ellentétben áll azzal a nyilatkozattal, amit nem is olyan régen tettek az amerikaiak, amikor főleg a hasonló kínai Szuhojok jelentette veszély miatt igényeltek még több F-22A Raptort a légierő illetékesei.

Erő és elegancia

A valóság mindkét állításnál lényegesen árnyaltabb, mivel a katonáknak a saját fegyvereikbe vetett hitet minden áron meg kell tartani. Az ellenfél lebecsülése és képességeinek alaptalan elbagatelizálása ugyanakkor rendkívül veszélyes. Érdekes módon a britek nem is tették ezt meg, pedig a RAF Eurofighter Typhhon és Tornado F3 harci gépei is szembekerültek már hadgyakorlaton az indiai Szuhojokkal...

Az mindenesetre tény, hogy az indiaik nem használták ki gépeik valós képességeit a Red Flag hadgyakorlaton, így a Szu-30MKI harcértékét vitató amerikaiak állításai - nem először - ismét meglehetősen megalapozatlannak tünnek...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.