2025. 05. 08. csütörtök
Mihály
: 405 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy cipzár vezethet a legendás pilótanő rejtélyének megoldásához

JETfly  |  2008. 03. 06., 12:17

A repülés történetében a női aviatikusok közül vezető helyen szerepel Amelia Earhart, aki az amerikaiak egyik, méltán legismertebb repülője volt. Számos kiemelkedő eredmény fűződik a nevéhez. 1937-ben Frederick J. Noonan navigátorral együtt vágott neki egy világ körüli útnak, azonban a Csendes-óceán térségében, Lockheed Electra típusú kétmotoros gépével rejtélyes körülmények között eltűntek. A repülőgép roncsait azóta sem sikerült megtalálni. Az elmúlt évben néhány lelet végül mégis előkerült, amelyek sikeres azonosítása talán közelebb vihet a nagy titok feltárásához.

Az Amerikai Egyesült Államok egyik leghíresebb aviatikusnője, Amelia Earhart 1897. július 24-én, a kansasi Atchisonban született. Hazájában ő volt az első hölgy, aki megszerezte a pilótaigazolványt. Számos repülési rekord füződik a nevéhez. A világ akkor figyelt fel rá igazán, amikor 1928. június 18–19-én – akkor még csak utasként – átrepülte az Atlanti-óceánt. Az új-fundlandi Harbour Grace-ből indult útnak Wilmer Stultz és Lou Gordon pilóták társaságában, majd 20 óra 40 perc után az angliai Burry Portban szálltak le Lockheed Vega típusú repülőgépükkel, amely a „Friendship” (Barátság) nevet kapta. Earhart később e transzatlanti repülés élményeit „20 Hours, 40 Minutes” címü könyvében írta meg.

George P. Putnam (1887–1950) könyvkiadó 1931-ben vette feleségül Amelia Earhartot. 1932. május 20–21-én Earhart első nőként önállóan repülte át az Atlanti-óceánt. Akkor szintén az új-fundlandi Harbour Grace-ből startolt Lockheed Vega típusú egyfedelü gépével, majd az észak-írországi Londonderryben ért földet. Amerikában abban az időben egyszerüen csak „Lady Lindy”-nek nevezték, mivel Charles Lindbergh után másodikként repülte át az óceánt. Ezt követően, augusztus 25-én újból Earhart volt az első hölgy, aki leszállás nélkül – Los Angelesből Newarkig (New Jersey) – átrepülte az Egyesült Államokat. A kongresszus e kiváló teljesítményeit még ugyanebben az évben a Distinguished Flying Cross (DFC – Repülőszolgálati Érdemkereszt) kitüntetéssel ismerte el, melyet később csak katonai szolgálatot teljesítőknek ítéltek oda.

Earhartot akkor már a legismertebb asszonyként tartották számon Amerika-szerte.Az első női pilóta, aki egyedül repült a hawaii Honoluluból az Egyesült Államokba, ismét csak Amelia Earhart volt. Lockheed Vega típusú monoplán gépével 1935. július 11–12. között, 18 óra 16 perc repülés után a kaliforniai Oaklandben szállt le. Earhart 1937 nyarán indult világ körüli útra, amely egyben élete utolsó küldetésének bizonyult. Egy kétmotoros Lockheed Electra típusú géppel, az Egyenlítő mentén próbálta meg körberepülni a földet. A nagyszabású vállalkozás június 1-jén vette kezdetét. Frederick J. Noonan navigátorral az expedíció legutolsó állomásáról, az új-guineai Lae repülőteréről július 2-án délelőtt 10 órakor szálltak fel utoljára, hogy mintegy 2256 mérföld megtétele után Howland szigetére érkezzenek meg. A repülés során az Electra legénysége végig rádiókapcsolatban volt az amerikai haditengerészet kétárbocos kutterével, az Itascával, amely a Howland-sziget mellett horgonyozva navigálta a repülőgépet. Earhart július 3-án, reggel 7 óra 42 perckor jelentette a helyzetüket, valamint közölte még az üzemanyag fogyását. Az utolsó üzenetváltás háromnegyed kilenckor történt, amikor ismét jelezte pozíciójukat. A hajón viszont ekkor már látták, hogy a repülőgép reménytelenül eltért a tervezett iránytól. A bátor repülők máig titokzatos módon örökre eltüntek, és sohasem érkeztek meg kijelölt célpontjukhoz.

A hír hallatán azonnal mozgósították az amerikai hadihajókat, és a következő napokban sohasem látott kutatást indítottak az eltünt pilóták megtalálására. A kijelölt mintegy 250 000 négyzetmérföldes keresési körzetbe irányítottak egy repülőgép-hordozót, egy csatahajót, négy rombolót, egy aknakeresőt és számos kisebb hajót, illetve még repülőgépet is. Öt nap alatt hozzávetőleg 151 000 négyzetmérföldet vizsgáltak át eredménytelenül. Sem a személyzetet, sem a repülőgép roncsait nem sikerült megtalálni. Éppen ezért Earhartékról később sok mendemonda terjedt el. A rémhírek elsősorban a japán hódítással voltak összefüggésben. Ezek szerint Earharték az amerikai kormány megbízásából titkos felderítő küldetést végeztek a Mariana-szigetek fölött, ahol az ottani japán katonai építkezéseket fényképezték. Ezen kívül a különféle hírek szóltak még a gép lelövéséről és a személyzet esetleges haláláról vagy fogságba eséséről is. A rejtélyt tovább fokozta az a bejelentés, hogy Fred Noonant hivatalosan 1938. július 28-án, Amelia Earhartot pedig csak 1939. január 1-jén nyilvánították holttá.

Ekkor ismét újabb álhírek láttak napvilágot, amelyek szerint a pilótanőt különböző helyeken is látták felbukkanni. Sőt 1960 júliusában Josephine Blanco tartott sajtótájékoztatót, aki akkor elmondta, hogy 1937-ben, 11 évesen szemtanúja volt Tanapag kikötőjében egy kétmotoros repülőgép lezuhanásának. Történetében két amerikai repülő szerepelt – az egyikük rövid hajú nő –, akik japán fogságba estek. A személyleírás persze Earhartra és Noonanra illett. Később úgy értesült, hogy a foglyokat kivégezték. Abban az időben a kikötő közelében tényleg találtak egy Electra-roncsot, amelyből egy generátort is fölhoztak a búvárok, ám a Bendix cég képviselői hivatalosan tagadták, hogy a szóban forgó alkatrész az ő termékük lenne. Inkább japán másolatnak tartották, hiszen licencben ők is gyártották a repülőgép-típust és annak alkatrészeit. A titok nyitjára a legkézenfekvőbb magyarázat talán az lehet, hogy Earharték valószínüleg túlhaladták az Itasca jeleit, és jelentősen eltávolodtak a hajótól, az üzemanyag kifogyása után pedig valahol messze az óceánban zuhantak le.

Amelia Earhart útvonalát követve egyébként Geraldine Mock volt az első nő, aki 1964-ben sikeresen teljesítette a föld körüli repülést. Rajta kívül még Linda Finchet, egy San Antonió-i üzletasszony nevét mindenképpen meg kell említeni, aki rutinos pilótaként, valamint repüléstörténészként, pontosan 60 évvel Earhart eltünése után újból teljesítette a távot. E repülés azért volt különleges, mert egy szépen felújított, eredeti Lockheed Electra 10E-vel kelt útra. (A gépet még 1994-ben vásárolta, és az eredeti 1935-ös felvételek alapján restauráltatta. A masinát természetesen modern navigációs és kommunikációs berendezésekkel is felszerelték.) Finch és navigátora 1997. március 17-én ugyanúgy a kaliforniai oaklandi nemzetközi repülőtérről indult. A „World Flight 1997” – az eredeti útvonalterv alapján – összesen 18 országot érintett, és május 28-án – két és fél hónap után – Oaklandben ért véget. Ezt a küldetést egyébként a Pratt & Whitney – amely az eredeti Wasp motorokat gyártotta –, valamint a United Technologies Corporation is támogatta.

Az Amelia Earhart-rejtélyt eddig már sokan próbálták megoldani. Ennek érdekében több kutatóakciót is indítottak, amelyek azonban mind ez idáig lényegében eredménytelenek maradtak. 1992-ben például a csendes-óceáni Nikumaroro korallzátonynál (korábban Gardner-sziget) lévő Kiribatiban keresték Earhart repülőgépének maradványait. Az elmúlt évben, Amelia Earhart eltünésének 70. évfordulójára több lelkes csoport anyagi támogatásával és összefogásával sikerült az újabb kutatásokat megindítani. A delaware-i székhelyü The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) tagjai ismét Nikumarorón, amely éppen Új-Guinea és a Howland-sziget repülési útvonalán fekszik, vizsgálódtak. A keresések során végül, 2007 nyarán sikerült némi eredményt elérniük, ugyanis akkor előkerült néhány ismeretlen személyes tárgy, mint például ruhához tartozó cipzár, zsebkés, valamint egy repülőgép szélvédőjének plexidarabjai. A TIGHAR vezetése ezután a vizsgálatokba bevonta a Pennsylvania államban, Crawford megyében, Meadville-ben lévő Historical Society tagjait, hogy segítsenek a sárgarézből készült cipzár eredetének megállapításában. E kisvárosban müködött ugyanis 1913-tól egészen az 1980-as évek végéig a Talon cég, amely mindvégig hasonló cipzárakat gyártott.

A TIGHAR igazgatója, Ric Gillespie elmondta, hogy ez egy rendkívül izgalmas felfedezés, főleg ha sikerül a szigeten talált leletről – különféle vizsgálatok elvégzése után – megállapítani, hogy az a darab az amerikai nők által az 1930-as években viselt ruházat tartozékaival megegyezik. Gillespie egyébként elég valószínünek tartja ezt az elméletet. Anne Stewart, a Historical Society képviselője az Associated Pressnek ellenben kifejtette saját véleményét, amely szerint kétséges, hogy a ruhához tartozó cipzárt esetleg Earhart viselte volna…

A hírverés mindenesetre jó reklám, hiszen a közvéleményt még mindig nagyon érdekli a befejezetlen rejtély. Az Earhart-ügy azonban korántsem tekinthető megoldottnak, hiszen hivatalosan nem bizonyított, hogy egyáltalán a pilótanő ruházatának egyik darabját fedezték-e fel. Az igazsághoz közelebb lehetne talán kerülni, ha például a repülőgép roncsai is előkerülnének. Addig viszont csak egy újabb titokzatos fejezettel bővül Amelia Earhart X-aktája…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025-05-07 16:45:45
Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 05., 09:20
Napjaink fedélzeti technikusai olyan repülőműszaki képzettséggel és munkatapasztalattal rendelkező szakemberek, akik a H225M megjelenése előtt a rendszerből 2021-ben kivont Mi-8-as és a jelenleg is szolgálatban álló Mi-17-es helikoptereken dolgoztak.
2025. 04. 30., 12:04
Gripen repülés, kutyás bemutató, valamint vadászpilóta és tűzszerész előadás várta azt a több mint száz honvéd kadétot, akik április 29-én a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz látogattak.
2025. 04. 29., 10:02
Zlin 242L és Zlin 143LSi típusokon teljesítették első önálló repülésüket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szak harmadéves pilótanövendékei.
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.