2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hibrid valóság a szimulátorokban

Hibrid valóság a szimulátorokban
honvedelem.hu  |  2025. 03. 14., 15:10
Hibrid valóság a szimulátorokban

A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.

A miniszterhelyettes mérföldkőnek nevezte ezt napot a honvéd tisztképzés és a katonai kutatások fejlesztésének szempontjából. „Az egyetem oktatói, a honvéd tisztjelöltek és a Magyar Honvédség tisztjei a legújabb eszközökkel készülhetnek a jövő kihívásaira, az ország védelmére és a magyar emberek szolgálatára” – mondta.

„A mesterséges intelligencia alkalmazása, a dróntechnológia fejlődése és fejlesztése, illetve a kiberbiztonsági rendszerek kutatása elengedhetetlen ahhoz, hogy a Magyar Honvédség lépést tudjon tartani az új kihívásokkal, és egy korszerű, jól felszerelt modern haderőt biztosítson Magyarország védelmére” – hangoztatta Vargha Tamás.

Az új szimulátorok és eszközök segítenek abban, hogy a tisztjelöltek élethű és modern környezetben sajátíthassák el a döntéshozatali mechanizmusokat, és szerezzék meg a mindennapi szolgálatukhoz szükséges készségeket – mondta.

„Ezek az eszközök lehetőséget teremtenek további technikai kutatások és fejlesztések támogatására is. Valós idejű adatok gyűjtésével új stratégiák és taktikák kidolgozására nyílik lehetőség, ez pedig szintén hozzájárul a Magyar Honvédség képességeinek fejlesztéséhez” – közölte a parlamenti államtitkár.

Vargha Tamás hangsúlyozta, hogy a legmodernebb eszközök sem elegendőek önmagukban. A haza védelme során a legfontosabb a magyar katona, aki ezeket az eszközöket értő módon használni tudja.

Deli Gergely, az NKE rektora arról beszélt, hogy az eseményen az egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán folyó kitartó kutatási, fejlesztési munka kézzelfogható eredményei tekinthetők meg, és a legújabb innovatív eszközöket adják át az állami légiközlekedési alapképzési szakon tanuló honvéd tisztjelölteknek.

Küldetésüknek nevezte, hogy stratégiai jelentőségű, a jelenkor kihívásaira reagáló oktatási és kutatási feladatokat lássanak el.

„A ma átadott újgenerációs eszközök támogatják az élményszerű, gyakorlatorientált és innovatív képzést az állami légiközlekedési alapképzési szakon. Ezek az eszközök a Magyar Honvédség számára is kiemelt jelentőséggel bírhatnak, hatékonyan támogathatják a katonai feladatokra való felkészülést, a kiképzési gyakorlat előkészítését és szakszerű tervezését” – mondta a rektor.

A korszerű szimulációs technológia csökkenti a képzési költségeket, optimalizálja a gyakorlati tapasztalatszerzést, és hozzájárul a honvédség magas szintű felkészültségéhez. Emellett egyedülálló kutatási, fejlesztési lehetőséget is biztosít, különösen a légiforgalmi irányítás, a repülésbiztonság, valamint a pilóta nélküli rendszerek interakcióinak mélyebb tudományos vizsgálatára.

A rektor kiemelte: stratégiai céljuk, hogy ezekkel a fejlesztésekkel tovább erősítsék nemzetközi szinten is kutatási együttműködéseiket, és támogassák a védelmi szektor technológiai innovációit.

„Versenyképességünk és eredményességünk kulcsa a tudományos munka és az oktatási módszerek ötvözése az innovatív eszközökkel” – fogalmazott Deli Gergely.

A norvég EDDA Systems tervezte a repülőtéri toronyirányító szimulátort, amellyel a három magyar katonai repülőtéren, illetve a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren „gyakorolhatnak” a hallgatók. „A rendszerben az említett négy repülőtér látképe, valamint az ott megforduló összes légijármű, illetve ezres nagyságrendben más légi eszközök paraméterei megvannak, így szinte végtelen az ezekkel kialakított helyzetek száma. Vagyis a jövő légi irányítói a hagyományos légijárművek mellett a nagyméretű pilóta nélküli légijárműrendszerek egyidejű irányítására is felkészülhetnek” – mondta el Náfrádi Attila, az EDDA Systems képviselője.

A ZLIN 242 típusú repülőgép-szimulátor az állami légiközlekedési alapképzési szakon tanuló hallgatók oktatásában kap jelentős szerepet. A virtuális valóságot felhasználó repülős tréningeszközöket, illetve repüléshez köthető applikációkat készítő magyar Propair Flight Kft. egy valódi pilótafülkét kombinált a virtuális valósággal az itt átadott repülőgép-szimulátorban – tudtuk meg Késmárki Pétertől, a cég ügyvezetőjétől. „A kormány, a különböző kezelőszervek, az ülés mind az eredeti repülőgépből való. Minden rendszert és a szimulátor repülési tulajdonságait mérések alapján úgy állítottuk be, hogy megegyezzenek az eredetivel. Tehát ha a hallgatók ebben ülve tanulják meg a repülőgép kezelését, és utána átülnek az igaziba, akkor egy az egyben hasznosíthatják azt, amit a szimulátoron begyakoroltak” – mondta Késmárki Péter.

A mintegy 400 millió forintból megvalósult fejlesztés harmadik új „eszköze” az úgynevezett XR-laboratórium, amely segítségével vizsgálni tudják a különböző virtuális, kiterjesztett és vegyes valóságot, illetve az úgynevezett „digitális iker megoldások” alkalmazhatóságát.

A szimulátorok és az XR-laboratórium létrehozását, valamint az azoknak otthont adó helyiségek felújítását, berendezését a hazai Tématerületi Kiválósági Program és az Európai Unió helyreállítási alapja (RRF) finanszírozta.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.