2025. 05. 08. csütörtök
Mihály
: 405 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

McDonnell Douglas F-4 Phantom II

JETfly  |  2004. 04. 28., 16:50

A 1960-as évek elején az USAF felismerte, hogy szükség van több taktikai feladat ellátására képes modern repülőgépre a rendszerbe lévő F-101-esek mellé. Az első verziót az F-4B Phantom II-ot az USAF és a NAVY is hadrendbe állította, amely a 1960-as évek haderőnemek közötti egyesítési koncepció eredményeként tudható be. Az F-4C és D típusok, amelyeknek a hajtóműve a J79-GE-15 gázturbinás sugárhajtómű volt rendelkezett APQ-100 típusú lokátorral, az A/A24G központi légiadatkezelő számítógéppel az ASN-48 inerciális navigációs és az AJB-7 bombavető berendezéssel, valamint az ARW-77 rakétavezérlő rendszerrel. Ezek a repülőgépek jelentősen kivették részüket a vietnámi háborúból.

A F-4 Phantom többmint 70 féle modifikációban készült 1979-ig amikor befejeződött a típus gyártása. Az utolsó leszállást az US NAVY-nál az USS Amerikára hajtották végre 1986 októberében.

Az F-4 Phantom típus jelzései: F-4 C/D;  F-4 E/F;  F-4G; F-4J; 

F-4C/D Phantom  II

Néhány adat

Típus: elfogóvadász, harcászati vadászbombázó

Hajtómü: két utánégetővel 7711 kg tolóerejü General Electric J79-GE-15 típusú gázturbinás hajtómü

Teljesítményadatok: maximális sebessége több mint 2 Mach, vagy 2124 km/h 12190m magasságban; maximális repülési magassága 18590m; hatósugara utántöltés nélkül 990 km

Tömegadatok: szerkezeti tömeg 13245 kg; maximális felszállótömeg: 24766 kg

Méretek: fesztávolság: 11,71 m ; hossz: 17,75 m; magassága. 4,95 m ;szárnyfelület. 49,24 m2

Fegyverzet. Az alap fegyverzet négy AIM-7 Sparrow levegő-levegő rakéta félig a törzs alá süllyesztve , négy AIM-9 Sidewinder  levegő-levegő rakéta a szárny alatti felfüggesztési pontokon, két ledobható póttartály, 20mmm-es gépágyú konténer.

Az F-4D változatot a Légierő hadmüveleti feladatokhoz alakították. Ezek a gépek félelmetes ellenfélnek bizonyultak a vietnámi háború alatt.

F-4E/F Phantom II

A legelterjedtebb Phantom típusból a McDonnel Douglas F-4E Phantomból 1329 db-ot gyártottak az Egyesült Államok Légierejének, s a repülöszázadoknak 1968-tól kezdve adták át őket Ennek a típusnak a lelke az APQ-109/CORDS típusú lokátor volt, amit 1968-ban a Westinghouse APQ-120 típusra cseréltek. Jelentősen  meghosszabbított orra alól kiszerelték az infravörös célkeresőt és az F-4E egy 20 mm ürméretü többcsövü gépágyút kapott a törzs hosszában hátranyúló hengeres aerodinamikus burkolatba építve. 1972-ben a pilótafülkébe a Martin-Baker féle zéró-zéró katapultot építették és ívelő lapokkal látták el a szárnyakat. Mennyiségét tekintve az F-4E típus tovább uralta az Egyesült Államok Légierejének gépparkját az 1970-es években.  1968-ban a US NAVY köteléke a „ Blue Angels” az  F-4J-t választotta, 1969-ben pedig az USAF köteléke a „Thunderbirds” az F-4E mellett döntött.

Az óceánon túl először az angolok 1964 szeptemberében kapták meg az F-4-eseket.

F-4K amelyekbe Rolls Royce RB 168-25R Spey 201 hajtómüveket építettek

Később Irán, Dél-Korea, Spanyolország, Ausztrália, Izrael, Japán, Görögország, Törökország és az akkori Nyugat-Németorzságba exportáltak az F-4-esek különböző típus variációit. Az F-4 típus megkérdőjelezhetetlen jó hírét bizonyítja jelentős mennyiségü exportálás, legtöbbet (204db) Izrael vásárolta, amelynél a légierő hét századot állított fel ebből a típusból és így ez a repülőgép főszerepet játszott az 1973-as Yom Kippuri-i háborúban. További elektronikus berendezésekkel látták el: Elta EL/M-2021 típusú több üzemmódú lokátor és izraeli F-4-esek alkalmasak voltak a Luz típusú, távolról célra irányítható bomba alkalmazására is. Több légerő is rendszerbe állította az F-4-et. Egyiptom, Görögország, Irán (nyolc századot), Dél-Korea és Törökország, Ausztrália bérbe vett néhányat 1970 és 72 között, General Dynamics F-111C típusra várva a japán Mitshubishi pedig licensz alapján gyártott 140 db F-4EJ típust, melyekkel a Japán Légi Önvédelmi Erők (JASDF) öt századát látták el. Nyugat-Németország szintén alkalmazta ezt a típust, mint csapásmérővadász repülőgépet, a Luftwaffe pilótáit az Egyesült Államokban képezték ki F-4E típuson, mielőtt megkapták volna 175 db új F-4F típusú repülőgépüket 1975-76 között. Ezekkel négy vadász- (Jagdgeschwader) és vadászbombázó (Jagdbombergeschwader) egységeket szereltek fel elfogó és csapásmérő feladatok végrehajtására lecserélve a Lockheed F-104G típusú repülőgépeket.

Luftwaffe F-4F

A kor legújabb aerodinamikai megoldású (ívelőlapokkal a szárnyakon és más újításokkal) F-4F típust egy némileg egyszerüsített APQ-100 lokátorral, kisebb üzemanyagtartályokkal szerelték fel, légi utántöltésre nem volt alkalmas. A sárkány nagy része Németországban készült, de a repülőgép végső összeszerelése az Egyesült Államokban történt. A korszerüsített, légvédelmi feladatokat ellátó F-4F- ek hasznos szolgálatot láttak el még az 1990-es évek közepén is.        

F-4G „Wild Weasel”

1972-ben 12 db Mcdonnell Douglas F-4C „Wild Weasel IV” típusú repülőgépet állítottak szolgálatba, ezek a gépek kisérték a hagyományos F-4C-ket a bevetésekre.

Egy sokkal átfogóbb korszerüsítési program keretén belül az összesen 116 db F-4G típusú repülőgépet Wild Weasel V elnevezéssel alakítottak át F-4E-ből.

Az F-4 Phantom II típus sikerét és megbízhatóságát mi sem mutatja legjobban, mint az az idő amelyet a különböző országok légierejében szolgált illetve szolgál.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025-05-07 16:45:45
Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 05., 09:20
Napjaink fedélzeti technikusai olyan repülőműszaki képzettséggel és munkatapasztalattal rendelkező szakemberek, akik a H225M megjelenése előtt a rendszerből 2021-ben kivont Mi-8-as és a jelenleg is szolgálatban álló Mi-17-es helikoptereken dolgoztak.
2025. 04. 30., 12:04
Gripen repülés, kutyás bemutató, valamint vadászpilóta és tűzszerész előadás várta azt a több mint száz honvéd kadétot, akik április 29-én a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz látogattak.
2025. 04. 29., 10:02
Zlin 242L és Zlin 143LSi típusokon teljesítették első önálló repülésüket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szak harmadéves pilótanövendékei.
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.