2024. 10. 10. csütörtök
Gedeon
: 400 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Projektindító tanácskozás

JETfly  |  2017. 04. 10., 14:15

Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.

  • Április 6-án rendeztek repüléstudományi konferenciát Szolnokon
  • Ez már a 20. ilyen konferencia volt
  • A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens volt

A tanácskozás plenáris ülésén tartották a 755 millió forint összköltségvetésű, a légiközlekedés biztonságához kapcsolódó tudományos kutatási program ünnepélyes projektindító rendezvényét.

A repülés területén dolgozó szakemberek és a témával foglalkozó kutatók részvételével tartották meg a huszadik repüléstudományi konferenciát Szolnokon. A tanácskozás résztvevőit prof. dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora köszöntötte, majd a repülés-biztonsághoz kapcsolódó Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (VOLARE) jelentőségét részletezte. Projektindító beszédében kiemelte: az uniós finanszírozású program célja, hogy hazánkban megteremtse a feltételét a repüléstudományhoz kapcsolódó komplex nemzetközi kutatásoknak, és tudományos eredményeket, produktumokat mutasson fel. Magyarországon ugyanis ezen a területen, ilyen sokrétű megközelítésben még nem alakultak ki kutatócsoportok, a területet érintő fejlesztések is csupán szűk szegmensekben valósulnak meg. 

„Ez a projekt több tudományág megközelítését alkalmazza a repüléssel szembeni modern kori kihívások egy részének megválaszolására. Ugyanakkor nemcsak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet erőforrásaira épít, hanem egy klaszter létrehozásának alapjait is megteremti, amelyben a katonai szervezetek mellett más felsőoktatási intézmények, kutatóközösségek, -műhelyek képviselői és fiatal doktoranduszok is részt vesznek majd” – hangsúlyozta az egyetem rektora.

A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem katonai repülő intézetének igazgatója elmondta: intézményükben részben már adott a fenti célok elérését biztosító infrastrukturális és kutatói háttér. A rendelkezésre álló források és az elnyert pályázatban tervezett beszerzések a megcélzott együttműködő partnerekkel, kutatás-fejlesztést végző szervezetekkel és személyekkel kiegészülve biztosítják a projekt megvalósulását. Ezzel komoly lehetőség nyílik arra, hogy az intézet a térség repüléshez kapcsolódó kutatás-fejlesztési központjává váljon.

A 2020 őszéig tartó projekt három kutatási területre fókuszál. Az AVIATION_FUEL alprojekt az egyes alternatív tüzelőanyagfajták repülésben való alkalmazhatóságának vizsgálatával, azok alkalmazási feltételeinek minél szélesebb körű feltárásával, a légi járművek hajtóműveinek üzemeltetésére gyakorolt hatásaik tanulmányozásával és a felmerülő környezeti és gazdasági szempontok becslésével foglalkozik. A kutatásokat dr. Kavas László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens irányítja.

Az AVIATION_HUMAN területet választó szakemberek a repülés emberi tényezőit vizsgálják. A kutatás a pilóták mellett az egyre népszerűbb pilóta nélküli légi járművek (UAV) alkalmazóira és a légiforgalmi irányítókra is kiterjed. A kutatási eredmények alapján összeállított vizsgálati módszerekkel pontosabban lesz tesztelhető többek közt a repülésben részt vevők teljesítménye is. Ugyanakkor vizsgálják a repülőorvostan, a repülőélettan, a teljesítménydiagnosztika, a munka- és repülőélettan, valamint a rehabilitációs orvostan kérdéseit is. Ezt az alprogramot dr. Dunai Pál alezredes, egyetemi docens irányítja.

Az UAS-ENVIRON témakör feldolgozásában résztvevők dr. Bottyán Zsolt őrnagy, tanszékvezető egyetemi docens vezetésével a pilóta nélküli légi járművek felhasználását biztonságossá, rugalmassá és így sok területen alkalmazhatóvá tévő komplex, repüléstámogató rendszer (szoftver) modelljét dolgozzák ki, majd pedig beágyazzák egy korszerű, felhő alapú informatikai rendszerbe. Ezzel párhuzamosan kutatják az UAV-k repüléseinek tervezéséhez és végrehajtásukhoz szükséges légiforgalmi tájékoztatások elemeinek a fenti rendszerbe történő integrálásának lehetőségeit. Ugyanakkor feladatuk lesz még a repülésekre vonatkozó webalapú, valós idejű tájékoztatást szolgáltató informatikai háttér kialakítása is. 

A tanácskozás résztvevői délután öt szekcióban folytatták a munkát. Dr. Szilvássy László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens, a rendezvény egyik szervezője elmondta: a konferencia elsődleges célja lehetőséget teremteni a repüléshez kapcsolódó szakterületeken dolgozók számára aktuális munkáik bemutatására, problémáik és felvetéseik megvitatására, a polgári és a katonai repüléssel foglalkozó felsőoktatási intézmények, vállalatok közötti együttműködés további bővítésére.

A Magyarországon egyedülálló szakmai konferencián részt vett többek közt prof. dr. Padányi József dandártábornok, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos rektorhelyettese, dr. Pohl Árpád ezredes, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar dékánja, dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka, Tömböl László nyugállományú vezérezredes, a Magyar Hadtudományi Társaság elnöke és Dorogi Attila, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal főosztályvezetője.

Fotó: Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
2024-09-15 18:00:00
A szervezők bejelentése értelmében, egy héttel az esemény előtt, törölték a csehországi Ostravában évente megrendezésre kerülő NATO Days rendezvényt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.