2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Projektindító tanácskozás

JETfly  |  2017. 04. 10., 14:15

Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.

  • Április 6-án rendeztek repüléstudományi konferenciát Szolnokon
  • Ez már a 20. ilyen konferencia volt
  • A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens volt

A tanácskozás plenáris ülésén tartották a 755 millió forint összköltségvetésű, a légiközlekedés biztonságához kapcsolódó tudományos kutatási program ünnepélyes projektindító rendezvényét.

A repülés területén dolgozó szakemberek és a témával foglalkozó kutatók részvételével tartották meg a huszadik repüléstudományi konferenciát Szolnokon. A tanácskozás résztvevőit prof. dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora köszöntötte, majd a repülés-biztonsághoz kapcsolódó Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (VOLARE) jelentőségét részletezte. Projektindító beszédében kiemelte: az uniós finanszírozású program célja, hogy hazánkban megteremtse a feltételét a repüléstudományhoz kapcsolódó komplex nemzetközi kutatásoknak, és tudományos eredményeket, produktumokat mutasson fel. Magyarországon ugyanis ezen a területen, ilyen sokrétű megközelítésben még nem alakultak ki kutatócsoportok, a területet érintő fejlesztések is csupán szűk szegmensekben valósulnak meg. 

„Ez a projekt több tudományág megközelítését alkalmazza a repüléssel szembeni modern kori kihívások egy részének megválaszolására. Ugyanakkor nemcsak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet erőforrásaira épít, hanem egy klaszter létrehozásának alapjait is megteremti, amelyben a katonai szervezetek mellett más felsőoktatási intézmények, kutatóközösségek, -műhelyek képviselői és fiatal doktoranduszok is részt vesznek majd” – hangsúlyozta az egyetem rektora.

A projekt szakmai vezetője dr. Palik Mátyás ezredes, egyetemi docens. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem katonai repülő intézetének igazgatója elmondta: intézményükben részben már adott a fenti célok elérését biztosító infrastrukturális és kutatói háttér. A rendelkezésre álló források és az elnyert pályázatban tervezett beszerzések a megcélzott együttműködő partnerekkel, kutatás-fejlesztést végző szervezetekkel és személyekkel kiegészülve biztosítják a projekt megvalósulását. Ezzel komoly lehetőség nyílik arra, hogy az intézet a térség repüléshez kapcsolódó kutatás-fejlesztési központjává váljon.

A 2020 őszéig tartó projekt három kutatási területre fókuszál. Az AVIATION_FUEL alprojekt az egyes alternatív tüzelőanyagfajták repülésben való alkalmazhatóságának vizsgálatával, azok alkalmazási feltételeinek minél szélesebb körű feltárásával, a légi járművek hajtóműveinek üzemeltetésére gyakorolt hatásaik tanulmányozásával és a felmerülő környezeti és gazdasági szempontok becslésével foglalkozik. A kutatásokat dr. Kavas László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens irányítja.

Az AVIATION_HUMAN területet választó szakemberek a repülés emberi tényezőit vizsgálják. A kutatás a pilóták mellett az egyre népszerűbb pilóta nélküli légi járművek (UAV) alkalmazóira és a légiforgalmi irányítókra is kiterjed. A kutatási eredmények alapján összeállított vizsgálati módszerekkel pontosabban lesz tesztelhető többek közt a repülésben részt vevők teljesítménye is. Ugyanakkor vizsgálják a repülőorvostan, a repülőélettan, a teljesítménydiagnosztika, a munka- és repülőélettan, valamint a rehabilitációs orvostan kérdéseit is. Ezt az alprogramot dr. Dunai Pál alezredes, egyetemi docens irányítja.

Az UAS-ENVIRON témakör feldolgozásában résztvevők dr. Bottyán Zsolt őrnagy, tanszékvezető egyetemi docens vezetésével a pilóta nélküli légi járművek felhasználását biztonságossá, rugalmassá és így sok területen alkalmazhatóvá tévő komplex, repüléstámogató rendszer (szoftver) modelljét dolgozzák ki, majd pedig beágyazzák egy korszerű, felhő alapú informatikai rendszerbe. Ezzel párhuzamosan kutatják az UAV-k repüléseinek tervezéséhez és végrehajtásukhoz szükséges légiforgalmi tájékoztatások elemeinek a fenti rendszerbe történő integrálásának lehetőségeit. Ugyanakkor feladatuk lesz még a repülésekre vonatkozó webalapú, valós idejű tájékoztatást szolgáltató informatikai háttér kialakítása is. 

A tanácskozás résztvevői délután öt szekcióban folytatták a munkát. Dr. Szilvássy László alezredes, tanszékvezető egyetemi docens, a rendezvény egyik szervezője elmondta: a konferencia elsődleges célja lehetőséget teremteni a repüléshez kapcsolódó szakterületeken dolgozók számára aktuális munkáik bemutatására, problémáik és felvetéseik megvitatására, a polgári és a katonai repüléssel foglalkozó felsőoktatási intézmények, vállalatok közötti együttműködés további bővítésére.

A Magyarországon egyedülálló szakmai konferencián részt vett többek közt prof. dr. Padányi József dandártábornok, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos rektorhelyettese, dr. Pohl Árpád ezredes, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar dékánja, dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka, Tömböl László nyugállományú vezérezredes, a Magyar Hadtudományi Társaság elnöke és Dorogi Attila, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal főosztályvezetője.

Fotó: Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.