Van egy mondás, amely szerint minden vég egyben valami újnak a kezdete. A 18-as oldalszámú MiG–29-es vadászgép évekig Magyarország légterének védelmében játszott főszerepet az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison – a jövőben a Magyar Honvédség repülő-műszaki állománya gyakorlati kiképzésének lesz állandó segítője az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.
A különleges szállítmány május 14-én kora este tette meg utolsó útját Kecskeméttől Szolnokig, amely a korábban megszokott néhány percnél kicsit hosszabb ideig tartott. Ez a típus aktív korában méltán volt népszerü, és még így, „szárnyaszegetten” (a szállítás miatt szétszerelve) is tud érdekességgel szolgálni.
Magyarországon ugyanis most először került sor MiG–29-es repülőgép közúti szállítására. Ehhez különleges konzolokra volt szükség, melyeket a kecskeméti Légijármü-javító Üzem tervezett és gyártatott le. Kecskeméten a hangár állománya három nap alatt hozta szállítható állapotba a vasmadarat, és mintegy öt napra lesz szükségük az újbóli összeszereléshez. A szolnoki kollégáik érdeklődve figyelték a munkájukat. Földvári Zoltán őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Repülőmüszaki Oktatásbiztosító Központ megbízott parancsnokhelyettese elmondta: az új eszköz érkezése mindenki számára nagy öröm, aki oktatóként, kiszolgálóként, honvédtiszt-jelöltként vagy altisztjelöltként részt vesz a repülő-müszaki képzésben. A rendszerből kivont technikai eszközökre nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, de mostanra sikerült a több száz repült órát követően leselejtezett gépet minden szempontból oktatási célokra alkalmazható állapotba hozni.
Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy a repülő rendszerüzemképes: a hajtómü kivételével az összes rendszer – elektromos müszer-, oxigén-, rádió-, sárkány-, valamint a fegyverrendszerek – müködése, üzemben tartása és javítása tanulmányozható, illetve a gyakorlatban elsajátítható rajta. Ráadásul az összes lehetséges fegyverzetfüggesztési konfiguráció szerelésének gyakorlásához adottak a technikai feltételek.
A müszaki képzés alapja még mindig a MiG–21 repülőgép lesz, de immár lehetővé válik olyan, más országokban ma is rendszerben lévő technika – többek között kompozit szerkezeti anyagok, kormányszervek, hajtómüvezérlés, infra célbefogó berendezések, nagy teljesítményü lokátor – oktatása is, amely átmenetet képez a régebbi eszközök és a ma alkalmazott legmodernebb technika között. A közeljövőben a szolnoki oktatói állomány legfontosabb feladata a típusra vonatkozó ismeretek megszerzése, illetve felfrissítése lesz. A képzés szolnoki feltételrendszerét gazdagító új eszközt a bázis családi napján statikus bemutató keretében a bázis állománya és családtagjaik is testközelből megismerhetik, szeptembertől pedig – amennyiben minden a tervek szerint alakul – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Altiszti Akadémia oktatóinak felügyelete mellett a repülő-müszaki tisztjelöltek és altisztjelöltek is birtokba vehetik.
Fotók: Mészáros János (Új Néplap/MTI)
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.