2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

JETfly  |  2012. 03. 21., 13:12

Kvasz András száz esztendeje építette meg első gépét, amelyet az egyszerűség kedvéért csak Kvasz I-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült repülőgép 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat. Ő volt az első aviatikus, aki Szolnokon légi bemutatót tartott a közönségnek. 1911. november 26-án jelent meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapokban a hír, hogy Kvasz András magyar aviatikus felszáll a szandai réten.

„Kvasz András merész magyar aviatikus mai vállalkozása olyan eseményt képez Szolnokon, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének, a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését. Kvasz András merész magyar aviatikus bemutatja ezúttal az összes bravúrjait. Lesz siklórepülés, magassági repülés 1000 méterig és feljebb. A felemelkedés és leszállás minden lehetőségét bemutatja és a repülés gyorsaságát is a maximumig. Közben egyik szomszédos községben túrarepülést is rendez percenként másfél kilométeres sebességgel. A felszállás és a merész légi mutatványok falragaszokon ma délutáni 2-től 5 óráig terjedő időközre vannak jelezve. Amint értesültünk, másnap vagy harmadnap Kvasz András itt bemutatott saját típusú repülőgépén ismét légi útra kél, hogy Budapestre, a fővárosba szálljon… A felszállásnak csak is a repülőtérre jegyet váltó közönség lehet közvetlen szemtanúja.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 26.)

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

A repülésről az újság november 30-án számolt be: „Kvasz András, a fiatal aviatikus előlép, beül a gépbe, kipróbálja motorját, elindul, gurul a földön és egy pillanat alatt felemelkedett, már a levegőben száll a „nagy szitakötő”. Egyre magasabbra tör és merész gyorsasággal Rákóczifalva, Várkony felé repül, honnan néhány pillanat múlva visszaérkezik. Biztos határozott kiszámítással ugyanazon a helyen száll le, ahol felemelkedett. Majd rövid szünet után újból felszáll és körrepüléseket végez – dacára a mindinkább hevesebben fellépő szélnek, a pilóta bátor, határozott tartással kormányozza a gépet. És a közönség, a levegő tényleges meghódításának hatása alatt, diadalittasan éljenez, örvendez és lelkesen tapsolja a magyar aviatikust, ki nemes idealizmussal – anyagi megpróbáltatások közepette küzd korunk legszebb tervének megvalósításáért. A hideg, esős, sáros idő miatt nem jelentek meg ugyan annyian, mint amennyit az ügy nagyszerüsége megérdemelt. De a megjelent közönség, mely a hideg idő ellenére a repülés befejezéséig kint volt a mezőn, kellőképpen méltányolta és felfogta a repülés jelentőségét és a magyar aviatikus támogatásának ügyét.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 30.)

Hende Csaba és Révy László

Kvasz András légi parádéja volt az első repülőbemutató Szolnokon, s ezzel beírta magát a város történelmébe: felszállásától számítjuk a helyi repülés történetét, amelynek százéves évfordulóját tavaly ünnepelte az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis.

A merész aviatikus Kvasz-I gépét alkotta újra megépítésének századik évfordulójára Révy László, az oldtimer-építők nagymestere. A replika sárkányszerkezetét a fellelhető eredeti rajzok alapján gyártották le. Motorját – a háromhengeres Anzanit, amely Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett 1909-ben – a Közlekedési Múzeum gyüjteményében található eredeti Anzani-motor alapján alkották újra. A repülő 2006−2010 között épült, teljesen önerőből, 2000 munkaóra alatt.

A Kvasz-replika 2011 júniusában már járt Szolnokon, a helyi repülés 100 éves évfordulója kapcsán, ám most Hende Csaba honvédelmi miniszternek köszönhetően ismét visszatért Szolnokra és ott is marad. A gépet ugyanis a Szolnoki Repülőmúzeumban helyezik el, ahol nemsokára mindenki megcsodálhatja.

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.