2024. 12. 01.
Elza
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

JETfly  |  2012. 03. 21., 13:12

Kvasz András száz esztendeje építette meg első gépét, amelyet az egyszerűség kedvéért csak Kvasz I-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült repülőgép 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat. Ő volt az első aviatikus, aki Szolnokon légi bemutatót tartott a közönségnek. 1911. november 26-án jelent meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapokban a hír, hogy Kvasz András magyar aviatikus felszáll a szandai réten.

„Kvasz András merész magyar aviatikus mai vállalkozása olyan eseményt képez Szolnokon, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének, a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését. Kvasz András merész magyar aviatikus bemutatja ezúttal az összes bravúrjait. Lesz siklórepülés, magassági repülés 1000 méterig és feljebb. A felemelkedés és leszállás minden lehetőségét bemutatja és a repülés gyorsaságát is a maximumig. Közben egyik szomszédos községben túrarepülést is rendez percenként másfél kilométeres sebességgel. A felszállás és a merész légi mutatványok falragaszokon ma délutáni 2-től 5 óráig terjedő időközre vannak jelezve. Amint értesültünk, másnap vagy harmadnap Kvasz András itt bemutatott saját típusú repülőgépén ismét légi útra kél, hogy Budapestre, a fővárosba szálljon… A felszállásnak csak is a repülőtérre jegyet váltó közönség lehet közvetlen szemtanúja.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 26.)

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

A repülésről az újság november 30-án számolt be: „Kvasz András, a fiatal aviatikus előlép, beül a gépbe, kipróbálja motorját, elindul, gurul a földön és egy pillanat alatt felemelkedett, már a levegőben száll a „nagy szitakötő”. Egyre magasabbra tör és merész gyorsasággal Rákóczifalva, Várkony felé repül, honnan néhány pillanat múlva visszaérkezik. Biztos határozott kiszámítással ugyanazon a helyen száll le, ahol felemelkedett. Majd rövid szünet után újból felszáll és körrepüléseket végez – dacára a mindinkább hevesebben fellépő szélnek, a pilóta bátor, határozott tartással kormányozza a gépet. És a közönség, a levegő tényleges meghódításának hatása alatt, diadalittasan éljenez, örvendez és lelkesen tapsolja a magyar aviatikust, ki nemes idealizmussal – anyagi megpróbáltatások közepette küzd korunk legszebb tervének megvalósításáért. A hideg, esős, sáros idő miatt nem jelentek meg ugyan annyian, mint amennyit az ügy nagyszerüsége megérdemelt. De a megjelent közönség, mely a hideg idő ellenére a repülés befejezéséig kint volt a mezőn, kellőképpen méltányolta és felfogta a repülés jelentőségét és a magyar aviatikus támogatásának ügyét.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 30.)

Hende Csaba és Révy László

Kvasz András légi parádéja volt az első repülőbemutató Szolnokon, s ezzel beírta magát a város történelmébe: felszállásától számítjuk a helyi repülés történetét, amelynek százéves évfordulóját tavaly ünnepelte az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis.

A merész aviatikus Kvasz-I gépét alkotta újra megépítésének századik évfordulójára Révy László, az oldtimer-építők nagymestere. A replika sárkányszerkezetét a fellelhető eredeti rajzok alapján gyártották le. Motorját – a háromhengeres Anzanit, amely Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett 1909-ben – a Közlekedési Múzeum gyüjteményében található eredeti Anzani-motor alapján alkották újra. A repülő 2006−2010 között épült, teljesen önerőből, 2000 munkaóra alatt.

A Kvasz-replika 2011 júniusában már járt Szolnokon, a helyi repülés 100 éves évfordulója kapcsán, ám most Hende Csaba honvédelmi miniszternek köszönhetően ismét visszatért Szolnokra és ott is marad. A gépet ugyanis a Szolnoki Repülőmúzeumban helyezik el, ahol nemsokára mindenki megcsodálhatja.

100 éves repülőgép másolata került a Szolnoki Repülőmúzeumba

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.