Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre.
Bázisnap a Kecskeméti Repülőbázison
Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette Szentgyörgyi Dezsőt
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult
Szentgyörgyi Dezső élete, kvalitásai utat mutatnak, erőt adnak nekünk ahhoz, hogy ott folytassuk, ahol ő abbahagyta, ugyanolyan kitartással és elkötelezettséggel szolgáljuk hazánkat, mint ő tette – hangsúlyozta április 28-án, a névadójuk emlékművének megújításával egybekötött bázisnapon Fekete Tamás alezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis megbízott parancsnokhelyettese.
Malév-kapitányként viselt sapkájának bronzból készült másával egészült ki Szentgyörgyi Dezső emlékműve a kecskeméti repülőbázison. Az alakulat 1990. április 28-án vette fel a második világháborúban huszonkilenc igazolt légi győzelmet elért legendás vadászpilóta nevét. „Vitéz Szentgyörgyi Dezső nagysága élete során nagyon sok mindenben megmutatkozott, de egy kaotikus időszakban, a második világháború idején teljesedett ki igazán. Akkor bizonyíthatta hazaszeretetét, bátorságát és pilótaképességeit. Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette.” – hangsúlyozta Fekete Tamás alezredes, a bázis megbízott parancsnokhelyettese, majd ifj. Szentgyörgyi Dezsővel közösen leleplezték az emlékmű kiegészítő elemét.
A névadójuk tiszteletére rendezett ünnepélyes bázissorakozón a legjobbak munkáját külön is megköszönték, majd egykori pilótatársa életútját és tragikus halálának körülményeit Papp Ferdinánd, nyugállományú Malév-kapitány idézte fel. A bázisnap hivatalos programját a Szentkirályi Motoros Club felvonulása, Gergely Sanyi magyar és Európa-bajnok stunt rider motoros lélegzetelállító bemutatója és a FaceTeam Akrobatikus Sportszínház tagjai által előadott kosárlabdashow követték. A bázis zászlóalj-válogatottjai kispályás fociban küzdöttek egymással, az airsoft-fegyverek iránt érdeklődők részére Nagy Mátyás őrnagy, a Kecskeméti Honvéd Sportegyesület elnöke és Gál Imre, a Kecskeméti Airsoft Egyesület elnöke rendeztek egy „házi bajnokságot”. Idén is megtartották a már hagyományos főzőversenyt, akik pedig mélyebben kívántak elmerülni a gasztronómiai rejtelmeiben, ebéd előtt meghallgathatták Hamvas Zoltán Európa-bajnok, világdöntő negyedik helyezett séf, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökének filmvetítéssel színesített előadását.
Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre. A 60-as évek népszerű „faros” buszát a magyar légiközlekedés emlékeinek ápolását, a légi szállítás működését, titkainak megismertetését és népszerűsítését felvállaló Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásának köszönhetően csodálhatták meg a veterán járművek rajongói. Somogyi-Tóth Gábor, a ferihegyi székhelyű központ ügyvezetője elmondta: több Malév-es autóbuszt és speciális járművet sikerült már megszerezniük és restaurálniuk. A Budapesti Közlekedési Vállalat által felújított buszok közül pedig kettőt festettek a Malév színeire. Ezek egyike a most Kecskeméten bemutatott Ikarus 55-ös, amelynek korhű helyreállításán a BKV szakemberei - köztük Farkas Ferenc, az autóbusz vezetője - több mint egy évig dolgoztak.
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult. A bográcsok mesterei mezőnyében a hadműveleti főnökség Hamművelet nevet viselő csapata tarolt. Marhalapocka-pörkölt kapros túrós csuszával − Ancsa-szárnyon és a desszertként kínált Rakott Gripen-palacsinta − Ancsa-törzsön fantázianévre keresztelt fogásaik az ízvilág és a tálalás kategóriában is az első helyen végeztek. A csapat szakácsa Odrobina Ferenc százados, látványtervezője Szloszjár Tamás őrnagy volt, munkájukat Kékesiné Fekete Judit és Matkovics Ferencné zászlósok segítették. A focibajnokságot a művelettámogató zászlóalj Mókusok néven pályára lépett gárdája nyerte.
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
Az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa között húzódó Csatorna, azaz a La Manche nem csupán természetes védvonalként működött a második világháború első napjától, hanem halálos csapdaként is.
Az ősz első hónapja hagyományosan hazai és nemzetközi viszonylatban is gazdag repülős programokban, repülőnapokban: szeptemberben Börgönd és Szeged is tartalmas programokkal várja az érdeklődőket!
Lengyelország legújabb beszerzésével ismét a hírek szereplője: 2024. augusztus 13-án ünnepélyes keretek között írták alá azt a szerződést, melynek értelmében 96 AH-64E Apache harci helikoptert vásárolnak a Boeingtől.
A dél-koreai KAI (Korea Aerospace Industries) tovább terjeszkedne az európai piacon: Lengyelország után most újabb exportban bíznak a térségből, Bulgáriának kínálják az FA-50-est.
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
Lezárult a két légitársasági csoport közötti tranzakció, amelynek értelmében a SAS átlépett a SkyTeam légiszövetségbe és összehangolta hálózatát az Air France-KLM Csoport kínálatával.
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
„A mai nap a szórakozásé” – szólt az MH 47. Bázisrepülőtér családi napjának mottója, ahol a látogatókat valóban sokszínű program fogadta a pápai alakulat bázisán.
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.