2024. 12. 11. szerda
Árpád
: 411 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján

Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján
JETfly  |  2024. 08. 06., 12:54
Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján

A Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulójára emlékezve, 2024. augusztus 7-én, szerda délelőtt, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár 3 gépes Gripen köteléke tisztelgő repülést hajt végre a Kereki – Balaton – Balatonalmádi – Veszprém-Jutas repülőtér – Káld – Kenyeri repülőtér – Fertőszentmiklós – Sopron útvonalon.

A Gripenek alacsony magasságban átrepülnek vitéz Molnár László hadnagynak a soproni állomásnál lévő emléktáblája, majd a bánfalvi Hősi Temetőben lévő sírja felett. Az emléktábla felett a pilóta halálának időpontjában, 10:24-kor repülnek át a Gripenek.

Az állomás előtt délelőtt 9 órától a soproni Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) közreműködésével hagyományőrző kitelepülés lesz, légvédelmi szirénával. A repülőgépek áthúzása után az emléktábla megkoszorúzásával zárul a megemlékezés. 

Augusztus 10-én, szombat délelőtt 10 órakor a bánfalvi Hősi Temetőben koszorút helyez el vitéz Molnár László sírján a MATASZ az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózóival közösen.

2022. augusztus 14-én (vasárnap) került sor Sopronban vitéz nemes Molnár László főhadnagy emléktáblájának ünnepélyes leleplezésére. Helyszíni beszámoló!
bővebben ...

101. „Puma” vadászrepülőosztály 

A második világháború legsikeresebb és legismertebb magyar vadászrepülő alakulata, a 101. honi vadászrepülő-osztály (1944. szeptember 19-től ezred) 1944. május 1-jén alakult meg.

Az osztályt, majd ezredet, sokszor említik úgy, mint a „Pumák”, mégpedig az egység jelvénye, egy üvöltő vörös pumafej után.

Feladata a honi légtér védelme volt, előbb a szövetséges, majd a szovjet repülő erők ellen.

Az osztály első éles bevetése 1944. május 24-én volt, ekkor kezdődött az úgynevezett amerikai szezon, amely októberig tartott.

A magyar pilóták 649 bevetést hajtottak végre a bombázókból és vadászrepülőkből álló szövetséges támadó kötelékek ellen.

1944. augusztus 7-én súlyos veszteséget szenvedett egy magyar-német kötelék a Dunántúl fölött a vadászirányítás hibájából, mert nem engedélyezte a kötelékvezérnek – vitéz Molnár László hadnagynak -, hogy megtámadja a fölöttük és mögöttük repülő amerikai Mustang köteléket. Ennek következtében az amerikai vadászok megtámadták és megtizedelték a magyar-német köteléket. Nyolc magyar és legalább kilenc német gép zuhant le. Két magyar pilóta, vitéz Molnár László hadnagy és Nyemecz János zászlós hősi halált halt.  Egy további magyar pilóta súlyosan megsebesült. A németeknek két halottja és négy sebesültje volt. 

Az október 12-től november 8-ig tartó szovjet szezonban a Vörös Hadsereg földi és légi erői ellen vetették be az ezred gépeit.

A szovjet előrenyomulás következtében az ezred a Veszprémből 1945. március 21-én Kenyeribe, 24-én Szombathelyre, majd az ausztriai Grosspetersdorfba települt át, onnan március 31-én vonták hátra egészen Tullig. 

1945. áprilisára az osztályok gépállománya 16-16 vadászra csökkent, azaz már csak egy-egy megerősített század erejével lehetett számolni. Utolsó harci bevetésükre 1945. április 23-án került sor. Május 5-én Raffelding repülőterén, egy gép kivételével, felgyújtották harceszközeiket és megadták magukat az amerikai csapatoknak.

A Puma jelvényes vadászok összesen 396 angolszász és szovjet repülőgépet lőttek le. Soraikból került ki a II. világháborús magyar repülőászok zöme, akik közül a legeredményesebbek vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós (29), Tóth Lajos (28), Debrődy György (26) és vitéz Molnár László (25) hadnagyok voltak. (Vitéz Molnár László hadnagy halálálig a legeredményesebb magyar vadászpilóta volt.) Az ezred parancsnoka, vitéz belényesi Heppes Aladár alezredes ebbe a körbe tartozott a maga 8 igazolt légi győzelmével.

Az üvöltő pumafej jelenleg is aktív szerepet tölt be a magyar vadászrepülők életében, hiszen ott látható a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. repülődandár JAS 39 EBS HU Gripen harcászati repülőgépein. A repülődandár most is a Pumák által híressé tett jelmondatot - „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse” – használja.

Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
bővebben ...

Vörös üvöltő pumafej

A vörös, üvöltő pumafej először 1938-ban jelent meg a magyar légierőben. Vitéz belényesi Heppes Aladár alezredes tervezte meg a jelvényt, még akkor, amikor parancsnokhelyettes volt az 1/3. vadászrepülő századnál (Baráth László, a pumások tábori fotósa rajzolta meg). A pumafej, eltérően más századjelvényektől, nem egy bizonyos századhoz kötődik, hanem Heppes Aladárhoz. Amikor őt áthelyezték egy másik vadászegységhez, a pumafej „követte”.

A „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse” jelmondat az 1/3. vadászrepülő század parancsnokától, Nagy Mihály századostól származik.

Forrás: MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár

UPDATE: A megemlékezés összefoglalója a Sopron Media oldalán, a linkre kattintva érhető el!

Forrás: MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024. 11. 27., 12:27
Különleges eseményen mutatta be legújabb repülőgépét és annak újgenerációs belső terét a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága. Az Emirates flottájához csatlakozó első Airbus A350-900-ast a közeljövőben további hatvanöt gép fogja követni.
2024. 11. 16., 13:42
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.
2024. 12. 11., 14:06

Láthatatlan ellenség képregénybemutató

2024. december 9-én, hétfőn mutatták be Kecskeméten Pozsgay Gyula, Láthatatlan ellenség című képregényének bemutatóját.
2024. 12. 08., 23:23
Magyar vezetés, kiemelt képességek.
2024. 12. 06., 13:20
A rendszerváltást követő években a magyar ellenőrző-kalibráló közösség számára kinyílt a világ.

  Legfrissebbek most

Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.