Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
A kétoldalú szándéknyilatkozat aláírására Brazíliában, a nemzetközi CRUZEX hadgyakorlatnak otthont adó, Natal légibázison került sor, a dokumentumot a két ország védelmi miniszterei látták el kézjegyükkel. Svédország C-390-es beszerzése mellett Brazília a 36 db F-39E/F Gripenre vonatkozó megrendelését kívánja bővíteni 25%-kal, ami további 9 harci repülőgép rendszerbe állítását jelentené.
Svédország immáron NATO tagországként, hatodik európai nemzetként (Portugália, Magyarország, Hollandia, Ausztria, Csehország után) csatlakozhat a típust választók sorához, új fejezetet nyitva Svédország és Brazília kapcsolatában, melynek egyik előző állomása a dél-amerikai ország Gripen beszerzése volt.
A hivatalos sajtóközlemény nem említi, hogy Svédország hány példányt vásárol a C-390-es szállítógépből, kiöregedő Hercules flottájuk viszont hat példányt számlált, 5 C-130H-t, illetve egy KC-130H tankert. Az évtizedek óta rendszerben álló típusuk új változata, a Lockheed Martin C-130J Super Hercules, helyett a jelen állás szerint Svédország is egy új gyártó mellett döntött.
Brazília mellett Portugália (2) és Magyarország (1) vehetett már át a megrendelt szállítógépeikből, hazánk első példánya 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, Kecskemétre.
Borítókép: Embraer
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.