Gyűlnek a viharfelhők a bolgár repülős égen, legalábbis ami a hadrendben lévő típusok üzembentartását illeti. Legújabb áldozat a Szu-25-ös flotta, mely 2017. december 14. óta nem repülhet és komoly kérdés, hogy fog-e újra.
A bolgár aeropress-bg értesülései szerint forráshiányra hivatkozva állították le a Szu-25-ösök kiképzési repüléseit, jelenleg a honvédelmi költségvetésben nincs keret a csatarepülőgépek szükséges felújítására. Bulgária védelmi minisztere október elején még arról nyilatkozott, hogy az új vadászgépek beszerzésére irányuló tender mellett szükséges a meglévő technika (MiG-29, Szu-25) korszerűsítése is, azonban úgy tűnik, hogy érdemi előrelépés nem történt, mint ahogy azt a Szu-25-ösök esete is mutatja. A MiG-29-esek helyzete sem túl rózsás, szintén októberben attól volt hangos a bolgár sajtó, hogy a légierő Fulcrum pilótái megtagadták a felszállást a gépek rossz állapotára hivatkozva. A MiG-21-esek 2015 decemberében búcsúztak az aktív szolgálattól.
A bolgár honvédelmi minisztérium keresi a megoldást a Szu-25-ösök felújítására, sok lehetőség azonban nincs, mert limitált azoknak az üzemeknek a száma, ahol még foglalkoznak a kiöregedő típussal. Korábban ez helyben, Graf Ignatievo-ban is megvalósulhatott volna, de az ottani üzem már elvesztette ezt a képességét. Felújításra esély lehet Oroszországban, Fehéroroszországban, Ukrajnában vagy Grúziában is, de ha csak 6-8 csatarepülőgéppel számolnak, akkor is olyan összegről van szó, ami jelenleg nem áll rendelkezésre és várhatóan 2018-ban nem is fog, így mind a típus, mind a Szu-25-ös hajózók további sorsa bizonytalan.
Információk szerint ezzel még nincs vége a történetnek, ugyanis a bolgár L-39-es kiképzőgép flotta is hasonló helyzetbe kerülhet a közeljövőben, nem is beszélve a Spartanokról, melyek sorsáról lapunkon is beszámoltunk: ha nem sikerül megállapodni az olasz Leonardo Aircraft vállalattal a három C-27J további logisztikai támogatásáról, akkor 2018-ban a teherszállító repülőgépek is a földön maradhatnak.
Az elhúzódó bolgár vadászgéptenderre sem került még pont, tavaly újraindították a beszerzést, annak ellenére, hogy korábban győztesként már a Gripent jelölték meg, megelőzve az olaszok használt Typhoon és a kizárt amerikai/portugál F-16-os ajánlatát. Bulgária két részletben szeretne 8-8 darab vadászgépet beszerezni, az első fázisra 767 millió eurót irányoztak elő, ami vélhetően elviszi az összes forrást, amit a kiöregedő típusok felújítására lehetne szánni, az új vadászgépek beszerzése tűnik most az elsődlegesnek a kormány számára. Ebbe az összegbe bele kell férnie az első 8 gépen kívül még némi levegő-levegő és levegő-föld fegyverzetnek is, valamint a szimulátor, a logisztikai biztosítás és a kiképzés is részét képezné az üzletnek.
Jó hírről a bolgár Mi-24-esek háza tájáról azért be tudunk számolni: 2017 decemberében átadták a második felújított harci helikoptert (143-as oldalszámú Mi-24V, korábban a 142-es újult meg), ugyanakkor kérdéses, hogy a további négy kijelölt példány felújítása is megvalósul-e.
Forrás: Jane's
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.