A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
A megújult horvát MiG-21-esek üzemeltetése ugyanis egyre nehezebbé válik. Jelenleg a 12 gépes flottából csak 4 van bevethető állapotban, ebből 1 együléses és 3 kétüléses verzió - nyilatkozta a napokban a horvát katonai vezetés. Az ország elnöke nemrégen jelentette ki, hogy ki kell vizsgálni a beszerzési procedúrát, valamint a modernizációs és nagyjavítási munkák elvégzését. A legnagyobb problémát az állandó meghibásodások okozzák, melyek már mindennapossá váltak. Milan Sundov tábornok az ügyben azt nyilatkozta, hogy 2015 júliusa óta (ekkor érkezett meg az utolsó gép is Horvátországba) a meghibásodások száma elérte a 300-at is. Az újságíróknak tett nyilatkozata szerint, leginkább a hidraulikus, a navigációs és kommunikációs rendszerek hibásodnak meg, illetve állandó probléma az üzemanyag és olajszivárgás is. Továbbá már kétszer előfordult, hogy repülés közben a hajtómű is meghibásodott.
Legutóbb maga Andrej Plenkovic, az ország miniszterelnöke látogatott el a Zágráb-Pleso légibázisra, ahol a vizit során is láthatóak voltak a gépeken az üzemanyag és olaj szivárgások nyomai. A légibázis műszaki állománya már több mint másfél éve együtt dolgozik 5 ukrán mérnökkel, melyek a szerződés értelmében az Odesaviaremservis vállalattól érkezetek annak érdekében, hogy minél magasabb szinten tudják tartani a gépek hadrafoghatóságát, azonban ez egyre többször csak sikertelen próbálkozás. Tíz nappal ezelőtt például az egyik MiG-21-es felszállása után közvetlenül meghibásodott az egyik szárny hidraulikus rendszere, így a gép a biztonság érdekében megszakította repülési feladatát és sikeresen visszatért a bázisra.
A horvát védelmi minisztérium egyik munkatársa az ügyben azt nyilatkozta, hogy a folyamatos meghibásodások miatt a légierő képtelen ellátni minden feladatát maradéktalanul, továbbá veszélybe került az ország légterének védelme is. A kialakult helyzettel állandó veszélybe kerültek a pilóták is. Továbbá már vizsgálják annak lehetőségét is, hogy amennyiben továbbra is ennyire problémás lesz a gépek üzemeltetése, akkor elképzelhető, hogy szerződést kötnek valamely NATO tagállammal, a horvát légtér védelmének ideiglenes ellátására. Egy másik hírforrás, a Jutarnij List információi szerint, a katonai rendészet már vizsgálja, hogy miért éppen Ukrajna modernizálta a gépeiket. A rendészet már egy sor jelentést adott le az ország védelmi minisztériumának, melyek alapján több gyanús dologra derült fény már a szerződés aláírása kapcsán is.
Meg nem erősített információk szerint, az 5 Ukrajnától vásárolt MiG-21-es dokumentációiról van szó. Kiderült, hogy az 5-ből 4 MiG-21-es törzsrésze nem esett át a nagyjavításon, illetve az 5 gépből kettő hajtóműve ismeretlen eredetű, ugyanis a sorozatszámuk nem azonosak a dokumentumokban leírtakkal. Néhány tartalék alkatrész szériaszáma sem egyezik. Fény derült arra is, hogy bizonyos személyek 10 000 euró kenőpénzt kaptak, illetve megvádolták a védelmi minisztérium két őrnagyát, valamint néhány vállalat tulajdonosát, melyek részt vettek a modernizációs munkálatokban. Valamennyi vádlott már elismerte bűnösségét, azonban a nyomozás tovább folytatódik.
Forrás: bmpd.livejournal.com
Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.