2025. 11. 15. szombat
Albert, Lipót
: 385 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy végeláthatatlan történet - Bulgária tovább halaszthatja az új vadászgépek beszerzését

Egy végeláthatatlan történet - Bulgária tovább halaszthatja az új vadászgépek beszerzését
JETfly  |  2017. 05. 31., 13:24

Bulgáriában új helyzet állt elő az új vadászrepülőgépek beszerzése ügyében – Bojko Boriszov miniszterelnök megszellőztette a hírt, mely szerint további 11 évre meghosszabbítanák a MiG-ek rendszerben tartását.

  • Tovább csúszhat a Bolgár Légierő flottamegújítása
  • 2017. áprilisban már úgy tűnt, hogy Bulgáriában is a Gripen lesz a befutó
  • Boriszov szerint a Fulcrum hajtóművek felújítása hazai alapon is megvalósulhat

Az ország 2004-es NATO-tagsága óta napirenden van a típusváltás kérdése. Kormányok jöttek, kormányok mentek, döntés azonban mindeddig nem született. A Bolgár Légierő régóta szeretne többfeladatú, NATO-kompatibilis vadászgépeket rendszeresíteni, ám úgy tűnik, a politika útvesztőjében sorozatosan elbuknak a próbálkozások.

2017 áprilisában úgy tűnt, rendeződik a több, mint egy évtizede húzódó kérdés és a váltótípusok versenyében a Saab Gripenje lett a befutó. A portugálok használt F-16-osa és az olaszok szintén „levetett” Eurofightere ellen a gyári új svéd Gripen állt nyerésre, ráadásul a finanszírozási ajánlata is jobb volt a versenytársakéitól. A végső döntés az újonnan hivatalba lépett Boriszov miniszterelnökre hárult.

Május 24-én meglepő hírt hozott le a sajtó: Boriszov bejelentette, hogy a MiG-29-esek és Szu-25-ösök a hajtóművek felújításával további 11 évig szolgálhatnak. A miniszterelnök szerint fontosabb a szárazföldi és a haditengerészeti erők technikai fejlesztése, parti őrhajók és páncélozott járművek beszerzése, mint új vadászrepülőgépek vásárlása.

Katonai szakértők szerint a következő években a szovjet repülő technika „levegőben tartása” annyiba fog kerülni a költségvetésnek, mintha új, nyugati gépeket vásároltak volna. Boriszov szerint azonban fontosabb, hogy a 2021-ig előírt 2 %-ra emelt honvédelmi költségvetési ráfordítást tudják teljesíteni és ragaszkodik a szárazföldi és tengerészeti erők fejlesztéséhez olyan áron is, hogy a légierő modernizálását csúsztatja.

A költségvetésben egyébként 2,5-3 milliárd levát irányoztak elő nyolc új vadászgép, két őrnaszád és 250 harcjármű beszerzésére.

 

Még 2015-ben történt, hogy a légierő parancsnoka, Rumen Radev benyújtotta lemondását, mivel a vadászrepülőgépek hadrafoghatósága olyan szintre csökkent, hogy nem voltak képesek ellátni a szövetségesi feladatokat. Boriszovnak akkor sikerült lebeszélnie Rumen Radevet a távozásról, ám 2016-ban a légierő parancsnoka távozott posztjáról – és megnyerte a köztársasági elnöki választást. (Radev egyébként MiG-29-es pilóta volt…)

Közben azért megkezdődtek a MiG-ek hajtóműveinek felújítása, meglehetősen kalandos körülmények között. Az orosz gyár által kért hatalmas összeg és a törekvés, hogy az orosz hadiipari függőséget csökkentsék, arra indíttatta a bolgár felet, hogy a lengyelekkel szerződjenek. Nikolaj Nencsev egykori védelmi miniszter ellen nyomozás folyik ebből az ügyből kifolyólag – az érintett természetesen minden vádat tagad.

Boriszov szerint a hajtóművek felújítása hazai alapon is megvalósulhat, erre alkalmas lenne a Plovdiv melletti Avionams gyár. (A Magyar Honvédség MiG-23-asai is itt voltak nagyjavításon anno – A szerk.) Ehhez azonban az orosz fél közreműködése is szükséges, hiszen a technológiai dokumentáció az ő birtokukban van. Egyébként az oroszok szerint a lengyelek által végzett felújítás törvénytelen volt, mivel nem rendelkeztek a szükséges licenszekkel.

Csak hogy bonyolítsa a helyzetet, Kraszimir Karakacsanov miniszterelnök-helyettes (egyben védelmi miniszter és a koalíció kisebbik pártjának vezetője) kijelentette, hogy nem vetik el végleg a portugál, olasz és svéd forrásokból történő beszerzést sem. Ugyanakkor azt is felvetette, hogy a parti őrség hajóit és a szárazföldi erők harcjárműveit Bulgária is képes előállítani.

Vladiszlav Goranov gazdasági miniszter óvatosságra int a beszerzésekkel kapcsolatban, hiszen a szükséges anyagi fedezet megteremtése nagyban függ a költségvetés helyzetétől. A május 25-i brüsszeli NATO-csúcson Radev elnök óvatosságra intette hazája politikusait: „Kétlem, hogy a prioritások naponta történő változtatása hazánk biztonságát szolgálná”.

Forrás: sofiaglobe.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

Végéhez közeledik a Magyar Honvédség negyedik NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója Litvániában, melynek eddigi eredményeiről, tapasztalatairól egy média nap keretein belül kaphattak egy kis ízelítőt a helyszínre érkező sajtósok, spotterek, bloggerek. Helyszíni beszámolónkat mutatjuk most Olvasóinknak!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.