2024. 02. 21. szerda
Eleonóra
: 388 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy végeláthatatlan történet - Bulgária tovább halaszthatja az új vadászgépek beszerzését

Egy végeláthatatlan történet - Bulgária tovább halaszthatja az új vadászgépek beszerzését
JETfly  |  2017. 05. 31., 13:24

Bulgáriában új helyzet állt elő az új vadászrepülőgépek beszerzése ügyében – Bojko Boriszov miniszterelnök megszellőztette a hírt, mely szerint további 11 évre meghosszabbítanák a MiG-ek rendszerben tartását.

  • Tovább csúszhat a Bolgár Légierő flottamegújítása
  • 2017. áprilisban már úgy tűnt, hogy Bulgáriában is a Gripen lesz a befutó
  • Boriszov szerint a Fulcrum hajtóművek felújítása hazai alapon is megvalósulhat

Az ország 2004-es NATO-tagsága óta napirenden van a típusváltás kérdése. Kormányok jöttek, kormányok mentek, döntés azonban mindeddig nem született. A Bolgár Légierő régóta szeretne többfeladatú, NATO-kompatibilis vadászgépeket rendszeresíteni, ám úgy tűnik, a politika útvesztőjében sorozatosan elbuknak a próbálkozások.

2017 áprilisában úgy tűnt, rendeződik a több, mint egy évtizede húzódó kérdés és a váltótípusok versenyében a Saab Gripenje lett a befutó. A portugálok használt F-16-osa és az olaszok szintén „levetett” Eurofightere ellen a gyári új svéd Gripen állt nyerésre, ráadásul a finanszírozási ajánlata is jobb volt a versenytársakéitól. A végső döntés az újonnan hivatalba lépett Boriszov miniszterelnökre hárult.

Május 24-én meglepő hírt hozott le a sajtó: Boriszov bejelentette, hogy a MiG-29-esek és Szu-25-ösök a hajtóművek felújításával további 11 évig szolgálhatnak. A miniszterelnök szerint fontosabb a szárazföldi és a haditengerészeti erők technikai fejlesztése, parti őrhajók és páncélozott járművek beszerzése, mint új vadászrepülőgépek vásárlása.

Katonai szakértők szerint a következő években a szovjet repülő technika „levegőben tartása” annyiba fog kerülni a költségvetésnek, mintha új, nyugati gépeket vásároltak volna. Boriszov szerint azonban fontosabb, hogy a 2021-ig előírt 2 %-ra emelt honvédelmi költségvetési ráfordítást tudják teljesíteni és ragaszkodik a szárazföldi és tengerészeti erők fejlesztéséhez olyan áron is, hogy a légierő modernizálását csúsztatja.

A költségvetésben egyébként 2,5-3 milliárd levát irányoztak elő nyolc új vadászgép, két őrnaszád és 250 harcjármű beszerzésére.

 

Még 2015-ben történt, hogy a légierő parancsnoka, Rumen Radev benyújtotta lemondását, mivel a vadászrepülőgépek hadrafoghatósága olyan szintre csökkent, hogy nem voltak képesek ellátni a szövetségesi feladatokat. Boriszovnak akkor sikerült lebeszélnie Rumen Radevet a távozásról, ám 2016-ban a légierő parancsnoka távozott posztjáról – és megnyerte a köztársasági elnöki választást. (Radev egyébként MiG-29-es pilóta volt…)

Közben azért megkezdődtek a MiG-ek hajtóműveinek felújítása, meglehetősen kalandos körülmények között. Az orosz gyár által kért hatalmas összeg és a törekvés, hogy az orosz hadiipari függőséget csökkentsék, arra indíttatta a bolgár felet, hogy a lengyelekkel szerződjenek. Nikolaj Nencsev egykori védelmi miniszter ellen nyomozás folyik ebből az ügyből kifolyólag – az érintett természetesen minden vádat tagad.

Boriszov szerint a hajtóművek felújítása hazai alapon is megvalósulhat, erre alkalmas lenne a Plovdiv melletti Avionams gyár. (A Magyar Honvédség MiG-23-asai is itt voltak nagyjavításon anno – A szerk.) Ehhez azonban az orosz fél közreműködése is szükséges, hiszen a technológiai dokumentáció az ő birtokukban van. Egyébként az oroszok szerint a lengyelek által végzett felújítás törvénytelen volt, mivel nem rendelkeztek a szükséges licenszekkel.

Csak hogy bonyolítsa a helyzetet, Kraszimir Karakacsanov miniszterelnök-helyettes (egyben védelmi miniszter és a koalíció kisebbik pártjának vezetője) kijelentette, hogy nem vetik el végleg a portugál, olasz és svéd forrásokból történő beszerzést sem. Ugyanakkor azt is felvetette, hogy a parti őrség hajóit és a szárazföldi erők harcjárműveit Bulgária is képes előállítani.

Vladiszlav Goranov gazdasági miniszter óvatosságra int a beszerzésekkel kapcsolatban, hiszen a szükséges anyagi fedezet megteremtése nagyban függ a költségvetés helyzetétől. A május 25-i brüsszeli NATO-csúcson Radev elnök óvatosságra intette hazája politikusait: „Kétlem, hogy a prioritások naponta történő változtatása hazánk biztonságát szolgálná”.

Forrás: sofiaglobe.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 07., 16:28
Mint ahogy arról már lapunkon is beszámoltunk, 2024. február 4-8. között védelmi ipari szakkiállítást rendeznek Rijádban, ahol a legnagyobb repülőgépgyártó vállalatok is jelen vannak. A Boeing kapcsán az új F-15EX értékesítéséről is vannak friss információk.
2024. 02. 06., 16:32
A Brit Királyi Légierő pilótaképző rendszere a közelmúltban többször is a hírek szereplője volt: most a képzés fő platformjának tekinthető BAE Systems Hawk T2 flottáról láttak napvilágot friss hírek.
2024. 02. 05., 15:03
A Szaúdi Királyi Légierő bemutató köteléke, a Saudi Hawks, a magyar közönség számára sem ismeretlen, hiszen 2021-ben részt vettek a Kecskeméten megrendezett Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón. A csapatról most friss hírek láttak napvilágot!
2024-02-15 10:08:00
Közzétette 2023-as pénzügyi jelentését az Airbus, amely szerint a toulouse-i székhelyű repülőgépgyártó az elmúlt évben 735 repülőgépet adott át az ügyfeleknek, a vállalatcsoport árbevétele 65,4 milliárd euró volt, 11 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 21., 11:22
A Wizz Air flottájába megérkezett a kétszázadik repülőgép, ezzel a légitársaság flottájának átlagéletkora 4,2 évre csökken.
2024. 02. 20., 15:44
Európában Németország volt a vezető felhasználó, az országban a típust 1971-től 2013-ig tartották rendszerben.
2024. 02. 13., 09:26
Működésének ötvenedik évfordulóját ünnepelte az Aeroporti di Roma. Születésnapi meglepetésként Giotto üvegalkotásait állították ki az egyes terminálon.
2024. 02. 12., 09:24
A képeken szereplő repülőgépek többsége ebben a formában már nem látható, mert vagy kivonták az adott légitársaságtól vagy maga a cég szűnt meg, esetleg a típus tűnt el teljesen a kereskedelmi repülésből.

  Legfrissebbek most

2024. február 21. újabb mérföldkőként vonul be a Török Légierő történetébe, hiszen teljesítette első repülését az ötödik generációs, KAAN harci repülőgép prototípusa. Mutatjuk a videót!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

India védelmi minisztériuma 2024. február 16-án hagyta jóvá 15 darab, különböző változatú Airbus Defence C295 többfeladatú, tengerészeti járőr repülőgép megvásárlását.