Ausztria új kormánya újra megvizsgálja az előző kormány 2 milliárd dolláros Eurofighter programját. A védelmi miniszter kifejezte a kormány hajlandóságát a tárgyalásokra a gyártókkal folytatott jogi csata során.
Ausztria mindazonáltal nem fog új megállapodást kötni az Eurofighter konzorciummal (amely magában foglalja az Airbus-t, a brit BAE Systems-t és az olasz Leonardo-t), amíg az nem fizet kártérítést az okozott veszteségekért.
Mario Kunasek szociáldemokrata elődje, Hans Peter Doskozil példátlan jogi küzdelmet indított az Airbus konzorciummal szemben egy évvel ezelőtt, azzal vádolva őket, hogy csalás és szándékos megtévesztés történt egy 2 milliárd dolláros 2003-as Eurofighter megrendeléssel kapcsolatban. Az osztrák nyomozók a minisztérium állításai alapján nyomozást indítottak a konzorcium és több személy - köztük az Airbus vezérigazgatója, Tom Enders - ellen.
Az Airbus és a konzorcium tagadja az osztrák állításokat. Az Airbus azonban beleegyezett abba, hogy 99 millió dollárt fizet, hogy lezárjanak egy német vizsgálatot az osztrák vásárlással kapcsolatos állítólagos korrupcióról.
Az eredeti osztrák megrendelés 18 Eurofighterre vonatkozott, 2007-ben ezt 15 darabra módosították.
Tavaly júliusban Ausztria az Eurofighter program befejezése mellett döntött és elkezdett alternatív típusokat (leginkább olcsóbbakat) keresni, melyek kapcsán vásárlás vagy bérlés is szóba került.
A védelmi minisztérium szerint az osztrák 15 darabos Eurofighter flotta 2020-tól leállítható lenne. A repülőgépek további 30 éves használata – ez az ilyen repülőgépek szokásos élettartama - akár 5 milliárd eurót (6,24 milliárd dollárt) is felemészthetne a költségvetésből, mivel az üzembentartás költségei igen magasak.
Kunasek, aki a szélsőjobbos Szabadság Párt tagja, egy új bizottság felállítását szorgalmazza, amely felülvizsgálná Ausztria légvédelmi szükségleteit. Azt mondta, hogy figyelembe fogja venni a Doskozil által létrehozott munkacsoport megállapításait, de nem érzi úgy, hogy feltétlenül be kellene fejezi az Eurofighter programot.
Kunasek szerint olyan új információkat kaptak, amelyek szükségessé teszik a program újragondolását. Ilyen lehet például az, hogy az Eurofighter-konzorcium újratárgyalná – és nyilván kedvezőbbre hangolná – a karbantartási és működési költségeket.
Az sem elhanyagolható, hogy a svédek és az amerikaiak is beszálltak az árversenybe, amely így jóval kedvezőbb alkupozíciót biztosít az osztrák kormánynak.
Wolfgang Peschorn, a Szövetségi Pénzügyminisztérium jogi vezetője megerősítette, hogy az Eurofighter-konzorciummal addig nem terveznek komoly tárgyalásokat, míg a kompenzáció nagyságában nem állapodnak meg.
Az Airbus vezérigazgatója, Enders azt nyilatkozta csütörtökön, hogy a további Eurofighter megrendelések - mind az új export ügyfelek, mind a már meglévő vásárlók ismételt megrendelései - hamarosan újra realizálódnak.
Nagy-Britannia benyújtotta az Eurofighter Typhoon repülőgépekre vonatkozó végleges ajánlatát Belgiumnak szerdán. A javaslat 34 repülőgépet és azok támogató szolgáltatását tartalmazza. Tavaly decemberben Németország jelezte, hogy szeretne további Eurofightereket vásárolni.
Forrás: https://uk.reuters.com
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.