A több mint 50 éve hadrendben álló SK 60-as (Saab 105) kiképző repülőgépek cseréje az első fontos lépés a Svéd Légierő átalakuló pilótaképzésében, az ajánlatokat már várják a pályázni kívánó cégektől.
A svéd védelmi beszerzésekért felelős állami ügynökség, az FMV, a kormány jóváhagyását követően a közelmúltban nyitotta meg azt az online felületet, melyre a pályázni kívánó gyártók feltölthetik anyagaikat 2020. július 31-ig. Mint ahogy az már a márciusi Gripen szemináriumon is hallható volt, a pilótaképzés első fázisára keresik most az alapfokú, légcsavaros kiképzőgép típust (+6/-3G túlterhelési tartományban), mely fázist jelenleg az 1960-as években hadrendbe állított, sugárhajtóműves SK 60-ason végzik a svéd növendékek.
A beszerzendő új, alapfokú kiképző repülőgépek darabszámáról egyelőre nincs hivatalos információ, a gépek egy komplett üzemeltetési, karbantartási és támogatási csomag részét fogják képezni. Az FMV a légierő illetékeseivel és az üzemeltetőkkel közösen alakították ki az új típussal szemben támasztott követelményeket, továbbá felmérték a piacon fellelhető, ezt a kategóriát lefedő kínálatot is. Ezzel összhangban a beérkező ajánlatok gyors elbírálása várható, hiszen az ütemterv igencsak szűkös: az új kiképzőgépekkel és képzési rendszerrel, kiképzett oktatókkal már 2023 nyarán szeretnék elkezdeni az első csoport képzését a Linköping melletti Malmen légibázison.
A kiöregedő SK 60 flotta az 1990-es években korszerűsítésen esett át, hajtóművét a Williams FJ44 típusú erőforrásra cserélték, 2009-ben pedig a Saab-tól rendelték meg a kiképzőgépek avionikai rendszerének modernizálását. A gépek cseréjének már többször is nekifutottak Svédországban: legutóbb a svájci Pilatussal történt megállapodás tűnt ígéretesnek a PC-21-es lehetséges beszerzése kapcsán, de az üzletből végül nem lett semmi.
Az alapfokú, légcsavaros kiképző repülőgép hadrendbe állítása csak az első lépés az új rendszerben, hiszen szükség lesz egy haladó, sugárhajtóműves típusra is, mely esetében kézenfekvő lehetne a Boeing/Saab T-7 Red Hawk választása. A Svéd Légierő 2023-tól kezdené meg az új Gripen E-k rendszerbe állítását, és tervben van az is, hogy az így felszabaduló, régebbi Gripen C/D-k a nyugdíjazás helyett ideiglenesen szerepet kapnának a pilótaképzés következő lépcsőjében, amíg nem áll rendelkezésre haladó szintű, sugárhajtóműves kiképző repülőgép.
Forrás: https://www.ainonline.com/
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.