2024. 07. 23. kedd
Lenke
: 390 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kolumbiai vadászpilóta képzés jövője

A kolumbiai vadászpilóta képzés jövője
JETfly  |  2022. 03. 02., 15:48

Kolumbia légiereje is modernizálás előtt áll, ami nemcsak a búcsúzó Kfir flotta váltótípusa kapcsán lesz érdekes, hanem az új típusra kerülő vadászpilóták kiképzésében is. Európai típus esélye Dél-Amerikában?

Azzal a nem várt fordulattal, hogy a Kfir flottáját nyugdíjba küldi (legutóbb az eladóvá váló dán F-16-osok kapcsán merült fel az ország neve, mint lehetséges vásárló), Kolumbia megmutatta, mennyire komolyan gondolja a légiereje modernizálását. A Kfir-ek leváltása mellett ez a fiatalító program magában foglalja a nemzetet több mint 50 éve szolgáló T-37-es sugárhajtású repülőgépek nyugdíjba vonulását is.

A T-37-esek 1968-ban álltak hadrendbe Kolumbiában, miután megvásárolták az első tízdarabos tételt. Ezt követően még 27 darab használt T-37B-t is vásároltak. Az évek során a T-37C sugárhajtású repülőgépeket fokozatosan kivonták a rendszerből, és a mai napig csak egy tucat repülőgép maradt üzemben. A sárkányok és a hajtóművek kora, valamint a pótalkatrészek, különösen a katapultülésekbe való patronok beszerzésének egyre nehezebbé válása a típus működését veszélyeztette és egyre drágábbá tette, így elérkezett a számvetés és új kiképzőgép beszerzésének ideje.

A T-37-esekre hárult az a feladat, amit az Embraer T-27 Tucano kiképzőgépektől vártak – a fiatalabb típus képtelen volt átvenni az „öreg” T-37-esek feladatát, annyira nem haladt előre a modernizációs programja. A T-27-es új display-ei egyre késtek és az új futóművel kapcsolatos problémáktól is szenvedett. Emellett a munkálatok költsége jelentősen meghaladta a tervezettet, ami a program lelassulását eredményezte. A T-37 kénytelen volt a haladó pilótaképzésben átvenni a Tucano-k helyét, és 2020 elejéig több órát repült, mint a Tucano - annak ellenére, hogy jóval korosabbak a brazil kiképzőgépnél.

A Kolumbiai Légierő a T-27-est és a T-37-est egyaránt használja azon pilóták továbbképzésére, akik már túl vannak a Cessna T-41 és CIAC T-90 Calima-n történő alapkiképzésén. A T-27 vagy T-37 után átváltanak a Cessna A-37-re vagy az Embraer AT-29B Super Tucano-ra, mielőtt elkezdenék repülni a Kfir vadászgépet.

A Leonardo M-346FA új festése (Fotó: Alessandro Maggia/blogbeforeflight.net)

Noha kézenfekvő választásnak tűnhet az, hogy a régi kiképzőket lecserélik az Embraer Super Tucanóra, amely évek óta szolgál a Kolumbiai Légierőnél, azonban „szolgálati érdekből” ezeket a modern gépeket inkább támadó szerepkörben alkalmazzák, semmint kiképzőnek. Ezen túlmenően, mivel a T-27 a köztes fázishoz való, a légiharc fázishoz a sugárhajtású kiképzőgép előnyösebb a hatékonyság és a költségek szempontjából.

Bár a turboprop lehetővé teszi a pilóták számára, hogy megtanulják a légiharc alapjait és a legújabb generációs rendszerekkel dolgozzanak, nem rendelkezik a sugárhajtóműves gépek sebességével (sem manőverezésben, sem gyorsulásban), és nem képes függőleges légiharcot végrehajtani.

Ez az oka annak, hogy manapság a legtöbb légierő egyetlen, ám fejlett kiképzőgéppel végzi a kiképzést. Ez megadja az új pilótáknak azt a reakciókészséget, amelyre szükségük van az „igazi” vadászrepülőgép repülése során. Ez az oka annak, hogy Kolumbia néhány éve nagy teljesítményű kiképzőgépeket keres - mint például a Leonardo M-346. Tekintettel arra, hogy a kolumbiai légierőnek hamarosan le kell cserélnie a Cessna A-37 könnyű harci repülőgépeket is, az M-346 harci változata, az M-346FA nagy előnyöket kínálhat a flotta racionalizálására, valamint további képességeket is adhat hozzá.

Mivel Kolumbiának az elmúlt években konvencionális fenyegetéssel is szembe kellett néznie, az aszimmetrikus hadviselés mellett a légvédelmi képesség javítására is szüksége van. Éppen ezért a Kolumbiai Légierő célja egy olyan sugárhajtású kiképzőgép rendszerbe állítása, amely a levegő-föld mellett levegő-levegő harci képességekkel is büszkélkedhet.

Az M-346FA hét külső rögzítési ponttal rendelkezik, amelyekhez levegő-levegő és levegő-föld fegyverek széles választéka függeszthető, valamint modern rendszerekkel, érzékelőkkel és felszerelésekkel rendelkezik, mint például a Grifo radar. Ráadásul egyike azon kevés kiképző repülőgépeknek, amelyek légi utántöltési képességgel büszkélkedhetnek.

2021-ben az újabb, M-346-os kiképző repülőgépekre vonatkozó eladás bejelentésekor még nem nevezték meg a rendelő kilétét, mostanra azonban már fotókkal is bizonyítható, hogy Katar is csatlakozott a típust üzemeltetők sorához.
bővebben ...

Az M-346 egy igazán bevált repülőgép, hét országban áll már szolgálatban, köztük Katarban is, amely nemrég csatlakozott a felhasználókhoz.

Forrás: https://www.blogbeforeflight.net/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 16., 09:26
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.
2024. 07. 16., 13:52
Véget ért 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság - A „szolnoki szikrázás” a csodálatos színek mellett a fény és árnyék izgalmas játékának megörökítésére is lehetőséget kínált. A fekete-fehér fotók soha el nem múló varázsával.
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.