2024. 07. 20. szombat
Illés
: 391 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyre problémásabb az FGFA projekt India számára

JETfly  |  2014. 09. 02., 10:27

Indiai források szerint az ország illetékesei egyre nagyobb fenntartásokkal kezelik az oroszokkal közös FGFA projekt lassú haladását. Ennek egyik fő oka a nyár elején kigyulladt PAK FA prototípus, amely az incidens időpontjában éppen az indiaiaknak tartott bemutató repülést Zsukovszkijban. A probléma okait és megoldásait azóta sem ismertették az indiai féllel, mint ahogy számos más felmerülő műszaki kérdés megoldását sem. A hírek szerint Újdelhiben kifejezetten nem örülnek annak a ténynek, hogy bár elvileg egyenrangú felek a fejlesztésben, az oroszok nem szívesen osztják meg velük a PAK-FA-val kapcsolatos technológiai részleteket, melyek az indiai gép alapját jelentik a jövőben.

Az indiai pénzre viszont nagy szüksége van a projektnek, egyes források szerint eddig mintegy 295 millió dollárral szálltak be a fejlesztés első szakaszába. Ezért cserébe természetesen minél jobban szerették volna figyelemmel követni a részleteket, végül az oroszok némileg engedtek a nyomásnak, és beleegyeztek egy demonstrációs célú repülés végrehajtásába, amely számukra igen szerencsétlenül végződött, ráadásul az ázsiai ország szakemberei még csak a gép közelébe sem mehettek.

Az indiaiak egyelőre úgy érzik, hogy egy megoldatlan problémahalmazon kívül gyakorlatilag semmijük nincs a repülőgéppel kapcsolatban, így érthető az aggodalmuk. Kérdések merültek fel bennük a karbantartással, a hajtómüvel, a lopakodó képességgel, a fegyverrendszerrel illetve repülésbiztonsággal kapcsolatban, melyekre többnyire nem kaptak válaszokat, ők viszont addig nem is szeretnének tovább lépni a programban.

PAK FA

A hajtómü esetében is, az indiaiak jelezték, hogy nem elégedettek a Szu-30-as hajtómüvének továbbfejlesztett változatával, ami a PAK FA-ba került, Oroszország válaszában a módosítást többlet összegekért cserébe vállalta.

Arról, hogy idegen ország tesztpilótái repülhessenek a géppel, az oroszok egyelőre hallani sem akarnak, ráadásul Indiát fejlesztőpartnerből finanszírozó partnerré minősítették vissza, akik így állítólag a 10,5 milliárd dolláros projekt 50%-os költségviselése ellenében a munkából 13%-os részesedést kaphatnak. Így az állami kézben lévő Hindustan Aeronautics Limited futómü abroncsok, az alap navigációs berendezések, a radarhütés, a lézeres célmegjelölő berendezés és a head-up display (HUD) gyártásában müködhet közre, a hazai gyártású alkatrészek száma pedig minimális lesz, a többséget ők is külföldről szerezhetik be.

A megoldatlan kérdésekkel és a többletköltségekkel egyelőre nem látni, hogy mikor is lehet Indiának ötödik generációs vadászrepülőgépe, azonban úgy tünik, hogy erre a következő évtizedig mindenképpen várniuk kell.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.
2024. 07. 16., 13:52
Véget ért 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság - A „szolnoki szikrázás” a csodálatos színek mellett a fény és árnyék izgalmas játékának megörökítésére is lehetőséget kínált. A fekete-fehér fotók soha el nem múló varázsával.
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.
2024. 07. 11., 10:35
Az 1991-es öbölháborúban lelőtt repülőgépek személyzetének mentése lehangoló képet mutatott.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Románia - több európai országhoz hasonlóan - a Lockheed Martin ötödik generációs harci repülőgépével, az F-35-össel modernizálná légierejét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.