A Japán Védelmi Minisztérium képeket tett közzé az ország saját fejlesztésű, 5. generációs kísérleti repülőgépének első példányáról. A két hajtóműves repülőgép 14 méter hosszú, fesztávolsága 9 méter.
A tervek szerint a repülőgép berepülését a jövő év folyamán kezdhetik meg, a cél az, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy képesek önerőből, nyugati partnerek nélkül is megépíteni a repülőgépet. A gép fejlesztéséért a minisztérium Müszaki Kutató és Fejlesztési Intézete a Mitsubishi céggel közösen felel. A jelenleg Experimental Advanced Technological Demostrator (ATD-X) néven futó projektben és az ország legfejlettebb rendelkezésre álló technológiáit hasznosították a fejlesztés során. Ide tartozik például az első hazai fejlesztésü utánégetős sugárhajtómü, amely képes a tolóerő-vektorálásra is, illetve a karbonból készült radarabszorbens anyagok.
A prototípus idén májusban készült el, az első repülést pedig januárra tervezik. A kormány 2018-ban dönt a program további sorsáról az eredmények függvényében, és ha minden megfelelően halad, akkor 2027-ben megtörténhet a hadrendbe állítás. A szintén hazai gyártású F-2 vadászrepülőgép gyártását 2011-ben fejezték be, kivonását pedig 2028-ra időzítik, valószínüleg az új típus rendszerbe állításával összhangban.
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.