Mint arról korábban beszámoltunk, nem túl szerencsésen teltek az augusztus 5-én tartott nemzeti ünnepségek a Horvát Légierő számára, hiszen két súlyos műszaki hiba is volt aznap, amelyből az egyik gépvesztéssel is végződött. Szokatlan módon mindkét esetben ugyanaz a pilóta volt a szenvedő alany.
Stanko Hr¾enjak alezredes először a Zadar-Zemunik repülőbázison hajtott végre kényszerleszállást, miután az általa vezetett MiG-21-esnek nem nyílt ki a bal főfutója. A Horvátország függetlenségének 19. évfordulóján tartott ünnepség szerencsésen végződött, hiszen végül sikerült kiengedni a kérdéses futómüvet is és végrehajtani a leszállást. Az ex-jemeni, 135-ös oldalszámú MiG-21bisz D repülőgép nemrég érkezett meg az ukrajnai nagyjavításból és a repülőesemény kivizsgálását rögtön megkezdték. Leszállás után Hr¾enjak alezredest átszállították a Zágráb-Pleso repülőbázisra bemutatót repülni a Horvát Légierő 121-es oldalszámú MiG-21-esével, amely nem esett át nagyjavításon. A bemutatón egyébként a frissen nagyjavított 131-es oldalszámú példány is részt vett.
A szerencsésebb 135-ös oldalszámú, nagyjavított MiG-21bisz D
Repülés közben az alezredes által vezetett repülőgép fő hidraulika rendszere meghibásodott, amelynek következtében a jobb oldali főfutót nem sikerült kiengedni. Miután sikerült a problémát elhárítani, engedélyt kapott a leszállásra, azonban 1600 láb (kb. 488 m) magasságban a repülőgép fő- és tartalék hidraulika rendszere is felmondta a szolgálatot, melyet követően robbanás történt a hajtómüben és tüz ütött ki a repülőgép farok részénél, amelynek észlelésekor Hr¾enjak alezredes a katapultálás mellett döntött. Körülbelül 650 láb (kevesebb, mint 200 m) magasságon hagyta el a repülőgépet, pár másodperccel azelőtt, hogy az a földhöz csapódott, mintegy 3 km-re a repülőtértől. A pilóta sérülésekkel ugyan, de szerencsére megúszta a balesetet.
A pályafutását szomorúan befejező, 121-es oldalszámú MiG-21bisz D
A 121-es oldalszámú MiG-21bisz D egyike volt a Horvát Légierő azon két darab MiG-21-esének, amely a békeidős készenléti szolgálatot látta el 2013 októbere óta. Az ominózus repülőgépet a tervek szerint idén, augusztus 15-én vonták volna ki a hadrendből. Horvátország nemrégiben vehetett át 7 darab, Ukrajnában nagyjavított MiG-21-est, amelyet további 5 példány követ majd a jövőben. A tervek szerint 2024-ig maradnak rendszerben ezek a repülőgépek.
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.