2024. 05. 28. kedd
Csanád, Emil
: 385 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Két műszaki hiba és egy katapultálás, mindez egy napon

JETfly  |  2014. 08. 14., 12:45

Mint arról korábban beszámoltunk, nem túl szerencsésen teltek az augusztus 5-én tartott nemzeti ünnepségek a Horvát Légierő számára, hiszen két súlyos műszaki hiba is volt aznap, amelyből az egyik gépvesztéssel is végződött. Szokatlan módon mindkét esetben ugyanaz a pilóta volt a szenvedő alany. 

Stanko Hr¾enjak alezredes először a Zadar-Zemunik repülőbázison hajtott végre kényszerleszállást, miután az általa vezetett MiG-21-esnek nem nyílt ki a bal főfutója. A Horvátország függetlenségének 19. évfordulóján tartott ünnepség szerencsésen végződött, hiszen végül sikerült kiengedni a kérdéses futómüvet is és végrehajtani a leszállást. Az ex-jemeni, 135-ös oldalszámú MiG-21bisz D repülőgép nemrég érkezett meg az ukrajnai nagyjavításból és a repülőesemény kivizsgálását rögtön megkezdték. Leszállás után Hr¾enjak alezredest átszállították a Zágráb-Pleso repülőbázisra bemutatót repülni a Horvát Légierő 121-es oldalszámú MiG-21-esével, amely nem esett át nagyjavításon. A bemutatón egyébként a frissen nagyjavított 131-es oldalszámú példány is részt vett. 

MiG-21

A szerencsésebb 135-ös oldalszámú, nagyjavított MiG-21bisz D

Repülés közben az alezredes által vezetett repülőgép fő hidraulika rendszere meghibásodott, amelynek következtében a jobb oldali főfutót nem sikerült kiengedni. Miután sikerült a problémát elhárítani, engedélyt kapott a leszállásra, azonban 1600 láb (kb. 488 m) magasságban a repülőgép fő- és tartalék hidraulika rendszere is felmondta a szolgálatot, melyet követően robbanás történt a hajtómüben és tüz ütött ki a repülőgép farok részénél, amelynek észlelésekor Hr¾enjak alezredes a katapultálás mellett döntött. Körülbelül 650 láb (kevesebb, mint 200 m) magasságon hagyta el a repülőgépet, pár másodperccel azelőtt, hogy az a földhöz csapódott, mintegy 3 km-re a repülőtértől. A pilóta sérülésekkel ugyan, de szerencsére megúszta a balesetet.

A pályafutását szomorúan befejező, 121-es oldalszámú MiG-21bisz D

A 121-es oldalszámú MiG-21bisz D egyike volt a Horvát Légierő azon két darab MiG-21-esének, amely a békeidős készenléti szolgálatot látta el 2013 októbere óta. Az ominózus repülőgépet a tervek szerint idén, augusztus 15-én vonták volna ki a hadrendből. Horvátország nemrégiben vehetett át 7 darab, Ukrajnában nagyjavított MiG-21-est, amelyet további 5 példány követ majd a jövőben. A tervek szerint 2024-ig maradnak rendszerben ezek a repülőgépek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 17., 11:26
Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.
2024. 05. 21., 10:18
A magyar cég saját megrendelőinek végez majd repülőgép-karbantartást a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit.

  Legfrissebbek most

A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.