2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 412 Ft   : 400 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Két műszaki hiba és egy katapultálás, mindez egy napon

JETfly  |  2014. 08. 14., 12:45

Mint arról korábban beszámoltunk, nem túl szerencsésen teltek az augusztus 5-én tartott nemzeti ünnepségek a Horvát Légierő számára, hiszen két súlyos műszaki hiba is volt aznap, amelyből az egyik gépvesztéssel is végződött. Szokatlan módon mindkét esetben ugyanaz a pilóta volt a szenvedő alany. 

Stanko Hr¾enjak alezredes először a Zadar-Zemunik repülőbázison hajtott végre kényszerleszállást, miután az általa vezetett MiG-21-esnek nem nyílt ki a bal főfutója. A Horvátország függetlenségének 19. évfordulóján tartott ünnepség szerencsésen végződött, hiszen végül sikerült kiengedni a kérdéses futómüvet is és végrehajtani a leszállást. Az ex-jemeni, 135-ös oldalszámú MiG-21bisz D repülőgép nemrég érkezett meg az ukrajnai nagyjavításból és a repülőesemény kivizsgálását rögtön megkezdték. Leszállás után Hr¾enjak alezredest átszállították a Zágráb-Pleso repülőbázisra bemutatót repülni a Horvát Légierő 121-es oldalszámú MiG-21-esével, amely nem esett át nagyjavításon. A bemutatón egyébként a frissen nagyjavított 131-es oldalszámú példány is részt vett. 

MiG-21

A szerencsésebb 135-ös oldalszámú, nagyjavított MiG-21bisz D

Repülés közben az alezredes által vezetett repülőgép fő hidraulika rendszere meghibásodott, amelynek következtében a jobb oldali főfutót nem sikerült kiengedni. Miután sikerült a problémát elhárítani, engedélyt kapott a leszállásra, azonban 1600 láb (kb. 488 m) magasságban a repülőgép fő- és tartalék hidraulika rendszere is felmondta a szolgálatot, melyet követően robbanás történt a hajtómüben és tüz ütött ki a repülőgép farok részénél, amelynek észlelésekor Hr¾enjak alezredes a katapultálás mellett döntött. Körülbelül 650 láb (kevesebb, mint 200 m) magasságon hagyta el a repülőgépet, pár másodperccel azelőtt, hogy az a földhöz csapódott, mintegy 3 km-re a repülőtértől. A pilóta sérülésekkel ugyan, de szerencsére megúszta a balesetet.

A pályafutását szomorúan befejező, 121-es oldalszámú MiG-21bisz D

A 121-es oldalszámú MiG-21bisz D egyike volt a Horvát Légierő azon két darab MiG-21-esének, amely a békeidős készenléti szolgálatot látta el 2013 októbere óta. Az ominózus repülőgépet a tervek szerint idén, augusztus 15-én vonták volna ki a hadrendből. Horvátország nemrégiben vehetett át 7 darab, Ukrajnában nagyjavított MiG-21-est, amelyet további 5 példány követ majd a jövőben. A tervek szerint 2024-ig maradnak rendszerben ezek a repülőgépek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.