2025. 02. 13. csütörtök
Ella, Linda
: 401 Ft   : 385 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyelőre a spanyolok is búcsút mondtak az F-35-ösnek

JETfly  |  2014. 05. 30., 15:42

A Spanyol Haditengerészet jövőjével kapcsolatos egyik legnagyobb kérdés megoldódni látszik, ugyanis a kiöregedő Harrierek leváltását egy 2025-ig tartó, 70 millió eurós üzemidő hosszabbítással parkolópályára helyezték. Így a váltótípusként számon tartott F-35B-nek várnia kell, amíg pénzügyileg elérhetővé válik Spanyolország számára.

Ezzel a spanyol haditengerészeti repülés jövője biztosítottnak látszik, korábban ugyanis évekig kétséges volt, hogy mi lesz a haderőnem sorsa 2020 után. A Principe de Asturias repülőgép-hordozó nyugdíjazását követően a Haditengerészet nekilátott a Harrier flotta leépítésének. Négy gépet 11 millió eurós modernizációt követően vontak ki a szolgálatból, gazdasági okokra hivatkozva.

Nagyot változott azonban a helyzet május 23-án, amikor a Miniszterek Tanácsának ülését követően a kormány bejelentette a szándéknyilatkozatot a Harrierek további üzemeltetéséről, amely eredetileg következő decemberig tartott volna. Az utóbbi tíz év alatt megtakarított 70 millió euróból tervezik finanszírozni a flottához szükséges eszközöket és alkatrészeket, amelyekkel akár 2025 után is levegőben maradhatnak a gépek.

Jelenleg az amerikai gyártású F-35B Lightning II az egyetlen rövid úton fel-, illetve függőlegesen leszálló (STOVL) típus, amely megfelel a Spanyol Haditengerészet igényeinek. Az összes többi, Harrier-üzemeltető ország (Egyesült Államok, Olaszország illetve korábban az Egyesült Királyság) is már letette voksát a gép mellett. A spanyolok 2010-ben még 15-20 repülőgép beszerzésével számoltak, azonban gazdasági okokból egyelőre megvalósíthatatlan ez az elképzelés.

Harrier

Egyes források szerint a Haditengerészetnek sikerült olyan pénzügyi tervet letenni az asztalra, amellyel elérhetővé vált volna néhány F-35B beszerzése, végül azonban ezt a vezérkar nem fogadta el a magas költségek miatt. A lehetséges jövőbeli tervek között szerepel olyan opció is, hogy az amerikai rendszeresítést követően Egyesült Államok gépeit vennék igénybe a spanyolok egészen addig, amíg gazdaságilag egyenesbe nem jönnek, hogy megvehessék a saját gépeiket.

A Spanyol Haditengerészet korábban igen komoly kritikát kapott, mivel a brit Harrierek leállításával szinte kimeríthetetlen alkatrészforráshoz juthattak volna igen méltányos áron, azonban az üzlet nem jött létre. Állítólag tárgyalások is folytak a két fél között, azonban a spanyolok által megkövetelt feltételek nem feleltek meg a britek számára, akik így az USA-ba értékesítették a rendszerből kivont több mint 70 gépet. Az amerikaiak számára egyébként szintén fontos volt az üzlet létrejötte, mivel előre látták, hogy a Harrierek váltótípusának szánt 5. generációs vadászrepülőgép nem áll majd hadrendbe az előre meghatározott időre.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-28 13:19:16
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.