Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Maláj Királyi Légierő a közeljövőben tervezi leváltani a kiöregedő MiG-29N flottáját, azonban a szűkös költségvetés miatt érdemi előrelépés nem történt a váltótípus kiválasztásában. A jövőbeni tervekről most friss információk láttak napvilágot azon a sajtókonferencián, melyet a légierő Kuantan légibázisán tartottak.
A Kuantan légibázison lezajlott sajtóeseményen a légierő parancsnoka elmondta, hogy a még hadrendben álló Fulcrumokat várhatóan 2015 végéig tartják rendszerben. A közelgő kivonás ellenére a vadászgépek továbbra is napi szinten biztosítják a készültséget, melybe most a sajtó képviselői is bepillantást nyerhettek. A készültségi hangárból kiguruló maláj MiG-29-eseket a próbariasztás során egy, a légteret megsértő C-130 Herculesre emelték, mely gépen ezúttal a sajtó munkatársai is utazhattak, illetve fotózhatták a szállítógép mellé repülő MiG-29-eseket. A földi program részeként pedig ellátogattak a kiszolgáló létesítményekbe, többek között a szimulátorközpontba is.
Keszi bemutató maláj módra
A légierő parancsnoka beszédében arra is kitért, hogy ha a kormány dönt a Fulcrumok váltótípusának beszerzéséről, akkor vélhetően az új gépek hadrendbe állításáig szükség lesz a kiválasztott típus bérlésére is, kitöltve ezzel a rendszerbe állításig tartó ürt. A parancsnok szerint ez a bérlési folyamat a MiG-29N-ek 2015-ös leváltását követően akár 2018-ig is elhúzódhat. Mint megerősítette, két cég nyújtott be olyan pályázatot, melyben a gépek eladásán túl a bérbeadási lehetőséget is tudják biztosítani, ezek a Saab (Gripen) és a Eurofighter (Typhoon).
Maláj MiG-29-es a próbariasztás előtt
A Dassault tartalékgépek hiányában nem tud bérbeadni Rafale-okat, csak eladásra tudják kínálni típusukat, a Szuhoj is csak eladásra kínálja Szu-30-asát, a Boeing Super Hornet ajánlatát "bonyolult" jelzővel illette a parancsnok. Hozzátette azt is, hogy a kiöregedő Fulcrumok leváltása csak egy a sok közül, ami a közeljövőben esedékessé válik a haderőben: a lista elején most a tengerészeti járőrgépek, illetve légtérellenőrző repülőgépek beszerzése szerepel, de aktuálissá vált a Martello radarrendszerek és az Alouette helikopterek leváltása is.
2015-ben búcsúzhat a duplasvancú a Maláj Királyi Légierőtől
A jelenlegi maláj tervek szerint jövőre búcsúzó MiG-29-esek leváltását célzó tendert még 2010-ben írták ki, melyen az orosz Roszoboronexport a Szu-30MKM-mel, a Boeing a F/A-18E/F Super Hornettel, a Lockheed Martin az F-16-ossal, a Dassault a Rafale-lal, a svédek pedig a Saab JAS-39 Gripennel indultak, továbbá a brit BAE Systems is eladásra kínálta fel Eurofighter Typhoon típusát. A tender az évek során mind darabszámban, mind pedig a szóba jöhető pályázók számában csökkent, végül már csak 18 gépet vásároltak volna a négy versenyben maradt típusból (Super Hornet, Gripen, Rafale, Typhoon). Most úgy tünik, hogy a Gripen és a Typhoon maradt versenyben, mely típusok valamelyike a jövőben a MiG-29N-ek utódja lehet Malajziában.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.