2014. február 17-én, hétfőn gépeltérítés történt az Ethiopian Airlines légitársaság egyik Boeing 767-es utasszállító repülőgépén: a gép 202 utassal a fedélzetén Addisz-Abebából indult útnak Rómába, azonban célállomását nem érte el, mivel a másodpilóta eltérítette a 767-est Svájc felé, tette mindezt azért, hogy menedékjogot kérhessen. Az utasszállítót - belépve Svájc légterébe - azonban nem a Svájci Légierő vadászgépei fogták el, hanem olasz Typhoon-ok és francia Mirage-ok, mivel az eset reggel 6 óra előtt történt, ami kiesik a svájci készültség 8-tól 17 óráig terjedő hivatali idejéből.
A svájci készültség földön maradása nagy visszhangot váltott ki a hazai és nemzetközi sajtóban egyaránt, az esethez kapcsolódó cikkek főcímei között olvasható volt például ez is: "Megtámadná Svájcot? Tegye mindezt reggel 8 előtt vagy 17 óra után". A légierő szóvivője elmondta, hogy a svájci készültséget csak hivatali időben riasztják, mindezt azzal indokolta, hogy korlátozott a megfelelő képzettségü vadászpilóta légierejükben, illetve igen nagy összeget emésztene fel a 24 órás készültség folyamatos biztosítása. A szóvivő hozzátette, hogy hivatali időn kívül a légtér így sem marad felügyelet nélkül, hiszen ilyen esetekre van megállapodásuk a szomszédos országokkal, pont ezért riasztották az eltérített B767-es elfogására az olasz Gioia del Colle légibázison állomásozó Eurofighter Typhoon-okat, illetve a francia Mirage 2000-eseket.
Francia Mirage 2000 (Fotó: Francia Légierő)
Az Ethiopian Airlines utasszállítóját a vadászgépek végül Genf repülőteréig kísérték, ahol sikeres leszállást hajtott végre. A gépeltérítő másodpilótát már a helyszínen várta a helyi rendőrség. Információk szerint nem kap majd menedékjogot, tettéért viszont akár 20 év börtönbüntetést is kaphat.
Földön az eltérített Boeing 767-es (Fotó: AFP)
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.