2013. október 21-én egy kisebb hadgyakorlat kapcsán Bulgáriába, a Graf Ignatievo légibázisra látogatott két olasz Eurofighter Typhoon, illetve kíséretként egy C-130J Hercules szállítógép. A Grosseto-ban települő 4. ezredtől érkező, pilótákat és a kiszolgáló személyzetet is tömörítő 35 fős küldöttség a gyakorlás mellett marketing céllal is érkezett, hiszen Bulgáriában továbbra is napirendi pont, hogy a kiöregedő vadászgép flottát milyen típus váltja a jövőben.
Az olasz Typhoonok korábban még soha nem jártak Graf Ignatievo-ban, a mostani alkalom - igaz nem volt hosszú - de sikerrel zárult: az olasz vadászok 6 repülés során körülbelül 15 órát töltöttek a levegőben, beleértve a bolgár bázisra történő érkezést, illetve távozást. A Typhoon képességeinek bemutatása mellett a látogatás a szovjet eredetú földi kiszolgáló berendezések alkalmazásában is sikeresnek bizonyult.
Múlt - jövő - jelen?
A Eurofighter konzorcium bolgár kampánya még 2011-ben indult, amikor a bolgár védelmi minisztérium az MRF (Multi-Role Fighter) program keretein belül újgenerációs, többfeladatú harci repülőgépeket kívánt beszerezni. A tender kiírására az eredeti tervek szerint 2012-ben kerülhetett volna sor, ez azonban pénzügyi okok miatt eddig nem valósult meg. Bulgária 2011 januárjában kért ajánlatot Franciaországtól (használt Mirage 2000-5), Németországtól (Eurofighter Typhoon, Tranche 3 verzió), Svédországtól (JAS-39C/D Gripen) és az Egyesült Államoktól (Boeing F/A-18E/F, Lockheed Martin F-16A/B Block 25 vagy F-16C/D Block 50/52), továbbá Olaszországot is megkeresték (használt Eurofighter Typhoon, Tranche 1 verzió).
Ez utóbbi kapcsán már konkrét darabszámról is beszéltek az olaszok: 9 példányt kínálnának a bolgároknak a kapcsolódó logisztikai háttér, illetve a pilóták kiképzésének biztosításával együtt. Az eredeti tervek szerint Bulgária az elöregedő MiG-21 és Szu-25 flottát váltaná a tender keretein belül beszerzett gépekkel, melyek egy darabig még párhuzamosan üzemelhetnének a modernizált MiG-29-esekkel. A tender kiírásának késedelme miatt Bulgária - logikus lépésként - korábban több MiG-21-es üzemidő hosszabbításáról is döntött.
A bolgár Fulcrum flottát tekintve az ország 2006 márciusában írt alá egy 48 millió dolláros szerződést az RSZK MiG-gel, melynek értelmében 12 együléses és 4 kétüléses Fulcrumot újítottak fel, így üzemidejüket 40 évre (4 000 repült órára) hosszabbították meg. Az első felújított bolgár MiG-29-es 2007. november 29-én állt ismét szolgálatba a Graf Ignatievo légibázison.
Fotók: Alenia Aermacchi
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.