Különböző hírforrások szerint végéhez közelednek a tárgyalások Szerbia és Oroszország között, a szerb légvédelem korszerűsítésének kapcsán. Szerbia fejleszteni kívánja fegyveres erőinek védelmi képességeit, méghozzá Sz-300 típusú légvédelmi rakéta rendszerrel, valamint új MiG-29-esekkel.
Szerbia nem az egyetlen ország, amely a jövőben is MiG-29-esekkel képzeli el légtérvédelmének ellátását, hisz Lengyelországban jelenleg is folyik a Lengyel Légierő MiG-jeinek korszerüsítése, amely által 2028-ig is rendszerben maradhatnak ezek a repülőgépek. A Szerbia által megvásárolni kívánt MiG-29M2 változat példányai új repülőgépek, és a MiG gyár vezérigazgatója, Viktor Korotkov elmondta, hogy a sárkányszerkezet jelentős része kompozit anyagokból készül, továbbá RAM (Radar Abszorbens Anyag) bevonattal rendelkezik, melyek együttesen jelentősen csökkentik a repülőgép radar általi felderíthetőségét. Amellett, hogy a repülőgép a kornak megfelelő fedélzeti elektronikával rendelkezik, lehetőség van az orosz fegyverek mellett nyugati társaik integrálására is.
Szerb MiG-29B, háttérben egy MiG-29M2-vel még 2012-ben Batajnicában (Fotó: Igor Salinger)
Az MiG-29M2 a MiG-35 egyik exportváltozata, amit eredetileg az Indiai Légierő által kiírt MMRCA tenderre (amelyen végül a francia Rafale nyert) terveztek. A típus a megrendelő igényeinek megfelelően felszerelhető tolóerővektor-eltérítéses hajtómüvekkel, melyekkel a MiG-29OVT változat is rendelkezik.
Készülődés a 2013-as MAKS-ra: egy friss videó a MiG-29OVT-ről, hogy mit is tud a levegőben...
Szerbia összesen 6 példányt kíván rendszeresíteni az új típusból, azonban a szerződés lehetővé teszi a későbbiekben további 6 darab repülőgép beszerzését is. Mint ahogyan arról korábban már beszámoltunk, Aleksandar Vuèiæ, Szerbia első miniszterelnök-helyettese és védelmi minisztere 2013 májusában elmondta, hogy a szóban forgó típus beszerzési költségeit részletekben fogják majd rendezni az oroszokkal, azonban a végösszeg nagyban függ majd a repülőgépek konkrét felszereltségétől, a fegyverzettől, valamint a pótalkatrészek mennyiségétől is. Egyébként az év eleji tárgyalások során felmerült lehetőségként a szerb MiG-21-esek modernizációja is.
A MiG-29M2 korszerü pilótafülkéje
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.