Izrael csökkenti katonai, illetve védelmi kiadásait, amelynek keretében az IDF (Izraeli Védelmi Erők) értékesíti azon régebbi technikai eszközeit, melyeket az aktív szolgálatból történő kivonást követően vészhelyzeti tartalékba helyeztek. Ezen értékesítésre szánt eszközök között szerepel az megmaradt Kfir vadászbombázók 25 példánya is.
A francia Dassault cég Mirage IIIC típusának alapjaiból kifejlesztett repülőgépből 185 darab épült és 1975-ben állt rendszerbe Izraelben. A Kfir egy 16 tonnás maximális felszálló súlyú többfeladatú harci repülőgép, amely jelentős változtatásokon esett át az eredeti francia típus kialakításához képest. Közel 6 tonna fegyver hordozására és 2400 km/h elérésére képes, szolgálati csúcsmagassága pedig 17 680 méter. Normál profilú harcászati hatósugara 700 km és egy átlagos bevetés során a levegőben töltött idő 2-3 óra is lehet. Izrael a 90-es évek második felében 20 év szolgálat után kivonta hadrendjéből és lekonzerválva készenléti tartalékba helyezte a típus példányait. A Kfir 2 darab 30mm-es DEFA 553 típusú beépített gépágyúval rendelkezik, fegyverzetében rövid hatótávolságú infravörös önirányítású levegő-levegő rakéták, valamint lézer és GPS vezérlésü bombák, Maverick levegő-föld rakéták, továbbá radarelhárító rakéták is megtalálhatóak. A Kolumbia számára szállított Kfirek rendelkeznek elektronikus felderítő konténerekkel, melyekkel nyomon tudják követni a lázadók, valamint a kábítószer bandák tevékenységét és az intelligens bombák segítségével hathatósan fel is tudnak lépni azok ellen nagyobb távolságban lévő területeken is.
Kolumbiai Kfir C10
Kolumbia 1989-ben vásárolt 13 darab Kfir C7 változatú repülőgépet, darabonként körülbelül 15 millió dollár értékben és 2009-ben ezek közül még 12 üzemelt, amikor is további 13 példányt vásárolt Izraeltől a dél-amerikai állam. Ezek a C10 változatú Kfirek új fedélzeti lokátorral rendelkeznek, amellyel képesek lehetnek akár 140 km-ről is felderíteni légi-, illetve földfelszíni célokat. Az új verzió ára közel 20 millió dollár volt példányonként. Kolumbia a régi C7 változatú példányait is C10 verzióra alakíttatta. Ecuador és Srí Lanka is vásárolt a feleslegessé vált és korszerüsített izraeli Kfirekből. Ecuador a Peru ellen folytatott 1995-ös rövid háborúban használta sikeresen a Kfireket és egy évtizeddel később Srí Lanka is bevetette a polgárháborúban. Az Egyesült Államok a 80-as évek derekán bérelt Izraeltől 25 darab Kfirt kiképzési célokból a haditengerészet és a tengerészgyalogság számára. Az F-21A Lion néven futó típust rövid ideig, mindössze 1989-ig használta az USA. Izrael további számos Kfir példányt értékesíthetett volna az évek folyamán különböző országoknak, azonban az értékesítéshez minden esetben szükség volt az Egyesült Államok hozzájárulására, mivel a repülőgépek amerikai gyártmányú hajtómüvel (General Electric J79) vannak felszerelve.
Az elmúlt napokban két hivatalos bejelentés is érkezett a Kanadai Királyi Légierő megújuló kiképző repülőgép flottája kapcsán: az új típusok érkezésére már nem is kell túl sokat várni.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.