2025. 01. 19.
Márió, Sára
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

JETfly  |  2013. 06. 25., 09:36

2013. június 23-án, a spanyolországi Albacete-ben, egy nyílt nap keretében búcsúztak a Spanyol Légierő Dassault Mirage F-1M repülőgépei az aktív szolgálattól. Az alábbi cikk egy rövid visszatekintés a típus spanyol pályafutására, melyet a GAR (Global Aviation Resource) csapat archív képeit tartalmazó galériával illusztrálunk.

Spanyolország eredetileg 15 db F-1C változatú Mirage-t szerzett be, még 1975 júniusában, részben a Marokkóban akkoriban növekvő feszültségek miatt. Az új repülőgépek a 141. repülőszázadhoz kerültek, amely a 14. ezredhez tartozott. Az F-1C egy minden időjárási körülmények között üzemeltethető elfogó vadászrepülőgép volt, amely egy Thomson-CSF Cyrano IV típusú fedélzeti lokátorral és korlátozott levegő-föld képességgel rendelkezett. Fegyverzetébe a 2 db beépített DEFA 553 30mm-es gépágyún kívül, a Matra R530 típusú közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták tartoztak. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Az ezt követő években összesen 73 db új repülőgép került beszerzésre, melyek közül 45 F-1CE, 22 F-1EE (az F-1E exportváltozata), valamint 6 F-1BE (kétüléses kiképző változat), további 5 darabot Franciaországtól, illetve 13 darabot Katartól használtan szereztek be, ezzel a teljes spanyol Mirage F-1 flotta 91 darabos lett. A Spanyol Légierő F-1CE típusú gépei némi átalakítással képessé lettek téve az amerikai AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták hordozására. Az F-1EE változatok modernizált fedélzeti berendezésekkel rendelkeztek, amelyek közé tartozott az új fedélzeti számítógép, a Head Up Display (HUD), a SAGEM-Kearfott inerciális navigácós rendszer, a modernizált és digitálissá tett Cyrano IV fedélzeti lokátor, valamint a fix légi utántöltő csonk. Ezen változat érkezésekor a Spanyol Légierő létrehozta a 142. repülőszázadot, amely akkor a Kanári-szigeteken lévő Gandoban állomásozó 46. repülőezred kötelékébe tartozott. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

A 90-es évek közepén 51 db együléses-, valamint 4 db kétüléses változatot átalakítottak F-1M verzióra. A repülőgép jelentős modernizáláson ment keresztül, amely magába foglalt egy új nagyméretü Head Up Display-t (HUD), HOTAS rendszert, modernizált Cyrano IV fedélzeti lokátort, amely 4 különböző üzemmódjával jelentősen megnövelte a repülőgép levegő-föld képességeit. A repülőgépet emellett kompatibilissé tették az éjjellátó készülék használatára, új SAGEM ULISS 47 típusú inerciális navigációs rendszert kapott, valamint képes lett az AIM-9 JULI változatú Sidewinder levegő-levegő rakéta hordozására.

2006 augusztusától, 4 hónapon keresztül a Spanyol Légierő F-1M repülőgépei látták el a baltikumi légi rendészeti feladatokat, 10. résztvevő NATO kontingensként. A spanyol pilóták által „La abuela”-nak vagyis nagymamának keresztelt típus 1986 óta rendszeres résztvevője volt az évente megrendezésre kerülő NATO „Tiger Meet”-nek, azonban mostantól a Spanyol Légierő már a Typhoon típussal vesz majd részt ezeken a gyakorlatokon.

Az F-1M típus utolsó spanyol üzemeltetője az Albacete-ben állomásozó 14. repülőezred volt, amelynek két repülőszázada (a 141. „Patanes” és a 142. „Tigres”) a típus kivonásakor elérte a mérföldkőnek számító 200 000 repült órát. Európában már csak a Francia Légierő üzemelteti a típus F-1CR felderítő változatát, de a tervek szerint 2014-ben náluk is kivonásra kerül. Ezután sajnos Európában már csak az emlékeinkben él majd ez a rendkívül kecses és szép repülőgép, viszont talán egy ideig még megtalálható lesz Líbia, Marokkó, Gabon és Irán légierejében.

Képgalériánk forrása: http://globalaviationresource.com

Galéria: Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.