2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

JETfly  |  2013. 06. 25., 09:36

2013. június 23-án, a spanyolországi Albacete-ben, egy nyílt nap keretében búcsúztak a Spanyol Légierő Dassault Mirage F-1M repülőgépei az aktív szolgálattól. Az alábbi cikk egy rövid visszatekintés a típus spanyol pályafutására, melyet a GAR (Global Aviation Resource) csapat archív képeit tartalmazó galériával illusztrálunk.

Spanyolország eredetileg 15 db F-1C változatú Mirage-t szerzett be, még 1975 júniusában, részben a Marokkóban akkoriban növekvő feszültségek miatt. Az új repülőgépek a 141. repülőszázadhoz kerültek, amely a 14. ezredhez tartozott. Az F-1C egy minden időjárási körülmények között üzemeltethető elfogó vadászrepülőgép volt, amely egy Thomson-CSF Cyrano IV típusú fedélzeti lokátorral és korlátozott levegő-föld képességgel rendelkezett. Fegyverzetébe a 2 db beépített DEFA 553 30mm-es gépágyún kívül, a Matra R530 típusú közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták tartoztak. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Az ezt követő években összesen 73 db új repülőgép került beszerzésre, melyek közül 45 F-1CE, 22 F-1EE (az F-1E exportváltozata), valamint 6 F-1BE (kétüléses kiképző változat), további 5 darabot Franciaországtól, illetve 13 darabot Katartól használtan szereztek be, ezzel a teljes spanyol Mirage F-1 flotta 91 darabos lett. A Spanyol Légierő F-1CE típusú gépei némi átalakítással képessé lettek téve az amerikai AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták hordozására. Az F-1EE változatok modernizált fedélzeti berendezésekkel rendelkeztek, amelyek közé tartozott az új fedélzeti számítógép, a Head Up Display (HUD), a SAGEM-Kearfott inerciális navigácós rendszer, a modernizált és digitálissá tett Cyrano IV fedélzeti lokátor, valamint a fix légi utántöltő csonk. Ezen változat érkezésekor a Spanyol Légierő létrehozta a 142. repülőszázadot, amely akkor a Kanári-szigeteken lévő Gandoban állomásozó 46. repülőezred kötelékébe tartozott. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

A 90-es évek közepén 51 db együléses-, valamint 4 db kétüléses változatot átalakítottak F-1M verzióra. A repülőgép jelentős modernizáláson ment keresztül, amely magába foglalt egy új nagyméretü Head Up Display-t (HUD), HOTAS rendszert, modernizált Cyrano IV fedélzeti lokátort, amely 4 különböző üzemmódjával jelentősen megnövelte a repülőgép levegő-föld képességeit. A repülőgépet emellett kompatibilissé tették az éjjellátó készülék használatára, új SAGEM ULISS 47 típusú inerciális navigációs rendszert kapott, valamint képes lett az AIM-9 JULI változatú Sidewinder levegő-levegő rakéta hordozására.

2006 augusztusától, 4 hónapon keresztül a Spanyol Légierő F-1M repülőgépei látták el a baltikumi légi rendészeti feladatokat, 10. résztvevő NATO kontingensként. A spanyol pilóták által „La abuela”-nak vagyis nagymamának keresztelt típus 1986 óta rendszeres résztvevője volt az évente megrendezésre kerülő NATO „Tiger Meet”-nek, azonban mostantól a Spanyol Légierő már a Typhoon típussal vesz majd részt ezeken a gyakorlatokon.

Az F-1M típus utolsó spanyol üzemeltetője az Albacete-ben állomásozó 14. repülőezred volt, amelynek két repülőszázada (a 141. „Patanes” és a 142. „Tigres”) a típus kivonásakor elérte a mérföldkőnek számító 200 000 repült órát. Európában már csak a Francia Légierő üzemelteti a típus F-1CR felderítő változatát, de a tervek szerint 2014-ben náluk is kivonásra kerül. Ezután sajnos Európában már csak az emlékeinkben él majd ez a rendkívül kecses és szép repülőgép, viszont talán egy ideig még megtalálható lesz Líbia, Marokkó, Gabon és Irán légierejében.

Képgalériánk forrása: http://globalaviationresource.com

Galéria: Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.