2024. 11. 08. péntek
Zsombor
: 407 Ft   : 379 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

JETfly  |  2013. 06. 25., 09:36

2013. június 23-án, a spanyolországi Albacete-ben, egy nyílt nap keretében búcsúztak a Spanyol Légierő Dassault Mirage F-1M repülőgépei az aktív szolgálattól. Az alábbi cikk egy rövid visszatekintés a típus spanyol pályafutására, melyet a GAR (Global Aviation Resource) csapat archív képeit tartalmazó galériával illusztrálunk.

Spanyolország eredetileg 15 db F-1C változatú Mirage-t szerzett be, még 1975 júniusában, részben a Marokkóban akkoriban növekvő feszültségek miatt. Az új repülőgépek a 141. repülőszázadhoz kerültek, amely a 14. ezredhez tartozott. Az F-1C egy minden időjárási körülmények között üzemeltethető elfogó vadászrepülőgép volt, amely egy Thomson-CSF Cyrano IV típusú fedélzeti lokátorral és korlátozott levegő-föld képességgel rendelkezett. Fegyverzetébe a 2 db beépített DEFA 553 30mm-es gépágyún kívül, a Matra R530 típusú közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták tartoztak. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Az ezt követő években összesen 73 db új repülőgép került beszerzésre, melyek közül 45 F-1CE, 22 F-1EE (az F-1E exportváltozata), valamint 6 F-1BE (kétüléses kiképző változat), további 5 darabot Franciaországtól, illetve 13 darabot Katartól használtan szereztek be, ezzel a teljes spanyol Mirage F-1 flotta 91 darabos lett. A Spanyol Légierő F-1CE típusú gépei némi átalakítással képessé lettek téve az amerikai AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták hordozására. Az F-1EE változatok modernizált fedélzeti berendezésekkel rendelkeztek, amelyek közé tartozott az új fedélzeti számítógép, a Head Up Display (HUD), a SAGEM-Kearfott inerciális navigácós rendszer, a modernizált és digitálissá tett Cyrano IV fedélzeti lokátor, valamint a fix légi utántöltő csonk. Ezen változat érkezésekor a Spanyol Légierő létrehozta a 142. repülőszázadot, amely akkor a Kanári-szigeteken lévő Gandoban állomásozó 46. repülőezred kötelékébe tartozott. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

A 90-es évek közepén 51 db együléses-, valamint 4 db kétüléses változatot átalakítottak F-1M verzióra. A repülőgép jelentős modernizáláson ment keresztül, amely magába foglalt egy új nagyméretü Head Up Display-t (HUD), HOTAS rendszert, modernizált Cyrano IV fedélzeti lokátort, amely 4 különböző üzemmódjával jelentősen megnövelte a repülőgép levegő-föld képességeit. A repülőgépet emellett kompatibilissé tették az éjjellátó készülék használatára, új SAGEM ULISS 47 típusú inerciális navigációs rendszert kapott, valamint képes lett az AIM-9 JULI változatú Sidewinder levegő-levegő rakéta hordozására.

2006 augusztusától, 4 hónapon keresztül a Spanyol Légierő F-1M repülőgépei látták el a baltikumi légi rendészeti feladatokat, 10. résztvevő NATO kontingensként. A spanyol pilóták által „La abuela”-nak vagyis nagymamának keresztelt típus 1986 óta rendszeres résztvevője volt az évente megrendezésre kerülő NATO „Tiger Meet”-nek, azonban mostantól a Spanyol Légierő már a Typhoon típussal vesz majd részt ezeken a gyakorlatokon.

Az F-1M típus utolsó spanyol üzemeltetője az Albacete-ben állomásozó 14. repülőezred volt, amelynek két repülőszázada (a 141. „Patanes” és a 142. „Tigres”) a típus kivonásakor elérte a mérföldkőnek számító 200 000 repült órát. Európában már csak a Francia Légierő üzemelteti a típus F-1CR felderítő változatát, de a tervek szerint 2014-ben náluk is kivonásra kerül. Ezután sajnos Európában már csak az emlékeinkben él majd ez a rendkívül kecses és szép repülőgép, viszont talán egy ideig még megtalálható lesz Líbia, Marokkó, Gabon és Irán légierejében.

Képgalériánk forrása: http://globalaviationresource.com

Galéria: Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.