2024. 05. 28. kedd
Csanád, Emil
: 385 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

JETfly  |  2013. 06. 25., 09:36

2013. június 23-án, a spanyolországi Albacete-ben, egy nyílt nap keretében búcsúztak a Spanyol Légierő Dassault Mirage F-1M repülőgépei az aktív szolgálattól. Az alábbi cikk egy rövid visszatekintés a típus spanyol pályafutására, melyet a GAR (Global Aviation Resource) csapat archív képeit tartalmazó galériával illusztrálunk.

Spanyolország eredetileg 15 db F-1C változatú Mirage-t szerzett be, még 1975 júniusában, részben a Marokkóban akkoriban növekvő feszültségek miatt. Az új repülőgépek a 141. repülőszázadhoz kerültek, amely a 14. ezredhez tartozott. Az F-1C egy minden időjárási körülmények között üzemeltethető elfogó vadászrepülőgép volt, amely egy Thomson-CSF Cyrano IV típusú fedélzeti lokátorral és korlátozott levegő-föld képességgel rendelkezett. Fegyverzetébe a 2 db beépített DEFA 553 30mm-es gépágyún kívül, a Matra R530 típusú közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták tartoztak. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Az ezt követő években összesen 73 db új repülőgép került beszerzésre, melyek közül 45 F-1CE, 22 F-1EE (az F-1E exportváltozata), valamint 6 F-1BE (kétüléses kiképző változat), további 5 darabot Franciaországtól, illetve 13 darabot Katartól használtan szereztek be, ezzel a teljes spanyol Mirage F-1 flotta 91 darabos lett. A Spanyol Légierő F-1CE típusú gépei némi átalakítással képessé lettek téve az amerikai AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták hordozására. Az F-1EE változatok modernizált fedélzeti berendezésekkel rendelkeztek, amelyek közé tartozott az új fedélzeti számítógép, a Head Up Display (HUD), a SAGEM-Kearfott inerciális navigácós rendszer, a modernizált és digitálissá tett Cyrano IV fedélzeti lokátor, valamint a fix légi utántöltő csonk. Ezen változat érkezésekor a Spanyol Légierő létrehozta a 142. repülőszázadot, amely akkor a Kanári-szigeteken lévő Gandoban állomásozó 46. repülőezred kötelékébe tartozott. 

Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

A 90-es évek közepén 51 db együléses-, valamint 4 db kétüléses változatot átalakítottak F-1M verzióra. A repülőgép jelentős modernizáláson ment keresztül, amely magába foglalt egy új nagyméretü Head Up Display-t (HUD), HOTAS rendszert, modernizált Cyrano IV fedélzeti lokátort, amely 4 különböző üzemmódjával jelentősen megnövelte a repülőgép levegő-föld képességeit. A repülőgépet emellett kompatibilissé tették az éjjellátó készülék használatára, új SAGEM ULISS 47 típusú inerciális navigációs rendszert kapott, valamint képes lett az AIM-9 JULI változatú Sidewinder levegő-levegő rakéta hordozására.

2006 augusztusától, 4 hónapon keresztül a Spanyol Légierő F-1M repülőgépei látták el a baltikumi légi rendészeti feladatokat, 10. résztvevő NATO kontingensként. A spanyol pilóták által „La abuela”-nak vagyis nagymamának keresztelt típus 1986 óta rendszeres résztvevője volt az évente megrendezésre kerülő NATO „Tiger Meet”-nek, azonban mostantól a Spanyol Légierő már a Typhoon típussal vesz majd részt ezeken a gyakorlatokon.

Az F-1M típus utolsó spanyol üzemeltetője az Albacete-ben állomásozó 14. repülőezred volt, amelynek két repülőszázada (a 141. „Patanes” és a 142. „Tigres”) a típus kivonásakor elérte a mérföldkőnek számító 200 000 repült órát. Európában már csak a Francia Légierő üzemelteti a típus F-1CR felderítő változatát, de a tervek szerint 2014-ben náluk is kivonásra kerül. Ezután sajnos Európában már csak az emlékeinkben él majd ez a rendkívül kecses és szép repülőgép, viszont talán egy ideig még megtalálható lesz Líbia, Marokkó, Gabon és Irán légierejében.

Képgalériánk forrása: http://globalaviationresource.com

Galéria: Kivonta Mirage F-1-eseit a Spanyol Légierő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 17., 11:26
Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.
2024. 05. 21., 10:18
A magyar cég saját megrendelőinek végez majd repülőgép-karbantartást a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit.

  Legfrissebbek most

A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.