2012. december 7-én a fehéroroszországi Baranovics légibázison, a 61. ezred személyi állományának részvételével ünnepélyes keretek között, hivatalosan kivonták a Fehérorosz Légierő és Légvédelmi Erők állományából a Szu-27 típusú vadászrepülőgépeket. A Szu-27 típust üzemeltető 61. ezred 1. repülőszázadát 2012. december 1-jei hatállyal feloszlatták. A kivonás után az ezred állományában két, MiG-29 vadászrepülőgépeket üzemeltető század maradt, amelyek egyben az ország vadászrepülőgép flottáját jelentik.
A szovjet repülő és légvédelmi csapatok örökségeként a fehérorosz hadsereg a Baranovics légibázison települő 61. repülőezredet kapta meg többek között. A repülőezredet a Szovjetunió felbomlása előtt nem sokkal, 1991-ben fegyverezték át MiG25PD és MiG-23P típusokról, Szu-27P és Szu-27UB vadászrepülőgépekre. 1992-ben a bázis 23 darab Szu-27P és 4 kétüléses, Szu-27UB géppel rendelkezett és a későbbiekben még egy kiképző verzió érkezett az ezredhez az 558. repülőgép javító üzemből.
2000 után a fehérorosz Szu-27UB típusú kiképző gépeket az 558. repülőgép javító üzemben Szu-27UBM1 verzióra modernizálták, amelyek közül egy, 2009. augusztus 30-án a lengyelországi Radomban megrendezett légi bemutatón lezuhant, a két pilóta életét vesztette.
A 63-as oldalszámú fehérorosz Szu-27UBM1 Radomban, a repülőnap előtti gyakorlás során
A 23 fehérorosz Szu-27P flottából egy gép 1996. május 23-án gyakorlórepülés közben lezuhant. A gép pilótája, Vlagyimir Karvat elvezette a gépet egy falu közeléből, de már katapultálni nem tudott, életét vesztette. Egy gépet oktatási-kiképzési célokra vontak ki a rendszerből, három gépet Angolának adtak el 1998-ban, míg egyet 2001-ben Ukrajnán keresztül Nagy-Britannia vásárolt meg. Ezen számok ismeretében 2012 decemberére Fehéroroszország 17 együléses Szu-27P és négy Szu-27UBM1 verzióval rendelkezett.
A 61. repülőezred állományából kivont Szu-27 vadászrepülőgépek további sorsa egyelőre nem ismert.
Ugyanakkor meg kell említeni azt, hogy 2010-ben került bejegyzésre egy holland vállalkozás E.C.A. Program néven, amelynek célja egy egyedülálló rendszer létrehozása. A rendszer elméletileg nem más, mint egy privát kézben lévő, kormányzatoktól, haderőktől és beszállítóktól független, kibérelhető, a pilótaképzést segítő integrált rendszer megvalósítása, mellyel realisztikusan képesek szimulálni a 4. generációs vadászgépeket felvonultatni tudó ellenfelek képességeit. A vállalkozás tervei között szerepel(t) az izlandi Keflavik reptér kibérlése (korábbi amerikai bázis) és a fehérorosz Szu-27 gépek megvásárlása.
AZ ECA Program létrehozója, Melville ten Cate elmondta, hogy cégének szerződése van a „Beltehexport” céggel 15 repülőgép megvásárlására és további 18 Szu-27 vadászrepülőgépre van opciója.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.