Az Izraeli Légierő az F-16C/D Fighting Falcon típusú negyedik generációs repülőgépek modernizációja mellett döntött, azzal a céllal, hogy meghosszabbítsák azok szolgálatban tarthatóságának időtartamát. A döntés hátterében az F-35 Lightning II vadászrepülőgépek várható szállításának késedelme áll, így ezzel a lépéssel kívánnak elébe menni egy esetleges vadászrepülőgép hiánynak, így kívánják fenntartani az izraeli légierő képességét. Az új modernizációs program keretében a repülőgépeket megújított repülésellenőrző rendszerrel, új panelekkel és nagyfelbontású kijelzőkkel látják el.
A modernizációnak köszönhetően az F-16 repülőgép-vezetőket is ellátják az Elbit által gyártott, kijelző rendszerrel ellátott sisakokkal. Napjainkban az izraeli F-16 Fighting Falcon típusú repülőgépek felújítása a „Barak 2020” (Villám 2020) program keretében zajlik, amely 2010-ben indult útjára. A programon már átesett repülőgépek többek között új avionikát (repülési elektronikát) kaptak.
Az Izraeli Légierő állományában a típusból F-16A/B „Netz”, F-16C/D „Barak” és F-16I „Sufa” áll jelenleg rendszerben. A légierő vezetésének tervei szerint az F-16A/B verziókat a közeljövőben kivonják a szolgálatból.
F-16I Sufa
Izrael 2010 végén kötött szerződést az Egyesült Államokkal 20 darab (egy századnyi) F-35 típusú vadászrepülőgép beszerzéséről, 2,75 milliárd dollár értékben. A megállapodás szerint az izraeli pilóták 2016 közepétől kezdik meg az új típusra történő átképzést az Egyesült Államokban, míg a repülőgépeket 2017-ban szállítják le.
A közelmúltban az izraeli védelmi minisztérium arra kapott ígéretet, hogy az amerikai programban nem lesz késedelem, azonban izraeli vezető tisztségviselők a jelenlegi késedelmek miatt megfontolás tárgyává teszik F-15 Eagle és F-16 Fighting Falcon típusú repülőgépek beszerzését abban az esetben, ha a szállítás 2017 utánra tolódik.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.