Törökország várhatóan az idei év végéig leadja a rendelését hat darab első szériás F-35-ös gépre, azonban a folytatás még nem tisztázott. Az ország korábbi tervei szerint az elkövetkezendő 15 évben 100 gépet vásároltak volna 10-11 milliárd dollár értékben. Mivel a gép gyártóországai között szerepel Törökország is, így a költségek körülbelül 50%-át a török cégek által végzett munka tette volna ki. A gépek ára, és ezzel a tervezett összköltség is megemelkedett az elmúlt két évben, így az ország körülbelül 13 milliárd dollárt fizetne a száz gépért.
A hazai cégek természetesen szeretnék tartani a maguk 50%-át, így jelenleg 6 milliárd dollár értékben kívánnak bedolgozni a programba. Szeretnék továbbá megszerezni azt a több milliónyi sorból álló forráskódot, amely gyakorlatilag a gép „lelkét” képzi, azonban az Egyesült Államok ezt nem szívesen osztja meg másokkal.
Ha sikerülne nyélbe ütni az üzletet, akkor már 2014-ben vagy 2015-ben leszállíthatnák az első gépeket. Amennyiben ez mégsem jönne össze, akkor sem dőlne össze a világ a törökök számára, mindössze azt jelentené, hogy a kellő anyagi háttér nem áll még rendelkezésre. Mindenesetre bíznak benne, hogy ezzel a problémával nem szembesülnek majd.
Mindettől függetlenül Törökország továbbra sem áll el attól a tervétől, hogy saját vadászgépet fejlesszen a következő évtizedben, mellyekkel az F-4E Phantomokat váltanák le. A Turkish Aerospace 18 hónapon belül készül el az új típus részleteivel és követelményeivel. A munkába a Eurofighter konzorcium is szívesen beszállna, Ankara azonban nem tervezi az együttmüködést.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.