Törökország már hosszú ideje vár arra, hogy átvehesse első Boeing 737-700 AEW&C (Airborne Early Warning and Control) légtérellenőrző repülőgépét, azonban az elmúlt években lényegi előrelépés nem történt az ügyben. A Peace Eagle névre keresztelt program keretein belül Törökország még 2002-ben kötötte meg a Boeinggel az 1,6 milliárd dolláros szerződést, négy darab új 737-700 AEW&C légtérellenőrző megvásárlásáról.
Az előzetes ütemterv szerint az első példány leszállítását 2007-re ígérte az amerikai repülőgépgyártó vállalat, azonban különböző akadályok miatt (radar, szoftver és integrációs problémák) a program jelentős csúszással zajlik. Az elmúlt napokban ugyanakkor a Boeing ismertette az legfrissebb átadási ütemtervét, mely szerint az első légtérellenőrzőt leghamarabb 2012 végén veheti át Törökország, a fennmaradó három példányt pedig 2013-ban. A megkötött szerződés értelmében a megrendelt négy gépen felül további két darabra opciós vásárlási lehetőség is fennáll, az ismert előzmények miatt azonban a törökök még nem kívántak élni ezzel a lehetőséggel.
Törökország első B737-es légtérellenőrzője még 2007 szeptemberében teljesítette első repülését
Törökország új légtérellenőrzőit a Northrop Grumman cég által fejlesztett MESA (Multi-Role Electronically Scanned Array) radarral szerelik fel. 2009 novemberében Ausztrália légiereje számára is leszállították az első két darab Boeing 737 AEW&C légtérellenőrzőt, Dél-Korea pedig 2010 februárjában vehette át négydarabos megrendelésének első példányát. Az amerikai gyártó légtérellenőrzője az Egyesült Arab Emirátusok AEW&C tenderén is esélyesként pályázik.
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.