A lengyel védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy modernizálják mind a Szu-22-es vadászbombázó, mind a MiG-29-es vadászgépeiket. A minisztériumi jelentés szerint Lengyelországnak hosszútávon nyolc harcászati repülőszázadra van szüksége. Abban az esetben, ha a lengyelek kivonják a Szuhoj típust, akkor 2015-től a repülőszázadok száma ötre csökkenne. Mind a két típus esetében egy rövidtávú, és egy hosszútávú fejlesztés is napirenden van.
A Szuhojok rövidtávú fejlesztése során a gépek üzemideje még 200 repült órával vagy 2 évvel tolódna ki. A jelenlegi felállás szerint a Szu-22-es vadászgépek 2014-ig üzemeltethetőek, de a modernizációt követően akár 2016-ig is hadrendben tarthatóak. A Szu-22-esek távlati modernizálása az avionika, valamint a hajtómüvek fejlesztésére irányul, továbbá nyugati fegyverek hordozására is képessé tennék.
A sakktáblás Szu-22-esek száma a modernizációt követően azonban a jelenlegi 48-ról 32-re csökkenne. A lengyel légierő mindeközben 2016-ig 16 darab új kiképző gépet is beszerezne a jelenlegi Iskra kiképzőgépek leváltására.
A MiG-29-esek modernizálása azonban a Szuhojéhoz képest lényegesen nagyobb volumenü lenne. A jelenlegi tervek szerint a MiG-ek, szárny alatti póttartályokat, INS/GPS navigációt, új fedélzeti számítógépet, modern kommunikációs berendezéseket, valamint egy többfunkciós színes kijelzőt is kapnának. A távlati tervek szerint már új radart, sisakra szerelt kijelzőt, új Head-Up Display-t, korszerübb HOTAS kezelőszerveket, két többfunkciós színes kijelzőt, valamint olyan fegyverzet integrálását is végrehajtanák, melyeket jelenleg az F-16-osok hordoznak. Mindezen munkálatok elvégzése után a lengyel MiG-29-esek üzemidejét kitolják 4000 repült órával vagy húsz évvel, így akár 2029-ig üzemben tarthatóak.
A lengyel légierő jelenleg 48 Szu-22-est, 31 MiG-29-est és 48 darab F-16-ost tart hadrendben.A 2010. szeptemberi döntést követően a katonai költségvetés, mely ez évben 8,85 milliárd dollárra rúgott, jövőre 7,1%-kal növekszik, így a katonai kiadások a GDP 1,71%-áról 1,95%-ára ugranak, mely összeget modernizációkra, valamint a hadsereg fejlesztésére fordítanak.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.