2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Születésnap

JETfly  |  2006. 06. 06., 11:34

A hidegháború idején, amikor a Szovjetunió erején felül minden szükségeset megadott hadserege és légiereje számára, nem volt állandó légibemutató-csoportjuk. Kerek politikai évfordulók idejére adták ki feladatként valamelyik repülőezred számára, hogy kötelék-műrepüléssel szórakoztassák a tusinói vagy domogyedovói repülőnapok több százezres közönségét.  

A Szovjetunió totális gazdasági összeomlása paradox helyzetet teremtett. A költségvetés képtelen volt biztosítani a fegyveres erők müködéséhez szükséges minimális összeget. A légierőnek nem jutott üzemanyag, az új gépek beszerzése leállt, a pilóták repülési lehetőségét, amely annak előtte is jóval kevesebb volt a NATO-normánál, a töredékére csökkentették.

Ebben a helyzetben mindenre lehetett volna gondolni, csak arra nem, hogy az átszervezés alatt álló orosz légierő egyidejüleg több költséges légibemutató-csoportot hoz létre.

Az ok nagyon egyszerü, a gazdasági összeomlás morális válsággal is párosult. A hajdan világhatalom Szovjetunió képtelenné vált a hatékony érdekérvényesítésre még a nemrég a részét képező frissen függetlenné vált tagköztársaságokban is, nem beszélve más földrészekről. Az oroszok nemzeti büszkeségét újra táplálni kellett, bizonyítva azt, hogy még mindig vannak olyan dolgok, amelyek terén nincsenek elmaradva a világtól.

Ezért születhetett az a politikai döntés, hogy párhuzamosan több repülőbemutató csoport felállítását is engedélyezik.

A feladatot a Moszkvától nyugatra lévő Kubinka légibázisa kapta, ahol a 237. Proszkurovszkij gárdaezred állomásozott. Hagyományosan ez volt a szovjet (orosz) légierő "kirakatbázisa", ahová számos külföldi delegációt is elvittek. Az alakulat első százada 1989-től kapta meg az új Szu-27-es típust, amely minden szempontból ideális volt a bemutatórepüléshez. Kiváló aerodinamikai jellemzői, szép formája és nagy méretei miatt repülése nagyon látványosnak bizonyult, s ezt még az orosz nemzeti színekből összeállított festésminta is fokozta.

1991. április 5-én hivatalosan is megszületett az orosz légierő bemutatócsoportja, a Ruszkije Vityazi, vagyis Orosz Vitézek. A hatgépes formáció mellett néhány hónappal később, május 6-án felállították a légierő másik fontos alaptípusával, a MiG-29-essel repülő hasonló feladatú köteléket, a Strizsi, vagyis Fecskék csoportot.

Létrejött egy harmadik is, az Égi Huszárok, akik a szubszonikus Szu-25-ös csatagéppel repültek, ezen túl még Mi-24-es harci helikopterekből is megszervezték a Berkut (Aranysas) formációt. Az utóbbi két csoport nem bizonyult hosszú életünek, a két "csúcstípussal" felszerelt kötelék azonban igen, mind a mai napig kíváncsian várt résztvevői a hazai és külföldi légi bemutatóknak. Az Orosz Vitézek és a Fecskék egyedülálló különlegessége, hogy egyes alkalmakkor egyetlen nagyobb kötelékbe összeállva közösen mutatják be 20-25 perces programjukat.

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése felmérhető azon is, hogy egyre több nagyszabású repülőnapot szerveznek Oroszországban. A kilencvenes években évente alig néhány alkalommal volt módja a két csapatnak arra, hogy bemutathassák tudásukat a nagyközönség előtt. Ez azt is jelentette, hogy lassan gyült össze a szükséges rutin és tapasztalat. Az intenzív, a légierő átlagát meghaladó repülési lehetőség ugyanis folyamatosan nem állhatott rendelkezésükre, csak az előre betervezett bemutatók előtti időszakban gyakorolhattak megfelelő ütemben. Emiatt nem is "sportszerü" összevetni teljesítményüket a hasonló feladatú nyugati csoportokéval, ám ez messze nem jelenti azt, hogy bármiért is szégyenkezésre lenne okuk. Minden csapatnak kialakul a sajátos egyéni "stílusa", amely a helyi szokások, elvárások és lehetőségek alapján kristályosodik ki.

Manapság senki sem vitatja, hogy a szóló katonai mürepülés terén a leglátványosabb az orosz pilóták programja, főleg, ha gyári berepülőkről és új fejlesztésü "vektoráló" hajtómüvekkel felszerelt gépekről van szó. Európa többi részén nem utolsósorban a rendelkezésre álló típusok üzemeltetési korlátai miatt (pl. az F-16-ossal vagy a Mirage 2000-essel nem engedélyezik a "harangmanővert", noha képesek rá) már kevésbé látványosak a bemutatók, míg az USA-ban a mi szemünknek "dögunalmas" az F-15-ös vagy F-16-os gépek repülése, az ottani közönség ugyanis már egy áthúzás közbeni orsónak is lelkesen tapsol. Bár már előfordult, hogy F-15-össel is végeztek "kobramanővert" nagyközönség előtt, ám nem ez a jellemző. A repülést szeretők egyre nagyobb közössége ma már nem értékeli, ha "csak" egy pontos, precíz és 9 g-s manőverekkel tarkított programot lát, ennél több kell.

A kötelék-mürepülés terén pont fordított a helyzet. Az amerikai Blue Angels és Thunderbirds jelenti a csúcsot, sehol senki nem "füzi össze" olyan mértékben a gépeket, mint ők, ezenfelül párját ritkítja a hat gép hat irányból végzett szemberepülése. Helyszíntől függően egyedi látványosságokkal is szolgálnak, pl. tengeröblök felett olyan alacsonyan repülnek, hogy a lökéshullám felveri a vizet. 2001 szeptembere előtt még azt is engedélyezték, hogy az F-16-osok a chicagói felhőkarcolók között húzzanak át nagy sebességgel.

Nem a gépeik korlátja vagy a pilóták képessége miatt tapasztalhatjuk azt, hogy az orosz kötelékek "szellősebbek", a kevesebb repülési lehetőség miatt biztonságosabb, ha néhány méteres térközt tartanak. Az Orosz Vitézek szólópilótája azonban kárpótol, nemcsak repülésének dinamizmusa, hanem az infracsapdák pluszlátványossága miatt.

Megalakulásukat követően az Orosz Vitézek első külföldi útja Nagy-Britanniába vezetett, 1991 szeptemberében az királynő születésnapja alkalmából rendezett légi bemutatón arattak nagy sikert. A hatalmas Szuhojok debütálása egybeesett a kelet-nyugati szemben állás megszünésével, ettől fogva az orosz légierő gépei nem ellenségként, hanem szívesen látott vendégként szerepeltek számos nemzetközi repülőnapon Belgiumtól Németországig, Luxemburgtól Ausztriáig vagy éppen az Atlanti-óceán túlpartján.

A szerepléseket többször összekötötték marketingszempontokkal is, pl. Ázsiában többször szerepeltek olyan országokban, ahol a különböző Flanker-változatok eladásában reménykedtek. Így volt ez 1995-ben is, amikor a malajziai Langkawiban megrendezett nemzetközi haditechnikai kiállításra látogattak. Az alakulat a szokásos módon sikert aratott, december 15-én a hazafelé tartó úton azonban súlyos katasztrófát szenvedett. Nem a legrövidebb utat választották, mivel nem sokkal előbb Kínában a testvércsapat, a Sztrizsi egyik gépe lezuhant, vélhetően a szennyezett üzemanyag miatt. A Vitézek jobban bíztak a saját kiszolgálásban, ezért müszaki pihenőhelyként a Vietnam déli részén, Da Nang közelében lévő Cam Ranh orosz használatban álló repülőterét választották.

A reptér megközelítése közben azonban a köteléket vezető Il-76-os navigátora hibázott, emiatt a fordulóban lévő csapat alacsonyabban repülő három Szu-27-ese (két egy- és egy kétüléses) rossz látási viszonyok között hegyoldalnak ütközött. A gépekben helyet foglaló négy pilóta, Borisz Grigorjev, Alekszander Szirovoj, Nyikolaj Kordjukov és Nyikolaj Grecsanov életét vesztette. Csak egyiküknek sikerült katapultálnia a becsapódás előtt, de az ejtőernyője már nem tudott kinyílni, azt egy fára felakadva találta meg a nyolc nappal (!) később a helyszínre érkező kutató-mentő csapat.

A tragédia évekre visszavetette az alakulatot, hosszú időbe telt, míg a pilóták feldolgozták szinte hozzájuk nőtt társaik értelmetlen halálát, és az újonnan kijelölt állomány megfelelő gyakorlatot szerzett. Először csak a megmaradt állomány gyakorolt három géppel, majd az új pilóták egyesével bővítették a csoportot. A tragédiát követően először 1997 elején, a Gelendzsikben megrendezett Hidroaviaszalon eseményein vettek részt az Orosz Vitézek, majd több külföldi meghívásnak is eleget tettek. Júniusban szerepeltek Ausztriában, a Zeltwegben kétévente ismétlődő nemzetközi repülőnapon, ahonnan átrepültek a közeli Pozsonyba, a SIAD 97-re. Az érkezéskor újabb, bár ezúttal szerencsés kimenetelü baleset történt, Szergej Klimov a 15-ös oldalszámú géppel hasra szállt, mivel elfelejtette kiengedni a futómüveket. A szívócsatorna alatt felszerelt AKU-170-es rakétaindító katapultok pont a súlypont közelében helyezkednek el, így a gép ezeken csúszva, némi szikrázás közepette fékernyővel megállt. A sérülések mértéke csekélynek bizonyult, így a gép javítás után újra repülhetett. Azóta a csapat újra nagy sikerrel folytatja tevékenységét, résztvevői minden oroszországi légi bemutatónak, a kétévente ismétlődő MAKS kiállításnak és a rendszeres monyinói repülőnapoknak.

A 15. évforduló előtti utolsó szereplésükre Kínában került sor. A festői környezetü, meredek karszthegyekkel övezett Lótusz repülőterén csak orosz gépek részvételével szerveztek bemutatót. Kína a Szuhoj 27/30-asok legnagyobb külföldi megrendelője, így megkülönböztetett figyelmet érdemelnek a szállító részéről. Az ország kevésbé fejlett középső, Hunan tartományában lévő repülőtér messze van a nagy forgalmú és népességü keleti partvidéktől, így kevesebb látogató számára volt elérhető. A választás azért esett erre a reptérre, mivel mindössze néhány kilométerre található egy egyedülálló természeti képződmény, a Tienanmensan (Mennyei kapu) "alagút", amelyet évezredek alatt vájt ki a víz, majd földrengések nyomán emelkedett magasra. A több száz méter hosszú, kb. kétszáz méter magas, legszélesebb részén 57 méteres képződmény szinte vonzza a vakmerő pilótákat, hogy átrepüljenek rajta. Ez már számos alkalommal sikerült is, többek között motoros sportgépekkel, de sugárhajtású harci típusokkal még nem. A 2006. március 16-a és 18-a között megrendezett repülőnap egyik fénypontja az lett volna, amikor az Orosz Vitézek szólópilótája átrepül az "alagúton". Az előzetes kedvcsináló reklámok nagyon vonzónak bizonyultak, így a külföldi látogatók számára 840 (!) dolláros áron kínálták a jegyeket, ebben benne volt a belföldi utaztatás is. Az utolsó pillanatban azonban biztonsági szempontok miatt le kellett mondani a produkciót.

A pilóták minden további nélkül végre tudták volna hajtani az átrepülést, de attól lehetett tartani, hogy a hajtómüvek erős hanghullámai miatt kilazult szikladarabok zuhanhatnak a mélybe, veszélyeztetve a gépet és a természetvédelmi felügyelet alatt álló "alagutat". A Lótusz repülőtérre látogató mintegy százezer ember azonban nem csalódott, noha mindössze tíz repülőgép szerepelt a programban. Az Orosz Vitézek mellett láthatták Szvetlana Kapanyina sportrepülő-világbajnokot, egy Il-78 légi utántöltő gépet a Gromov repülő kísérleti központból, egy Szu-30-ast, amellyel a méltán világhírü Anatolij Kvocsur borzolta az idegeket, többek között kétméteres (!) magasságban végzett áthúzásokkal. A tankergép nemcsak a müszaki személyzet és felszerelés szállítása miatt érkezett, hanem részese volt a bemutató programjának is, a Szu-30-as rácsatlakozott az UPAZ konténerből kiengedett töltőcsőre. A bemutató leglátványosabb része természetesen az Orosz Vitézek produkciója volt, amelyből nem maradhatott ki a "tüzijáték", amikor a szétváló gépek mindegyike több tucat infracsapdát lőtt ki.

Hosszú távon valószínü, hogy az orosz légierő két bemutatócsoportja a jelenlegi felállás szerint repül a következő évek bemutatóin is. Szóba került ugyan a Szu-27-esek lecserélése a Szu-35-ös típusra. A folyamat elkezdődött, de nem fejeződött be. Három gépet át is festettek, de ezek nem szerepeltek bemutatón, maradtak a régi 27-esek. A Sztrizsi ugyancsak marad a 29-esnél, amelyek néhány éve "új ruhát", az eredetinél fantáziadúsabb és látványosabb festést kaptak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin