2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újjászületés

JETfly  |  2006. 02. 28., 08:58

Az USA által vezetett, 2003-as invázió után nyilvánvalóvá vált, hogy Iraknak a semmiből kell majd létrehoznia légierejét. Az ideiglenes kormány szóvivője 2004-ben közölte, hogy megtették az első lépéseket az Új Iraki Légierő megteremtésének érdekében.

Az iraki katonai repülők feladata elsősorban a határok őrzése és a légi felügyelet. Utóbbi, főleg az olajvezetékek kiterjedt hálózatának biztosítását jelenti. Irakban természetesen nekiláttak a teher- és személyszállító-flotta megteremtésének is. Az ugyanekkor újjáélesztett hadsereg szintén elkezdte saját repülőalakulatának megszervezését. 2006 elejére a fegyveres erők állományába összesen mintegy félszáz repülőgép és helikopter került.

Az első repülőeszközök, melyeket szolgálatba állítottak, a Seeker SB7L-360-as könnyü megfigyelőgépek voltak. A 2004 júniusában aláírt, 2,3 millió $-os szerződés két gép leszállítását, a pilóták és a szerelők kiképzését, valamint az alkatrész-utánpótlást rögzítette. A két, sivatagi rejtőszínekre festett gépet az USAF egyik Herculese szállította Jordániából Basrah-ba. A gépeket a 70. század repüli. Jóllehet a gyártó újabb megrendelésekben reménykedett, az irakiak más típust kerestek.

A SAMA CH2000 könnyü, többfeladatú gépeket Jordániában szerelték össze. A kétüléses kiképző, légi megfigyelő gépeket hagyományos TV kamerákkal és infravörös, éjjellátó berendezésekkel egyaránt felszerelték. A szerződésben a nyolc gép megvásárlásán kívül további nyolcra jelentettek be opciót. Az első nyolcat 2005 júliusáig vette át a 70. század.

Az Arab Emirátusok hét db Aerocomp Comp Air 7SL típusú, hatüléses, turbólégcsavaros gépet adományoztak Iraknak. Az első példányok 2004 novemberében érkeztek meg. Jóllehet felderítő müszerek hordozására is képesek, a 3. század elsősorban futárgépként és a csővezetékek felügyeletére alkalmazza. Az alakulat 2005 áprilisában érte el a bevethetőséget. Az új légierő első veszteségét ebből a típusból volt kénytelen elkönyvelni. A tavaly májusban bekövetkezett katasztrófa a gép pilótájának és négy utasának életét követelte.

Az irakiak hat szállítógép beszerzését vették tervbe. A Jordán Királyi Légierő két C-130B Hercules szállítógépet adományozott, melyek az 1990-es évek elejétől lekonzerválva várták sorsuk jobbra fordulását. Az átadás előtt mindkettő nagyjavításon esett át. Akárcsak az a három C-130E, melyeket az USAF tavaly januárban adott át. A bagdadi bázisú 23. század személyi állományának alapkiképzésére Jordániában került sor. Jelenleg Talilban folyik továbbképzésük, melynek idén májusra tervezett befejezését követően áll szolgálatba a század.

Jordániától 16 db Bell UH-1H helikoptert is kaptak. Az utolsók idén februárban érkeztek meg. Bár valamennyit nagyjavították, a tervek szerint mindet korszerüsíteni fogják Huey II. szabványúra. A módosítás után jobban megfelelnek majd a helyi követelményeknek. A Taji légi támaszpont 2. és 4. százada repüli ezeket a helikoptereket. Az Emirátusok által adományozott négy Bell 206B Jet Rangerrel a Bagdad melletti Al Muthana bázis 3. századát szerelték fel.Az irakiak új helikopterek beszerzését is tervezik. A 2004 decemberében aláírt, 132 millió $-os szerződés szerint 20 db PZL Swidnik W-3 Sokol helikoptert vásárolnak. A gépekből négy VIP, négy pedig mentő felszereléssel készül, a többi fegyveres csapatszállítónak. Egy másik, szerződés, 108 millió $ értékben, 24 db felújított Mil Mi-17-es helikopter szállítását rögzíti. Hogy ezeket aztán a légierő vagy a hadsereg kapja, azt még nem hozták nyilvánosságra. A hajózók, a földi személyzetek, és a repülésirányítók kiképzésére Deblinben a lengyel légierő akadémiáján kerül sor. A kurzusok hathónapos angol nyelvtanfolyammal, katonai alapkiképzéssel és erőnléti felkészítéssel kezdődnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.