2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-amerikai koktél

JETfly  |  2006. 01. 30., 07:18

Tavaly november végén, az Andok lábainál négy latin-amerikai ország részvételével rendeztek hadgyakorlatot. A „Ceibo 2005” argentin szervezői a Mendoza melletti légitámaszponton közel félszáz katonai gépet számolhattak meg, melyeket nap, mint nap összesen 800 főnyi földi kiszolgáló személyzet készített elő a feladatok végrehajtására.

Dél-Amerika - az ottani lakosság szerencséjére - mindig kimaradt a világháborúkból. Területén legfeljebb vitatott országhatárok miatt törtek ki csetepaték, határvillongások. A térségbeli légierők többségének felszereltségén látszik is az általában békés beállítottság.

Az anyagiak persze szintén közrejátszanak abban, hogy ott a frontvonalban olyan repülőeszközökkel lehet találkozni, melyeket az Atlanti-óceánnak ezen a felén már rég kiselejteztek. A kontinens országainak méretei miatt Dél-Amerikában nagy mennyiségben alkalmaznak szállító, valamint futár/összekötő gépeket, mivel a légitámaszpontok hatalmas területeken elszórva helyezkednek el.

A hadgyakorlat célja az argentin, a chilei, a brazil és az uruguayi légierők együttmüködésének szorosabbá tétele volt. Ezeket az országokat amúgy a dél-amerikai közös piaci tagság is összeköti. Az ilyen nemzetközi gyakorlatok eddig mégis ritkák voltak, hiszen csak Chile és Brazília szervezett korábban néhányat. Argentína a november 14-e és 25-e között, először lebonyolított „Ceibo 2005”-tel csatlakozott hozzájuk, melyet az elképzelések szerint kétévente meg fognak ismételni.

A legnépesebb csapat természetesen a házigazdáké volt. Vadászerőiket kilenc Mirage III.-as képviselte, három változatban.

A gyakorlat csapásmérői között a nyolc egy és kétüléses McDonnellDouglas A-4AR Fightinghawk mellett még öt FMA IA.58A Pucara is ott repült.

Az argentin kontingens a helyi repülőakadémia Morane-Saulnier MS.760 Paris iskola/futárgépeivel és FMA IA.63 Pampa gyakorló/könnyü támadóival egészült ki.

Brazília új együléses AMX A-1A-kal és kétüléses B-kel képviseltette magát. Az összesen fél tucat gép a csapásmérőket erősítette.

Chile öt Mirage V.-öse korábban a belga légierő állományába tarozott. A jelentős korszerüsítésen átesett „Elkan” vadászok földi lépcsőjét egy C-130-as Hercules szállította.A legkisebb erőt a legkisebb ország küldte. Uruguayból három Cessna A-37 Dragonfly könnyü csapásmérő és a szerelőkkel, alkatrészekkel megrakott C-130-as érkezett.

A gépek légi utántöltésére a házigazdák egy KC-130H Herculest biztosítottak. Az időjárás végig kiváló volt. Talán túlságosan is, hiszen ha november 22-én a 38 fokos hőmérséklet csupán egy fokkal emelkedik, le kellett volna tiltani a Mirage-ok felszállását. A gépek számos kismagasságú, csapásmérő bevetést teljesítettek, de ez ellen a jobbára lakatlan környéken senki sem tiltakozott. Baleset, rep. esemény nem történt, így a kutató/mentő feladattal megbízott Aerospatiale SA.315 Lama helikopter munka nélkül maradt.

A gyakorlat közepére eső hétvégén a résztvevők repülőnapot is tartottak. A „Ceibo 2005”-re megfigyelőket küldött Paraguay, Bolívia és Venezuela is, ami a 2007-re tervezett esemény kibővülését ígéri.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.